fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מדריך: תשלום מס רכישה במקרקעין

מה ההבדל בתשלום מס בין דירה ראשונה לשנייה? ובין רכישת מגרש לדירה? והאם נשלם מס על דירה שקיבלנו במתנה? קבלו מדריך מקצועי למס הרכישה
פנים דירה בפרויקט לגון בנתניה (צילום: פינצוק אסף)

לא פעם אני נתקלת בלקוחות העומדים לרכוש דירה ומופתעים כי עליהם לשלם מס רכישה. לעתים הם שומעים את המושג בפעם הראשונה. אז מה זה בכלל מס רכישה, מי קבע אותו ומתי, ולמה בעצם נועד?

מס רכישה אינו כמו מס שבח אשר משולם עבור ה"רווחים", או ההשבחה של הנכס. על פי תקנות המס, כל רכישת קרקע או דירת מגורים תחויב במס רכישה אשר משולם לרשויות המס. זהו מס פרוגרסיבי אשר נקבע מתוך אילוצי תקדים וניסיון להשפיע על שוק הדירות. מזה עשרות שנים הממשלה מחייבת את הקונים במס רכישה, אך יש גם הקלות ופטורים ממנו.

הוא מחושב בשיטת המדרגות וככל שעסקת המקרקעין גבוהה, כך יגדל שיעור המס. באתר רשות המיסים ניתן להתעדכן בגובה מדרגות המס ולחשב תשלום מס צפוי.

להלן מספר דוגמאות המחישות את תשלומי המס.

מס רכישה על דירת מגורים ראשונה או יחידה

שיעור המס על דירה ראשונה למגורים הינו נמוך יחסית. על פי מדרגות המס המעודכנים לשנת 2019, ישלם הרוכש מס רכישה על פי המדרגות הבאות:

  • 0% על חלק השווי שעד 1,696,750 שקלים (לפי שווי הנכס).
  • 3.5% על המדרגה שבין 1,696,751 שקלים ועד 2,012,560 שקלים.
  • 5% על המדרגה שבין 2,012,561 שקלים ועד 5,192,150 שקלים.
  • 8% על המדרגה שבין 5,192,151 ש"ח ועד 17,307,170 שקלים.
  • 10% מעל 17,307,171 שקלים

מדרגות מס אלו מתעדכנות אחת לשנה בדרך כלל.

ברכישת דירה מקבלן אשר בנייתה טרם הושלמה, הדירה לא תיחשב כדירת מגורים ושיעור המס עליה יעמוד רק על שווי הקרקע בשיעור של 6%. אך אם הקבלן מתחייב להשלים את בניית הדירה, אז שיעור המס ייגזר לפי שווי הדירה.

לילך ניישטט
לילך ניישטט

מס רכישה עבור דירה שנייה / דירה נוספת

מדרגות המס משתנות באופן ניכר כאשר מדובר על רכישת דירה נוספת או דירה שנייה ועומדות על 8% לדירה שמחירה עד 5,192,150 שקלים ו–10% לדירה שערכה עולה על סכום זה.

מס זה השתנה עוד בשנת 2015 כאשר הצעת חוק בממשלה ניסתה למנוע ממשקיעים לרכוש דירות במטרה להוריד את מחירי הדירות. בפועל, מחירי הדירות המשיכו לעלות.

על פי חוק ניתנת אפשרות לרוכש הדירה להקפיא את מס הרכישה עבור רכישת דירה נוספת אם הוא מתחייב למכור את הדירה הראשונה תוך 18 חודש, כך שתהיה בבעלותו רק דירה אחת. אם לא יצליח למכור אותה בפרק זמן זה, יישא הרוכש בתשלום מס בתוספת ריבית והצמדה.

מס רכישה על קרקע/ מגרש

מס זה עומד על 6% מתוך סכום הרכישה כבר מהשקל הראשון. לדוגמה, אם רכשתם קרקע בסכום של 500,000 שקלים, תשלמו מס רכישה בסך 30,000 שקלים. קיימת החרגה על מס זה ובתנאים מסוימים הוא יעמוד על 5% ויינתן החזר כספי של 1% לרוכש הקרקע. לדוגמה: אם רכשתם מגרש אשר ישנה עליו תוכנית בנייה לדירת מגורים אחת בתוך שנתיים ממועד הקרקע.

מס רכישה על דירה הניתנת במתנה

יחיד המקבל דירת מגורים מקרובו במתנה (ללא תמורה) ישלם מס רכישה כשליש מהמס הרגיל.

מס רכישה על דירה הניתנת בירושה

דירה הניתנת בירושה פטורה מתשלום מס רכישה או זכאית להקלה במס על פי מס תנאים ברשויות המס.

מס רכישה על נכס מסחרי

כל נכס שאינו מוגדר כדירת מגורים או משמש למטרות עסקים כגון משרד, חנות או מבנה תעשייה, שיעור המס עליו יעמוד על 6% משווי העסקה. במקרים מסוימים קיימת הקלה בחוק ויינתן החזר מס של 1%.

מס רכישה בהעברת נכסים בין בני זוג

אם לשני בני הזוג דירות הרשומות על שמם והם מעוניינים לרשום את הדירות באופן שוויוני, הם ישלמו מס רכישה כאילו כל אחד מהם קנה מחצית מהדירה של השני. אצל בני זוג גרושים ישנו פטור ממס בעת חלוקת רכוש והעברת הדירות בין הצדדים.

מס רכישה מופחת

ניתן במקרים הבאים: נכים עם מוגבלות או בני זוג אשר אחד מהם בעל נכות, משפחות שכולות, נפגעי פעולות האיבה, נפגעי מלחמות, נפגעי שואה, עולים חדשים בעלי תעודת עולה, תושבים חוזרים, תושבי חוץ הרוכשים דירה יחידה בישראל וכו'.

מס רכישה על נכסים אחרים

מס רכישה על חנות, מגרש או בניין עלה מ-5% ל-6% מס משווי הנכס. ישנה הקלה בחוק להחזר של 1% במקרים מסוימים.

מס רכישה על תמ"א 38

ברכישת דירה שעברה הליך זה משלמים מס רכישה ללא התחשבות בכך שהדירה נבנתה במסגרת תמ"א 38. אך דיירים המתגוררים בבניין אינם חייבים בתשלום מס רכישה מאחר ולא התבצעה כאן פעולת רכישה.

מס רכישה על פינוי בינוי

פטורה ממס רכישה. כאן מקבל הדייר מהיזם תמורה לדירתו הישנה.

  • לילך ניישטט, מבעלי חברת הנדל"ן "שחקים", רחוב הרצל 20 חדרה. 072-3922521.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות