fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בית לספורטאים מיוחדים בקבוץ מעברות

בית לחיים לספורטאי הספיישל אולימפיקס נפתח השבוע בקיבוץ מעברות. זה הבית היחיד בארץ שכל האנשים בו הם ספורטאים עם צרכים מיוחדים
בחדר האוכל במעברות. הספורטאים

בית לחיים לספורטאי הספיישל אולימפיקס נפתח השבוע בקיבוץ מעברות. זה הבית היחיד בארץ שכל האנשים בו הם ספורטאים עם צרכים מיוחדים העוסקים קבוע בספורט. בבית הזה, הנמצא במרכז הקיבוץ גרו בעבר מתנדבים, הקיבוץ שיפץ אותו כך שלכל דייר יש חדר פרטי משלו עם שירותים ומטבחון קטן. המקום מנוהל על ידי משרד הרווחה באמצעות עמותת כנרת שרותי רווחה. הבית הוקם לאחר חמש שנים של התארגנות. השבוע נכנסו לגור בו שישה דיירים, בקרוב עוד שלושה והוא יכול להכיל 20 דיירים.

לטלי קורנהאוזר יוזמת הפרויקט יש בת שהיא דיירת הבית: "שנים רבות חלמתי להקים בית כזה, חשבתי שלין תתבגר ויהיה לה יותר קשה לנסוע לכל האימונים שלה. ולכן הרעיון היה שהמאמנים יגיעו לאמן אותם בקיבוץ כי בכל קיבוץ יש בריכה, מגרשי טניס, כדורסל וכדורגל, אפשר לרכב על אופניים, ממש אידאלי. יש הרבה דיורים בקהילה, אך זה הראשון שיש נושא משותף לכולם, הספורט. לבב ולין חזרו בחודש מרץ מאליפות העולם באבו דאבי של הספישל אולימפיקס לבב עם מדלית כסף ולין עם מדליות כסף וזהב בבאולינג. שני קיבלה מדלית זהב באליפות אירופה בטניס, בר ואלעד עטורי מדליות בבאולינג והוקי ריצפה, ויובל זכתה במדלית כסף בכדורסל באליפות אירופה, ועוד הרבה אחרות. ענפי הספורט שהם מתאמנים ומתחרים הם: כדורסל, שחיה, באולינג, ג'ודו, טניס והוקי ריצפה. ממש בקרוב תהיה קבוצה של  כדורשת של הספורטאים יחד עם חברה בוגרים בקיבוץ".

עד כה לין גרה במשך עשר שנים בבית אקשטיין בהרצליה, המדריכים היו סטודנטים, עם משכורת זעומה, שהיו מתחלפים כל כמה חודשים, לין ממש סבלה מזה. אחד הדברים שהיו חשובים לי כאן הוא שמי שיעבוד בבית ויהיה בקשר עם הדיירים הם חברי קיבוץ, אנשים מן הישוב, שרואים בעבודתם גם שליחות. הספורטאים יעבדו בקיבוץ ובסביבה, ולא ייסעו שעות למקומות העבודה".

לטלי ולד"ר מולי קורנהאוזר אורטודנט מנתניה יש ארבעה ילדים. לין, נולדה רפויית שרירים והרופאים אמרו להורים שהיא לא תלך ולא תדבר. היום כאמור לין היא ספורטאית: "העיסוק בספורט נותן לה בטחון עצמי, גאווה, כוח רצון, התמדה, ריכוז בקבלת הוראות. היא עצמאית ואם תמיד היא היתה אחרונה עכשיו היא בטופ".

את ארגון ספיישל אולימפיקס העולמי הקימה משפחת קנדי. לטלי יש קשרים עם המשפחה ועם תורמים גדולים בעולם. בארץ היא גייסה במשך שש שנים כמליון דולר לארגון.

שוברים שיאים. לין ובר

איך עלה הרעיון להקים בית לחיים בקיבוץ?

"אנחנו גרנו שבע שנים בקיבוץ מענית, ידענו מה זאת קהילה עם אנשים טובים, עם חגים שמחים עם קבלת השונה. למזלי הגדול הכרתי את אורית שמעוני מקיבוץ מעברות שיש לה בן , בר, עם צרכים מיוחדים, שמשחק באולינג עם לין.  אורית נדלקה על הרעיון, היא עשתה המון עבודה בקיבוץ, כולם מכירים את הבן שלה בר. כך שהם ידעו באיזה אוכלוסיה מדובר. כשבאתי עם הרעיון ברקו לה העיניים, אין כמו שיתופי פעולה ואימהות לביאות כמונו. אורית עבדה קשה מאוד בקיבוץ להניע את האנשים למען הפרויקט, זה לא קורה ביום וגם לא בשנה. אורית חזקה מאוד למרות עליות וירידות היסוסים ולבטים היא הצליחה בכישורים שלה לפתוח את הדלתות והלב של חברי הקיבוץ. אני פעלתי עם הקשרים שלי במשרד הרווחה לקבלת אישורים".

איך קבלו אותם בקיבוץ?

"מרגש היה לראות כמה חברי הקיבוץ חיכו להם. אני ניסיתי לעשות את הפרויקט הזה בחמישה קיבוצים גדולים אחרים. ולא הצלחתי. אחד הקיבוצים הציע שיבנו להם בית צמוד לקיבוץ. אני ממש לא הסכמתי. במעברות הבית שלהם נמצא במרכז הקיבוץ, הם חלק מאוכלוסיית הקיבוץ, הם אוכלים בחדר האוכל, הולכים לבריכת השחיה, לספריה ומקבלים את כל השירותים במקום. המטרה שלי היא שהם לא רק יקבלו אלא שגם יתנו לקהילה שיתנו מעצמם. יש להם יכולות טובות מאד, הם מאד חרוצים ואני מקווה שיביאו תועלת למקום. אבינועם גרינברג, הוא 'האבא החדש'  של הילדים שלנו, שבעזרת עמדתו הבכירה בקיבוץ, וחברי המשק שמאוד מעריכים אותו, עזר המון שהתוכנית תצא לפועל".

אבינועם גרינברג אשר ניהל את מפעלי מעברות והיה איש הכספים של הקיבוץ נמצא היום בגמלאות: "לקיבוץ היה רצון גדול להיכנס לפרויקט חברתי מסוג זה. במשך שנים קלטנו חברות נוער ומתנדבים. היות ויש לנו משפחה ולה בן עם צרכים מיוחדים שעוסק בספורט הבנו שזה מתאים לנו. כאשר באה אלינו הפניה, הבנו שזו קבוצה גדולה ומגובשת שעוסקת בספורט. נפגשנו עם חברה שמפעילה הוסטלים והבנו במה מדובר. פנינו למוסדות הקיבוץ לאשר את הפרויקט וחברי הקיבוץ קיבלו אותו בידיים פתוחות וחמות וברוב גדול.

כקיבוץ אנחנו מספקים להם את כל השירותים כמו חדר אוכל, בריכה , מגרשי ספורט ספריה ועוד. העמותה תיעזר באנשים שלנו לצרכים שלה כמו  מדריכים מנהלת הבית ועוד. הבית לחיים הוא פרוייקט לטווח ארוך, דייריו הם חלק מהאוכלוסיה של הקיבוץ ושותפים לפעילויות שלנו. התרומה כאן היא לשני הצדדים. לנו יש את היכולות והאמצעים לתרום לקבוצה המיוחדת הזאת ומרגישים טוב עם זה שאנחנו תורמים כאן לחברה כולה. במסגרת הקשרים עם הדיירים אני רואה את חברי הקיבוץ מאמצים את הדיירים שהגיעו לחברה קיבוצית חמה ועוטפת".

הגשימו חלום לילדים. טלי ואירית

אורית שמעוני אמא של בר

"בר, 22 בחור עם צרכים מיוחדים, ספורטאי בתחום הבאולינג והשחיה המשתתף בפעילויות של ספיישל אולימפקס. הוא למד בבית ספר יסודי בבית יצחק ואת החטיבה והתיכון עשה בשפרירים גבעת חיים וכל הזמן היה מחובר לחברת הילדים בקיבוץ. היה לנו מאד חשוב שבר יישאר בקהילה ולא להוציא אותו מהמשפחה ומהקיבוץ. וכך, אחרי חמש שנים של חלום וחשיבה ושיתוף עם טלי קורנהאוזר הגענו לרגע הזה. טלי שגרה בעבר בקיבוץ חיפשה במספר קיבוצים במרכז הארץ להקים את הבית לחיים ללין ולחבריה הספורטאים. יש לה יכולות בלתי נדלות לדחוף ולעשות ויש לה קשרים מצוינים בצמתים חשובים, למרות זאת היא לא הצליחה להרים את הפרויקט בקיבוץ אחר. כשהיא באה עם הרעיון אלי זה לא היה מובן מאליו שקיבוץ במרכז הארץ יכנס לפרוייקט כזה. מעברות התגלה לא רק כקיבוץ חזק אלא גם כקיבוץ חם, אכפתי וכשראיתי איך הילדים התקבלו כאן הרגשתי שאני גאה בבית שלי בקיבוץ שלי".

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות