fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בנתניה מתנגדים לבניית קיוסקים בפתח בתי ספר

תכנית המאפשרת לעירייה לייעל שימושים בשטחי ציבור פנויים מעוררת מחאה בקרב ההורים.
אלומות צילום ברמן
אלומות צילום ברמן

הרעיון שיבנו קיוסקים ליד כל בית ספר בנתניה העלה חלחלה אצל גיא שחר מקריית השרון. מדובר בתכנית אשר מאפשרת לעירייה לייעל את השימוש בשטחי הציבור הפנויים שלה, לבנות מבני ציבור ולערב שימושים ציבוריים שונים. התכנית כנת/7/400/צ –  שטחים לצורכי ציבור שמספרה 408-0546879 מכילה הוראות של תכנית מפורטת, שמכוחה ניתן להוציא היתרים או הרשאות לבניה בשטחים חומים ברחבי העיר. כלומר בשטחים ציבוריים. שטח התוכנית הוא  29,629  דונם בכל רחבי  העיר. מטרות התכנית הן  הגדרת זכויות, שימושים והוראות בניה במגרשים ביעוד שב"צ בבעלות או בחכירה של עיריית נתניה. התכנית קובעת זכויות בניה, קווי בניה, מספר קומות קובעת הוראות בניה מוסיפה שימושים לצורכי ציבור וערוב שימושים.

חבר ועד קרית השרון גיא שחר העלה את הנושא מתוך החשש שהעיריה החליטה לאשר בכל השטחים החומים – שב"צים ובעיקר בבתי ספר בנייה של בתי קפה, מסעדות ומזנונים. הוא דואג להשפעה של קיוסקים על התלמידים וקורא לציבור ההורים להתנגד בדחיפות לתכנית הגורפת הזאת. העירייה, לדבריו מבקשת לאשר הכנסת פיצוציות לבתי ספר ללא שיתוף של ועדי הורים או הנהלת מוסדות החינוך: "עיריית נתניה רוצה לפתוח פיצוציות (קיוסקים) בכל בתי הספר ברחבי העיר (יסודי/חטיבת בינים /תיכונים). אם אתם עובדים בתחום תזונת ילדים, התפתחות הילד, או יש לכם ידע (ברמת "מומחה") בתחום הקשר בין משקאות ממותקים, וחטיפים, לבין השמנת יתר, בעיות ריכוז והפרעות קשב אצל ילדים, נשמח שתצרו אתנו קשר. בנוסף, אם יש לכם ידע בתחום הפסיכולוגי-סוציולוגי וההשפעות על ילדים שמגיעים ממשפחות קשות יום, כאשר הם רואים את חבריהם קונים בקיוסק ולהם אין כסף. ואיך על הילדים ומשפחותיהם".

חבר מועצת העיר לשעבר הרצל קרן אינו פוסל אוטומטית את החלטתה של העיריה אך מתנגד בתוקף לגעת בשטחים חומים במרכז העיר: "לעירית נתניה יש שטחי ציבור רבים ללא תכלית, כאלה שלדעתה יכולים לשמש לבניית מסעדה או קיוסק. זה לגיטימי לבנות קיוסקים ליד בתי ספר אבל זה לא מועיל ולא חינוכי, אבל להקים מסעדה בשלולית החורף זה בסדר. העיריה צריכה לקבוע מדיניות ברורה איפה לבנות ואיפה לא כשהשיקול צריך להיות ציבורי ולא נדל"ני. כל קיוסק ומסעדה זה הכנסה לעיריה . אסור שהשיקול הכספי של העיריה יכתיב את הדרך".

 

האם העיריה במצוקה כספית כל כך גדולה שהיא מוציאה את השב"צים באופן גורף לבניה?

"לעירית אין עכשו כסף מתקציבי הפיתוח. ראש העיריה הביאה לתנופת בניה לעסקים ומגורים במהלך השנים. אבל נתניה מיצתה את הקליינטים שלה ויש האטה בבניה. תקציב הפיתוח של העיריה ניזון מהשבחות והיטלים ובלי תקציבי פיתוח העיריה משותקת. רק בתחום מבני החינוך יש פעילות אבל לא בניה למגורים".

במרכז העיר נעשית התחדשות עירונית ומתוכננים מספר פרויקטים של פינוי בינוי בהם יוקמו מגדלים. מדובר באוכלוסיה חזקה, צעירה ואיכותית שתרענן את מרכז העיר וכדי לענות על הצרכים שלהם ידרשו שטחי ציבור למוסדות חינוך ודת.

"אם זה מה שיהיה הרי בעתיד יצטרכו במרכז העיר שטחים חומים לבניית גני ילדים בתי ספר ובתי כנסת. כשמגדילים את כמות האוכלוסיה צריך לתת לציבור פתרונות. כבר היום יש במרכז העיר מצוקה בשטחים חומים. ואם יתנו לבנות על שטחים אלה לצרכי מסחר ובילוי זה יהיה בכיה לדורות ויווצר מצב שיצטרכו להסיע ילדים לגני ילדים לשכונות כי במרכז לא יהיה מקום ציבורי לבנייתם".

לדברי סגן ראש העיריה דלל העיריה מכינה כרגע תב"ע על השטחים החומים: "אנחנו רוצים שתהיה לעיריית האופציה בעתיד להקים את הבניה הזאת לטובת הציבור. יש לנו מצוקה בשטחי ציבור וצריך למצוא פתרונות נוספים. גם אני חושב שבמרכז העיר צריך לשמור על השטחים החומים. השימוש יקבע בהיתרי הבניה וכל דבר לגופו".

מעירית נתניה נמסר בתגובה: הנדון: "חבל שיש מי שמפרש את התכנית בנושא בצורה מעוררת מחלוקת תוך הטעיית הציבור וללא בדיקה מול הגורמים המקצועיים. מדובר בתכנית ראויה וחשובה מאוד לעיר, אשר מאפשרת לעירייה לייעל את השימוש בשטחי הציבור הקיימים, לבנות במספר קומות ולערב שימושים ציבוריים שונים. כך לדוגמא היא מעניקה לעירייה את האפשרות לבנות מתנ"ס מעל גן ילדים או בשטח ציבורי שמטרתו היכל תרבות, תאפשר העירייה שימושי מסחר למסעדה, חנות למזכרות וכדומה ובכך תמקסם את השטחים המוגדרים כשטחים חומים, שהעיר לצערנו אינה משופעת בהם.

בחטיבות הביניים ובתיכוניים, תאפשר העירייה למשל הקמת קפיטריה וביסודיים, חללי פעילות להפעלת חוגים פרטיים או לחילופין מגרש משחקים המשמש את הקהילה בשעות אחה"צ ולאו דווקא קיוסקים. בכל מקרה, מדובר על פחות מאחוז אחד מן השטח הבנוי.

יודגש כי תכניות מסוג זה אושרו בערים דומות לנו ובהן תל אביב, ראשון לציון ורמת גן וגם במקרה של נתניה, התכנית מתייחסת לכלל שטחי הציבור בעיר וכאמור נועדה להסדיר בהם את השימושים הציבוריים השונים. מאליו יובן כי המהלך נועד לתרום לרווחת הציבור".

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות