fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כאלף איש הפגינו הבוקר נגד הקמת מתקן קליטת גז ביבשה

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, כרמל סלע: "חלטת המועצה הארצית להמשיך בהליך הקמת מפעל יבשתי לטיפול בגז היא סטירת לחי מצלצלת למאות אלפי תושבים בחוף הכרמל, מגידו ועמק חפר"
למעלה מ-1,000 איש הגיוע להפגין (צילום: מטה המאבק)
למעלה מ-1,000 איש הגיוע להפגין (צילום: מטה המאבק)

למעלה מאלף איש הפגינו היום בבוקר (שלישי) מול המועצה הארצית לתכנון ובנייה בירושלים, בשעה שקיימה דיון על הקמת מתקן קליטת הגז. בין המפגינים היו תושבי המועצה האזורית חוף הכרמל, שהפגינו בדרישה שלא להקים את המתקן בחוף, אלא על גבי אסדה בים. ההתנגדות גובתה במשרד להגנת הסביבה ובארגוני סביבה נוספים, אך בסופו של הדיון החליטה המועצה הארצית ברוב קולות להמשיך בהליך הקמת מתקני הגז ביבשה, בעמק חפר.

יו"ר מטה המאבק, איציק בקיש, סיפר לאחר ההפגנה: "הגיעו למעלה מ-1,000 תושבים עם המון רצון לשנות ולהביא את ההחלטות ההזויות של המדינה למקום הנכון. בין המפגינים היו הרבה בני נוער, עבדנו בצורה מסודרת ואחראית ולא היו תקריות. אך נוכחנו לראות שוב שהמערכת אטומה. הייתה ישיבה שבה הוצגו הטיעונים הרגילים. הדבר היחיד שבו קצת נפתחו עיני המתכנן והמשרד להגנת הסביבה, הוא ההבנה שניתן לבנות את המתקנים בים ושזאת חלופה אפשרית. אבל המהנדס המתכנן דרש גמישות מלאה לפעולה ביבשה, גמישות תכנונית ומרחב פעולה, ואנחנו מתנגדים לזה. אנחנו רוצים שהטיפול כולו יתבצע בים, בצורה אחראית לסביבה ולתושבים. נמשיך להיאבק על הנושא, ביחד עם מטה מגידו ומטה עמק חפר. המשרד להגנת הסביבה תומך בנו עכשיו, וכך גם ועדת הפנים של הכנסת. נעביר את הדברים בצורה יותר סדורה בערעורים. אנו מצפים לכך שהתומכים יגבו אותנו במכתבים באופן רשמי. כולנו מבינים שאפשר להפעיל את מתקני הגז בים אני רוצה להודות לכל התושבים. שיישארו ערניים. כשזה ירד להתנגדויות במחוזי".

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, כרמל סלע, המתנגד, כידוע, להקמת חוות הגז ביבשה, אמר בתחילת הדיון: "מציגים מידע חלקי ומגמתי אשר יוביל לאסון רב נפגעים בחוף הכרמל. המתכננים מתעלמים מחלופות של טיפול הגז בים, המקובלות בעולם, ובכך מובילים את משק האנרגיה ואת מדינת ישראל באופן מסוכן. לא נאפשר הקמת קריה פטרוכימית בלב חוף הכרמל, המדינה חייבת לקבל החלטה על טיפול בים שהוא בטוח יותר זול ומהיר יותר להקמה".

למעלה מ-1,000 איש הגיעו להפגין (צילום: מטה המאבק)
למעלה מ-1,000 איש הגיעו להפגין (צילום: מטה המאבק)

כרמל סלע הוסיף ואמר בנושא: "החלטת המועצה הארצית להמשיך בהליך הקמת מפעל יבשתי לטיפול בגז היא סטירת לחי מצלצלת למאות אלפי תושבים בחוף הכרמל, מגידו ועמק חפר. ההתעלמות המכוונת מהאפשרות להקים את המפעל בים תוביל למצב בו ישובים שלמים יחיו בצל חשש מאסון רב ממדים. זוהי החלטה שמונעת משיקולים זרים ועומדת בסתירה לאינטרס הציבורי. מועצת חוף הכרמל תגביר בשבועות הקרובים את פעולות המחאה כנגד החלטה זו. אנו נחושים להבטיח את בטחון התושבים ואת בריאותם. המועצה שגתה בהחלטתה, ואנו נפעל לשנות החלטה זו בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

ראש מועצת עמק חפר רני אידן: "למרות ההישג המשמעותי מההחלטה הקודמת, מדובר רק בתחילת המאבק ואנו מצרים על כך שהדיון היום היה מכור מראש. אנחנו נמשיך לפעול על מנת להוכיח לכולם שההחלטה שהתקבלה היום עוד צריכה להשתפר, שזיקוק הגז צריך להיעשות בים באופן מלא. החלטה זו מאפשרת להקים את מתקני הגז בים ולהקטין ככל הניתן את המתקנים ביבשה. זהו הפתרון המהיר, הזול והבטיחותי ביותר.

עמותת "צלול" מסרה בתגובה: "המועצה הארצית לתכנון ובניה כשלה היום בתכנון משק אנרגיה אמין, בטוח וסביבתי. התוכנית שעברה תאפשר הקמה של מתקן יבשתי מלא לטיפול בגז הטבעי ואינה ממליצה על בחינת החלופה הימית – ששורה של מומחים המליצו עליה כעדיפה. המועצה הארצית קיבלה את עמדת משרד האנרגיה מבלי לקבל חוות דעת על האפשרויות להקמת מתקנים ימיים לטיפול בגז הטבעי, ומדובר בהחלטה שמסכנת את הסביבה הימית ואת בטחון התושבים כאחד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מברך על החלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה לאשר להפקדה את התוכנית להקים מתקנים יבשתיים וימיים לקליטת הגז הטבעי. נתניהו: "זהו צעד נוסף בדרך לניצול המשאב החשוב הזה לטובת כלכלת ישראל. ככל שהתהליכים יתקדמו מהר יותר – כך ניתן יהיה להוריד את מחירי החשמל לאזרחי ישראל. אני קורא לכל הגורמים השותפים לדבר להאיץ את הטיפול כדי שנוכל ליהנות בהקדם האפשרי מהאוצר שנתן לנו הטבע".

בירך על ההחלטה. נתניהו (צילום: אדריאן הרבשטיין)
בירך על ההחלטה. נתניהו (צילום: אדריאן הרבשטיין)

כתבו: נירית שפאץ, רותי ברמן

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות