fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הלם: איך אפשר לגור ככה? משפחה מתגוררת בחורבה, שאינה ראויה למגורי אדם

מתן אבוקסיס מסרב לעזוב את דודתו הלוקה בנפשה, אחותו שאינה עובדת וסבו הקשיש. "הם יתמוטטו בלעדי והחובות כבדים"
מתן אבוקסיס | צילום: איילת קדם
מתן אבוקסיס | צילום: איילת קדם

בשבוע שעבר, פרסמה ליאן אבוקסיס מאור עקיבא, פוסט קורע לב. באחת מקבוצות הפייסבוק ברשת. שבו ספרה, בכמה מילים, על הסבא שלה. שיש לו בימים אלה חובות כבדים לעיריית אור עקיבא, בסך 100,000 שקלים ויותר. לדבריה, היא פנתה לראש העיר אולם לא זכתה למענה. והיא פוחדת שהסבא יאבד לטובת החוב- את ביתו הדל. שהוא כל רכושו עלי אדמות.

בעקבות הפוסט, נערך על ידי חדשות חדרה ביקור בבית הסב. שבו התגלה המצב בכללותו. שהוא קשה הרבה יותר, ממה שנכתב על ידי ליאן אבוקסיס בפוסט. וכולל משפחה קשת יום, המתגוררת שם. בלב היישוב אור עקיבא. סב זקן, בתו הלוקה בנפשה ובנה הלוקה בפיגור שכלי וגם שני אחים. בני 25 ו-26. כולם גרים בחורבה מטה ליפול ודולפת. עם רהיטים ומרצפות שבורים, קירות של בלוקים חשופים, בעלי חיים וזוהמה. לאחרונה, נרתמו אנשים טובים שראו את הפוסט ותרמו רהיטים ודברי מזון. ואף היו מי שנרתמו אך היום לבצע שיפוץ. אולם החוב, נותר בעינו.

 

פינה בבית משפחת אבוקסיס | צילום: איילת קדם
פינה בבית משפחת אבוקסיס | צילום: איילת קדם

"גדלתי פה מגיל אפס"

כאמור, משפחת אבוקסיס מונה חמש נפשות. המתגוררות בחורבה של ממש. שאין בה ולו פינה אחת נאה. הכורסאות קרועות ומזוהמות, המרצפות שבורות, הגג דולף. לקומה השנייה של הבית, אם אפשר לקרוא לו ככה, שבו מתגורר מתן אבוקסיס, מוליכות מדרגות. צרות, רעועות. ויש גם מעקה מט ליפול ומזוהם. ולמעלה-סכנה אמיתית. הבנייה נעשתה אי אז, על ידי הסב. ללא שום תו תקן, מן הסתם. כשדורכים על הרצפה, היא אפילו מתנדנדת. מפחיד.

אבל מי יכול לחשוב על פחד, כשמדובר בהישרדות יומיומית?

במשך שנים, חיו בני המשפחה בתוך עצמם. לדבריהם, מבלי שהזדקקו לשירותי הרווחה. אולם עכשיו, הם כבר לא יכולים יותר. ומתן אבוקסיס, בן ה-26, המשמש ראש המשפחה והמפרנס היחידי, מדבר. כי אין לו מושג, כיצד ישלמו את החוב. שתפח עם השנים והצטבר למימדי ענק.

"בחיים לא בקשתי שום דבר מאף אחד עד היום", הוא אומר. ומשפיל את מבטו. "אבל עכשיו, אני צריך".

 

משפחת אבוקסיס בביתה | צילום: איילת קדם
משפחת אבוקסיס בביתה | צילום: איילת קדם

 

"שורדים עם מה שיש"

אני משוחחת עם מתן אבוקסיס בחדרו, שבקומה השנייה. "זה החדר הכי נורמלי בבית", הוא אומר. אבל הצחנה קשה. לדבריו, בשל גורי הכלבים המוחזקים שם בכלובים.  עד שיסתיים הביקור שלי. ויש גם תוכי בחדר הזעיר, ממש מול המיטה.

אחותו וסבו, ישנים למטה. על שתי מיטות רעועות וצמודות, ראש אל ראש, בתוך חדרון עלוב.

"לפני ארבעה וחצי חודשים", הוא מספר, "הסבתא שלי נפטרה. ומאז, המצב רק מידרדר. כי סבא שלי כבר לא רגוע וקשה לו לשבת במקום אחד. הוא לחוץ בגלל החוב. במשך חצי שנה ליווינו את סבתא שלי, שהייתה סיעודית, מאישפוז לאישפוז בבית החולים. ומאז שהיא נפטרה, הוא חי על כדורי שינה וגראס רפואי. עם מרשם כמובן".

מתן אבוקסיס, עובד כבודק קורונה. וגם מתנדב במד"א כבר שנים. "אני במד"א, כדי לא ליפול לסמים ולכל מיני דברים רעים", הוא אומר. "כי הילדות שלי וגם החיים, לא היו אף פעם קלים".

הוא נולד לזוג הורים שלא הצליחו לגדל אותו. כיוון שכך, גדלו הוא ואחותו הגדולה בפנימיות. ואחריהן, אצל סבא וסבתא. שני אחיהם הנוספים, נמסרו לאימוץ.

אלא שהחיים בבית הסבא והסבתא, רחוקים מלהיות קלים ונעימים. "אנחנו לא כמו כל משפחה רגילה, שאוכלת כל יום חזה עוף", הוא מסביר. "אצלינו שורדים עם מה שיש. ואני דואג שתמיד יהיו תפוחי אדמה, עדשים, פסטות ואורז. ואני משתדל שלפעמים יהיה גם בשר".

"סבא תמיד שם את הצרכים שלו בצד ודאג רק לנו. הבית הזה נשרף פעם. אז הוא בנה בידיים שלו, את הקומה העליונה. וגם נתן דירה לבת שלו ולנכד הנוסף, שגדל אצלו מגיל אפס-בתוך החצר".

 

תרומות שהגיעו למשפחת אבוקסיס הבוקר | צילום: איילת קדם
תרומות שהגיעו למשפחת אבוקסיס הבוקר | צילום: איילת קדם

 

"עד היום האחרון שלו"

מתן אבוקסיס עצמו, לא עשה בגרות. וגם לא ניהל חיים רגילים, ככל בני גילו. הדאגה לבני המשפחה, הייתה עבורו מעל הכל. ועצרה אותו מלהתפתח.

"הרבה פעמים אומרים לי כל מיני אנשים: תצא משם ותמשיך הלאה, תעזוב את המשפחה הזאת ותחיה את החיים שלך", הוא מגלה. אבל אני-לא יכול. הם יתמוטטו בלעדי והחובות כבדים. אני אגור פה, עד היום האחרון של סבא שלי. אני איתו עד הסוף. כי הבטחתי לו שאחזיר את כל מה שעשה עבורי".

ועוד הוא מוסיף: "התרגלתי לחיים האלה. אלה החיים שלי, זה אני". משפט מצמרר, שלא בטוח עד כמה הוא מבין את מידת ההקרבה הכואבת שיש בו. במיוחד כשמדובר בצעיר בן גילו. יפה, רהוט, שכל החיים לפניו. שהיה יכול להיות במקום אחר לגמרי, אילו נולד למשפחה אחרת.

אבל מתן אבוקסיס, אינו כואב. וגם אינו כועס על אף אחד. "קבלתי מלא כאפות בחיים שלי. הלכתי לעבוד כבר בגיל 14, כדי לעזור במה שאפשר. הבעיות בבית, פגעו גם בשירות הצבאי שלי. הייתי עריק למשך הרבה זמן. אבל אחר כך עשיתי שירות לאומי, כדי לעשות תיקון. לעזוב את הבית? זה כמו לקחת את חפירה ולחפור לסבא את הקבר".

 

שמחה יוסיפוב, ראש עיריית אור עקיבא: "אני לא מכיר את המשפחה. שיפנו למחלקת המים".

 

המעוניינים לסייע למשפחה, יכולים לפנות למתן אבוקסיס. בטלפון 050-5566065

 

 

הישארו מעודכנים באתר ובפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות