fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מסע אחר

הכירו את משפחת ישי החדרתית, שעובדים יחד, מטיילים יחד ונהנים יחד, הכל באותו המקום. לפני שני עשורים, צפריר ישי אב המשפחה (60), הגשים חלום והקים יחד עם רחל אשתו (59) את ראלי קרוואנים, מרכז ישראלי לתיירות בקרוואנים בחו"ל. שלושת ילדיהם, מיה, נמרוד וסיוון הם חלק בלתי נפרד מהעסק והצטרפו מגיל צעיר לטיולי המשפחות באירופה, שיוצאים בכל שנה משנת 2005.
משפחת ישי בהרכב מלא: צפריר ורחל, מיה, נמרוד וסיון ישי
משפחת ישי בהרכב מלא: צפריר ורחל, מיה, נמרוד וסיון ישי

העיסוק המשפחתי הייחודי של משפחת ישי הוא הגשמת חלום ילדותו של אב המשפחה צפריר. "בילדותי הייתי תולעת ספרים, אהבתי מאד לקרוא וקראתי המון ספרים. כשהייתי בן 10, קראתי את אחד מספריה של אניד בלייטון, 'החמישייה ותעלומת הקרקס', שהיה חלק מסדרת ספרי 'החמישייה'. הסיפור מספר על מסעם של החמישייה במהלך חופשת הקיץ ברחבי אנגליה בקרוואנים רתומים לסוסים, וכשקראתי את הספר הזה, ידעתי שזה מה שארצה לעשות כשאהיה גדול."

שלושים שנה אחרי שקרא את הספר, צפריר הצליח להגשים את החלום מעל לציפיותיו והצליח גם לגרום לכל בני המשפחה להתאהב. צפריר, שעסק בתיירות בארץ עוד קודם לכן ותמיד אהב לטייל, נרשם ללימודי תיירות במכללת מעוף בחדרה ושם, החלום קרם עור וגידים. "במסגרת הלימודים, למדתי גם קורס שיווק בתיירות. כחלק מהקורס, הייתי צריך להכין פרויקט שיווק והחלטתי שאני בונה טיול קרוואנים בחו"ל. באותה תקופה, פרובנס שבצרפת היה הלהיט התיירותי ובניתי תוכנית מסודרת וספר טיול נרחב לטיול קרוואנים בפרובנס."

באותן שנים, צפריר כבר היה מדריך טיולים מנוסה וחובב טיולים מושבע. "הרעיון היה לקחת את הפורמט של טיולי המשפחות שעשינו בארץ במשך שנים, אלא שבמקום מכוניות פרטיות, המשפחות ייסעו בקרוואנים ובמקום טיול בארץ, הטיול יהיה באירופה. מבחינה מנהלתית, זה היה נראה לי כמו משהו שמאד פשוט ליישם, כמו כל מי שלא באמת מכיר את התחום, החלום היה לחנות את הקרוואנים באמצע שום מקום וליהנות מנוף יפהפה וטבע פראי."

זמן קצר אחרי לימודי התיירות, צפריר ורחל יחד עם שלושת ילדיהם, הוציאו את טיול המשפחות הראשון שלהם באירופה, בקרוואנים כמובן. אך חלומות לחוד ומציאות לחוד, ולמרות שהטיול הוכתר כהצלחה, צפריר ורחל הבינו עד כמה הם חסרי ניסיון ועד כמה הם עוד צריכים ללמוד על התחום. "בנינו תכנית טיול מפורטת, הזמנו טיסות, שכרנו קרוואנים ויצאנו עם עוד שש משפחות לטיול המשפחות הראשון בפרובנס, בפסח 2001."

הרפתקאה מיוחדת במינה. צילום: פרטי
הרפתקאה מיוחדת במינה. צילום: פרטי

"זה היה בעידן טרום ג'י פי אס, ואמצעי הניווט היחיד שהיה לנו היה בעצם מפה. אם בטיולים בארץ, אני תולה סרט קטן על האנטנות של הרכבים וקובע מקום מפגש שכולם מכירים, מהר מאד התחוור לי שזה מאד לא פשוט כשמטיילים בקרוואנים ביעדים פחות מוכרים בחו"ל. הכנתי טבלאות מסודרות של מסלולים, עם הוראות הגעה כמו בווייז והבת הקטנה שלנו סיוון, שהייתה אז בת ארבע, הייתה יושבת ליד החלון האחורי של הקרוואן וסופרת את הקרוואנים מאחוריי, כדי לוודא שכולם פנו בזמן ושלא פספסנו אף אחד." מספר צפריר בחיוך נוסטלגי.

אחרי החוויה המיוחדת של טיול הקרוואנים הראשון, היה ברור לצפריר ולרחל שהם נכנסים להרפתקה הזו עם שלושת ילדיהם, ממש כמו החמישייה של אניד בלייטון. "כשחזרנו הביתה זה היה בדיוק ערב ליל הסדר. נכנסנו למיטה שחוטים מעייפות ולא יצאנו שלושה ימים מהבית. הבנו שזו לא הדרך לעשות את זה אבל לשמחתנו, לא התייאשנו ולאט לאט התחלנו להשתפר. שמנו רכב מאסף, הכנסנו מכשירי קשר ואמצעי ניווט, הכנו ספרי טיולים מאד מפורטים שעונים גם על השאלות הטכניות וגם על המסלולים עצמם והוספנו הדרכות גם במהלך הנסיעה, באמצעות מכשירי הקשר. את הטיול הראשון לפרובנס הוצאנו לאחר שהיינו שם כהכנה רק פעמיים. היום בשביל להוציא טיול ליעד חדש, אנחנו נוסעים לפחות ארבע פעמים למקום בעצמנו, כדי לבחון את המסלולים, האטרקציות וכל הסוגיות הטכניות שעלולות להתעורר."

כמה שנים אח"כ, בשנת 2005, יצא טיול המשפחות השני של ראלי קרוואנים לאירופה, והפעם, ליעד שבאותה התקופה נחשב עלום למדי ולא היה מוכר בישראל, מהטירול ליער השחור באוסטריה, אל הטיול הזה הצטרף גם אורן, אחיו הצעיר של צפריר. מאז ובכל שנה, ראלי קרוואנים מוציאים טיולים ליעדים פופולריים באירופה כמו גרמניה, שווייץ, הולנד, בלגיה וכמובן אוסטריה. לפני כשלוש שנים, הם בנו טיולי קרוואנים ייחודיים גם לזוגות, בהתחלה, כזוג בני שלושים עם ילדים קטנים, הוצאנו טיולי משפחות ובשנים האחרונות אנחנו מוציאים גם טיולי זוגות. מדובר בתוכנית אחרת, המיועדת לזוגות בגילאי 45-70, כאלה שכבר טיילו ועשו כמעט הכל ומחפשים לעבור חוויה שהיא שונה ומיוחדת באווירה חברתית נהדרת. גם בשבילנו מדובר בחוויה שונה לגמרי, אנחנו כבר הגענו לגיל שטיולי הזוגות יותר מתאימים לנו מטיולי המשפחות. השנה אנחנו יוצאים איתם לשוודיה."

רחל, הרעיון של טיולי קרוואנים קסם לך?

"תמיד קוסם לי לטייל, לא משנה איפה. אם יודיעו לי להיות בעוד שעה בשדה התעופה, או להגיע לצפון הארץ, אני שם. אני מאד אוהבת לטייל וגם כמשפחה, תמיד טיילנו המון יחד, הילדים שלנו גדלו על זה ואני לא חושבת שהייתה שבת אחת בה ישבנו בבית, גם היום, מיה, הבת הגדולה שלנו, עדיין יוצאת איתנו לטיולים." וצפריר מוסיף לדבריה של רחל, "כשאנחנו מדברים על טיולים, אנחנו לא מדברים על טיולי בטן גב ליד הבריכה, טיילנו לאורכה ולרוחבה של ישראל במסלולים הכי מאתגרים וגם כשיצאנו לחופשות משפחתיות בחו"ל, זה תמיד היה לשבועיים שלושה ולא לכמה ימים."

משפחה מיוחדת במינה
משפחה מיוחדת במינה

איך זה לעבוד עם המשפחה?

"כמו בכל תחום, יש את הדברים הטובים ויש את הפחות טובים" עונה רחל. "עבודה עם משפחה זה משהו שבהחלט יכול להיות מורכב, אבל יש בינינו שיתוף פעולה מקיר לקיר, אנחנו מכירים אחד את השני כל כך טוב וכל אחד מאיתנו יודע מה הוא צריך לעשות ואיך."

"לפני שנים, היינו בטיול לגרמניה וביום האחרון של הטיול, כשנסענו להחזיר את הקרוואנים לחברת ההשכרה, היה פקק נוראי וידענו שאנחנו בבעיה ושאם לא נזדרז נאחר את הטיסה חזרה הביתה." מספר צפריר, "לפני שנסענו לחברת ההשכרה נכנסנו לתחנת דלק, כי את הקרוואנים אנחנו מחזירים עם מיכל דלק מלא. אני עזרתי למשפחות למלא דלק וסיוון, שהייתה אז בסך הכל בת 12, ידעה שאני בלחץ נוראי, עלתה לאחד הקרוואנים והובילה את הקרוואנים שכבר מילאו דלק לחברת ההשכרה ואפילו טיפלה בהחזרתם לחברה."

מהו היעד הכי פופולרי השנה?

"בתיירות יש אופנות משתנות מבחינת לוקיישנים, אצלנו השנה מחוז זלצבורג באוסטריה הוא אחד מהיעדים הפופולריים ביותר, כמו גם מחוז טירול וגם קורינטיה, שמאד התעורר השנה מבחינת ביקוש וכיום יש אליו גם טיסות ישירות, מה שלא היה קודם לכן." אומר צפריר, ורחל מוסיפה, "אנשים נוסעים לאוסטריה ופשוט מתאהבים. אמנם משלמים על טיול כזה לא מעט, משום שאוסטריה נחשבת יקרה, אבל מקבלים ערך מוסף כי התיירות שם פשוט מדהימה וכתייר, אתה מקבל חוויה נפלאה, ראשית משום שמדובר במקום מהמם ביופיו, לדעתי בין היפים באירופה, ושנית, משום שמאד נעים לטייל שם, הכל נקי ומסודר ואתה מרגיש באמת שבאת לחופש. כשמחפשים את הזול, אפשר ליהנות, אבל עדיין, זה לא זה. כשאתה מטייל בחו"ל, במיוחד עם הילדים, אתה מאד אוהב לבוא למקום בו מאד ברור לך מה יהיה ומה לא יהיה בטיול, למה אתה יכול לצפות. אף אחד לא ינסה לרמות אותך ולסדר אותך שם וזה דבר שכשלעצמו נותן תחושה עצומה של ביטחון."

מטיילים בנופים היפים ביותר באירופה
מטיילים בנופים היפים ביותר באירופה

מי הלקוחות שלכם?

"חבר'ה שאוהבים לטייל, שנוסעים לטיולים בארץ, טיולי משפחות, טיולי ג'יפים וגם טיולים בחו"ל, יש לנו גם המון חבר'ה מקיבוצים ומושבים. מי שמחפש חופשה בסגנון 'בטן גב', שמפנטז על בופה בחדר אוכל בבית מלון, או שחולם על קוקטיילים על שפת הבריכה, טיולי הקרוואנים שלנו הם לא בשבילו. לרוב הם מבינים שזה בכלל לא מה שהם מחפשים והם גם לא מגיעים אלינו."

מה אנשים מחפשים בטיולי קרוואנים?

"מניסיוננו, בטיולי משפחות הדבר שהי חשוב לכולם הוא גילאי הילדים. כשאנשים נרשמים, הם רוצים לדעת שיש משפחות עם ילדים בגילאים של ילדיהם, זו גם בד"כ השאלה הראשונה ששואלים אותנו כשמתקשרים להזמין טיול."

הילדים שמצטרפים לטיולים של ראלי קרוואנים, לרוב בני עשרה צעירים, יוצאים לחוויה נהדרת משל עצמם. "הילדים ממש מתחלקים לקבוצות, כל קבוצה מקבלת מכשיר קשר וניסיון העבר מראה שנוצרות ביניהם חברויות נהדרות. ההתחברות ביניהם מתרחשת באופן אורגני, גם בקרב המבוגרים, כי לרוב מדובר באנשים דומים באופיים."

מהם היתרונות בטיול קרוואנים ובמה הוא שונה מחופשות סטנדרטיות בחו"ל?

"בטיולי הקרוואנים שלנו, המשפחות 'מתערבבות' עם האוכלוסייה המקומית וממש לוקחות חלק מהסצנה העירונית של אירופאי ממוצע. אם זה בנסיעה שלנו יחד לסופר, שם כל משפחה קונה מצרכים בסיסיים לטיול, שזה גם חוויה בפני עצמה, לטעום את הטעמים המקומיים ולא להתנהל כמו תייר, או להגיע בערב לחניון כקבוצה, גם שם מתחככים עם המקומיים, אם זה במקלחות, או אפילו כששוטפים יחד כלים. הטיולים שלנו בנויים בשיטת המסלול הפתוח, כשהרעיון מאחורי זה הוא לשלב בין הטיול העצמאי לטיול המאורגן. לכל משפחה יש חופש פעולה, היא יכולה להצטרף לשיירה במשך כל היום, מה שבד"כ קורה ולחילופין, לוותר על אתרים מסוימים או להתעכב באתרים אחרים, מבלי לפגוע בלו"ז של הטיול ובשאר המשפחות. היופי כאן הוא שאתה לא חייב להיות טיפוס חברתי כדי ליהנות בטיול מסוג זה."

מה יותר יקר, טיול קרוואנים או חופשה במלון?

טיול קרוואנים הוא לא יותר יקר מטיול רגיל, יש לו יתרונות וחסרונות מבחינת העלות. למשל, ההוצאה הכי גדולה בטיולים לאירופה היא על האוכל. משפחה של חמש נפשות תוציא בטיול של עשרה ימים באירופה כאלפיים יורו רק על אוכל, זה בהנחה שאת ארוחת הבוקר הם אכלו במלון. לעומת זאת, הסכום שאותה משפחה תוציא על אוכל בטיול קרוואנים יהיה נמוך מאד ויעמוד על כמה מאות יורו. עם זאת, בטיול קרוואנים נוספות גם ההוצאות על דלק ואגרות כבישים, אך בכל זאת, אין פערים משמעותיים מבחינת העלויות."

צפריר ורחל, מקפידים לדאוג שכל ההוצאות יהיו ידועות למשפחות מראש, כדי לפקח על גובה ההוצאות ולהימנע מהפתעות לא נעימות. "כשיש יותר מדי הוצאות לא מתוכננות, אתה יכול למצוא את עצמך בכניסה לפארק שעשועים עם הילדים, מתלבט אם להיכנס או לא." מסביר צפריר, "לא באת לחו"ל כדי למנוע מעצמך או מהילדים שלך אטרקציות מיוחדות שאין בארץ. אתה טס לחו"ל כדי ליהנות, כדי שבני המשפחה שלך ייהנו. לכן, הדברים הללו כבר מחושבים בעלות הטיול, עד למרכיבים הקטנים ביותר, למעט אטרקציות כמו פארקי מים למשל, שמניסיוננו לא כולם רוצים לבקר בהם ויש שיעדיפו לבלות את זמנם בפעילויות אחרות. בגישה שלנו, חשוב שההורים ידעו כמה זה עולה להם מראש ולא יגלו הוצאות נוספות שהם לא חשבו עליהם. כולנו יודעים שהכסף בחו"ל יכול לזרום בלי שנרגיש בכלל וכשאתה יודע כמה זה עולה לך, אתה בא רגוע ואתה יודע שאין הוצאות מיוחדות שלא תכננת לפני."

צפריר ורחל
צפריר ורחל

יש לכם טיפ למטייל הישראלי?

"אני חושב שהטיפ הכי טוב הוא באמת לחקור בצורה יסודית את היעד שאתם רוצים להגיע אליו. היום, אנשים שרוצים לנסוע ליעד כלשהו בחו"ל, נכנסים לקבוצות פייסבוק, שאמנם יש בהן המון מידע על כל יעד, אבל המידע הזה ברובו מתבסס על חוויות אישיות של מטיילים אחרים ולא בהכרח מתאים לכל אחד. אל תקשיבו לכל השטויות שכותבים באינטרנט, בא לכם להגיע ליער השחור, תקראו על המקום, נסו לענות על השאלות החשובות לכם באמת ולהבין מה חשוב לכם, בלי הרעש האינטרנטי מסביב."

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות