fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כמה מהדירות של פינוי בינוי מגיעות לשוק?

אמירי פארק חדרה. צילום: גדי בלומברג
אמירי פארק חדרה. צילום: גדי בלומברג

עד כמה ההתחדשות העירונית, בהתמקדות על הריסת בניין ובנייתו מחדש (פינוי בינוי ותמ"א 38/2) מוסיפים דירות להיצע הנדרש בישראל? לפי בדיקה שערכה חברת מכלול, המספקת מימון לבניית מגורים בדגש על פרויקטי התחדשות עירונית, אחת מכל 4 דירות בפרויקטים הללו חוזרת לבעליה, והיתר יוצאות למכירה בשוק החופשי.

הבדיקה נערכה על בסיס התחלות הבניה בהתחדשות עירונית, מאוקטובר 2017 ועד ספטמבר 2018. בתקופה זו החלה בנייתן של 6,147 דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית (הריסה ובניה). מהנתונים עולה כי מתוך סך הדירות שהחלו להיבנות בפרויקטים אלה, יצאו לשוק החופשי 4,748 דירות. מתוכן, 1,398 דירות הן כאלה שיחזרו לבעליהן הקודמים שקידמו את הפרויקט בבניינם – כלומר 23% מסך התחלות הבניה הן של דירות קיימות שיזכו לשדרוג, ו-77% מהתחלות הבניה הן דירות חדשות שנוספו לשוק.

לדברי איילת רוסק, מנכ"לית מכלול, "נתוני התחלות הבניה המפורסמים מעת לעת עשויים להטעות במשהו, שכן הם אינם כוללים את התוספת נטו של דירות למשק כתוצאה מהתחדשות עירונית בתמ"א הריסה ובניה ופינוי בינוי, אלא את התחלות הבניה כולן. כל מחוז מחזיק במקדם המקובל באזור לתוספת דירות, על פי הכדאיות הכלכלית שקיימת בו שנגזר ברובו משווי הקרקע, ולכן כאשר משקללים את כל הנתונים במחוזות השונים אנחנו רואים אכן שבממוצע 1 מתוך 4 דירות בהריסה ובניה חוזרת לבעלים הקודמים".

על פי נתוני מכלול, כאשר בוחנים את המקדמים המקובלים לתוספת דירות בפרויקטי התחדשות במחוזות השונים, רואים כמובן שככל שערכי הקרקע נמוכים יותר, הפרויקטים שיוצאים לדרך הם אלה בהם קיים מקדם תוספת דירות גבוה יותר. כך למשל, בעוד שבתל אביב היחס הוא תוספת של 2.8 דירות עבור כל דירה ישנה שנהרסת, במחוז הדרום היחס הוא הגבוה ביותר והוא עומד על 7 דירות עבור כל דירה ישנה שנהרסת.

במחוז הצפון גם הוא ישנו יחס גבוה, אולם נמוך יותר מהדרום, והוא עומד על 1:6. בחיפה היחס עומד על 1:5, ואילו במחוז המרכז הוא עומד על 1:3.5. בירושלים קיים יחס ממוצע של 3 דירות חדשות עבור כל דירה שנהרסת.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות