fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פרדס חנה: 'דירת מעבר' לצעירים שאין להם משפחות, מחפשת דיירים

בדירת מעבר זו, מתגורר בינתיים רק צעיר אחד. דניאל פרלמן, העו"ס המלווה: "יש לנו מקום לדיירים נוספים. בני 18 עד 26. שצריכים סיוע ודחיפה לחיים"
מימין: ישראל. משמאל: דניאל פרלמן \ צילום: איילת קדם
מימין: ישראל. משמאל: דניאל פרלמן צילום: איילת קדם

דירת מעבר זו בפרדס חנה, המיועדת לצעירים, היא חלק מתוכנית יתד. תוכנית לאומית, המיועדת לסייע לצעירים במצבי סיכון. כאלה שאין להם עורף משפחתי וזקוקים לתמיכה, כדי לצמוח ולהתקדם בחייהם. כי אחרת, יהיה להם קשה למצות את עצמם. והם יצללו מטה, לחיים של הישרדות קשה.

ישראל ("לא צריך שם משפחה"), המתגורר בדירה, הגיע אליה אחרי שנים קשות של חיים ברחוב. במהלכן לא הידרדר לסמים ולא לפשע, אלא בדיוק ההיפך. השלים בגרות, למד לתואר הנדסאי אבל לא הצליח לסיים. בגלל חיי ההישרדות הקשים ברחוב.

דניאל פרלמן: "אנחנו מחפשים צעירים מפרדס חנה והסביבה, שיכולים להצליח. ורק צריכים דחיפה קדימה".

 

"הלוואי שמישהו היה עוזר לי ככה"

דירת המעבר בפרדס חנה, ממוקמת בבניין מטופח ומרוהטת בפשטות. אולם ברהיטים חדשים לגמרי. היא מיועדת לרווקים. שאין להם נכות נפשית ואינם מקבלי קצבאות.כאלה שצריכים "סולם כדי לטפס בו", כמו שאומר דניאל פרלמן. בעלי יכולות לימודיות ותעסוקתיות, הזקוקים לתמיכה כדי להצליח. ויש להם גם יחסי אנוש טובים. כי בדירה צריכים לגור עם שותפים.

השהות בדירה היא למשך שנה בלבד. את מצרכי המזון, צריכים הדיירים לקנות בעצמם. אבל אין שכר דירה. כלומר, כמעט ואין. שכר הדירה הוא 200 שקלים לחודש.

דניאל פרלמן, 32, עו"ס קליני בעל תואר שני, מלווה את הדיירים בדירת המעבר. שאמורה לקלוט אליה צעירים במצבי סיכון. בימים אלה, ולאחר שלוש שנות פעילות, הדירה כמעט ריקה. ומשוועת לדיירים חדשים.

"הלוואי שמישהו היה עוזר לי ככה, עם דירה כמעט בחינם, למשך שנה", אומר פרלמן,  נשוי ואב לשניים, המתגורר ביישוב חריש. והוא יודע בדיוק על מה הוא מדבר. "אני בן להורים גרושים", הוא מספר. "הורי התגרשו כשהייתי בן שנה בלבד, ונשארתי עם אימא. את אבא שלי, ראיתי אולי פעם בשנה. הסתובבתי ברחובות, עד שנתנו לי אפשרות ללמוד בפנימייה. וזו הייתה נקודת המפנה שלי. אז נכון, לא הידרדרתי. אבל בגיל 23, כבר היו לי חובות בסך 100 אלף שקלים. שעד היום אני משלם. כי הייתי צריך לשרוד, ועשיתי הכל לבד. אף אחד לא עזר לי. וזו בדיוק הסיטואציה, שמנסים למנוע מהצעירים בדירת המעבר".

בנוסף לתמיכה הכלכלית, זוכים הצעירים בדירה גם לתוכנית שיקום. שאמורה להכין אותם לחיים ולפרק, ולו רק קצת, את הכאב שהם סוחבים איתם.

 

"למדתי לחיות עם הכאב"

ישראל, 23, מתגורר בדירה מזה כחצי שנה. והוא  יודע דבר או שניים על כאב. "למדתי לחיות איתו", הוא אומר. עד גיל 18, לא הכרתי את האחיות הגדולות שלי. היום לפחות כולנו בקשר. התחלנו לעשות שבתות ביחד, להכיר".

הוא יליד קרית אתא והגיע לדירה אחרי שירות צבאי, במהלכו הוכר כחייל בודד. בשל היעדר עורף משפחתי.  מאז שהיה בן עשר ועד השירות הצבאי, חי ברחוב. זה היה עקב גירושי הוריו. שבעקבותיהם התפרקה המשפחה כליל. תשעת אחיו עברו למשפחות אומנות ולפנימיות, בית המשפחה נמכר, אביו ניתק קשר ואימו שרדה אך בקושי את החיים. הוא עצמו, הגיע בגיל עשר לפנימייה בחדרה. אך עזב, עקב סכסוך עם אחד המדריכים. ואז חזר לקרית אתא והרחוב היה לו בית. "אחי הגדול נפל לסמים, ואני לקחתי את הכוון ההפוך", הוא מספר. "הסתובבנו עם אותם אנשים, אבל אני פחדתי להתמכר לסמים. הציעו לי כל מיני, אבל אף פעם לא ניסיתי. אפילו לא פעם אחת. פחדתי מזה".

לימים, כשהיה בן 15, מצא לו מקלט באיזו ישיבה חרדית. רב הישיבה, דאג שבכל פעם תארח אותו משפחה אחרת מהקהילה. ואף קבץ סביבו כל מיני נערים חסרי בית וארגן להם פרויקט של למודים לבגרות, מיוזמתו. ישראל עשה בגרות חלקית. ובמהלך השירות הצבאי השלים אותה. ואף למד ניהול רשתות ותחזוקת מחשבים. אחר כך, למד בהכשרה להנדסאי תוכנה, אבל לא סיים. בגלל חובות שצבר, בסך 50 אלף שקלים.

"אני מקווה שכשאצא מהדירה, אוכל לשכור לי בית ולהמשיך את הלימודים", הוא אומר. "זה הכוון. בשבוע הבא, אני מתחיל לעבוד בתור עוזר הוראה. בבית ספר של מערך בית אקשטיין. יש לי חרדות וגם לחץ, בגלל החיים שהיו לי. אבל אני ממשיך קדימה".

 

נקודת פתיחה טובה יותר

תמר הדר, מנהלת מדור נוער וצעירים באגף לשירותי רווחה קהילה בפרדס חנה כרכור: "המיזם המיוחד והלא מובן מאליו הזה, נולד מתוך צורך. כשזיהינו כי יש ביישוב צעירים מוכשרים ובעלי פוטנציאל, שחסר להם בסיס משפחתי וכלכלי. על מנת שיצליחו לממש את יכולותיהם.  היוזמה של דירת המעבר,  יצאה לפועל בגיבוי מלא של ראש המועצה, הגר פרי יגור, ושל מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים קהילתיים, תמי ברששת. מעתה, נוכל לאפשר לאותם צעירים נקודת פתיחה טובה יותר, ללביסוס חייהם כבוגרים. הדירה ממוקמת במקום נגיש, קרוב למרכזים המסחריים. ומאפשרת זמינות תעסוקתית ותחבורתית. כל זאת, בגיבוי ובתמיכה מלאים, של הרשות המקומית. העומדת מאחורי מיזם זה, ומאחורי מיזמים נוספים".

 

 

 

הישארו מעודכנים באתר בלינקר או בפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

 

כבר הורדתם את האפליקציה של חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס? האפליקציה החדשה שלנו עכשיו זמינה להורדה בחינם!
להורדה למערכת אנדרואיד לחצו כאן!
לינק הורדה מחנות אפל: לחצו כאן!

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות