fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גם נכים קשים, משתלבים בעבודה

מיזם חברתי חדש של גולן לקס מחדרה, יזם ונכה על כסא גלגלים, לשילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה. וזה מצליח
מימין לשמאל: יובל חדד, הד"ר ליאור חביב, פלי פלד, מנחם יעקובוביץ', גולן לקס \ צילום: winwork
מימין לשמאל: יובל חדד, הד"ר ליאור חביב, פלי פלד, מנחם יעקובוביץ', גולן לקס צילום: winwork

גולן לקס תושב שכונת בית אליעזר, נשוי ואב לשניים, לא נותן לנכות הפיסית לעצור אותו. עובדה: הוא משמש יבואן לכסאות גלגלים, שבילי הנגשה לים וכסאות גלגלים. בנוסף, הוא גם פועל למען שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה. מיזם שבימים אלה, נמצא בעיצומו. במסגרת המיזם, הוא פתח מסלול הכשרה ייחודי, לבעלי מוגבלויות שונות. הזוכים למנטורים צמודים, בדרך לפתיחת עסק משל עצמם. ביחד עם שלושה בעלי מוגבלויות נוספים: מנחם יעקובוביץ', נכה פוליו על כסא גלגלים ומבנדס אלקטרוניקה בהכשרתו, המשמש יו"ר ארגון מאבק הנכים. הד"ר ליאור חביב, קצין צה"ל לשעבר שנפצע בתאונת אופנוע. ויובל חדד, אנליסט באמדוקס לשעבר, שנפצע בפיגוע וכיום הוא נכה בארבע גפיים. ועוד משתפות פעולה במיזם, חברות מהגדולות במשק. כגון אמדוקס, אינטל, בנק הפועלים ועוד. הדואגות לתכנים, לנט וורקינג ולליווי הצמוד של משתתפי המסלול. 20 במספר.

גולן לקס: "אני נכה, אבל מתפקד כאחד האדם. וככה בדיוק זה צריך להיות".

 

גולן לקס ובנו בטיול לכנרת \ צילום: פרטי
גולן לקס ובנו בטיול לכנרת \ צילום: פרטי

 

אפליה והיעדר נגישות

סיפור החיים האישי של גולן לקס, הוא זה המשמש רקע וגם טריגר, לשלל פעילויותיו העכשוויות. העוסקות בקידום והנגשה לצבור של בעלי מוגבלויות שונות.  "עברתי תאונת דרכים לפני 20 שנה והשתקמתי" הוא מסכם בלקוניות. "אני פגוע בארבע הגפיים".

פועלו הנרחב למען בעלי מוגבלויות, כולל שבע שנים, בהן הוא מנהל בהתנדבות את השלוחה החדרתית של 'נגישות ישראל'. בנוסף, ניהל בעבר גם את פורום הנכים בווינט. במשך חמש שנים. במשך חמש שנים, גם היה פעיל בוועד שכונת בית אליעזר, בה הוא עצמו מתגורר. וכן בוועד ההורים של בית הספר הדמוקרטי. לא מעט. בהתחשב בעובדה, שהוא גם מנהל עסק פרטי, משל עצמו.

"כשנפצעתי ועוד לא היה לי עסק, חיפשתי עבודה", הוא משחזר. "ועם כסא גלגלים, זה סרט. בסופו של דבר, קבלו אותי לעבודה בעיתון מקומי. המקום לא היה נגיש, אבל לפחות יכולתי להיכנס לתוך הבניין עם כסא הגלגלים, שזה בהחלט לא מובן מאליו. יש חוסר נגישות במקומות עבודה וגם אפליה, כלפי אנשים עם מוגבלויות. לכן, הרבה נכים שהם בעלי תארים אקדמיים, לא מוצאים עבודה".

ואת הבעיה הזאת בדיוק, מגיע המיזם של גולן לקס וחבריו, לפתור.

 

ועכשיו אפשר לפתוח עסק

מסלול ההכשרה העסקית, ביוזמת גולן לקס וחבריו לצוות, החל את דרכו לפני כשנה וחצי. עם שלושה מחזורים של 'שלב א'. שבהם, למעשה, רכשו בעלי מוגבלויות כלים לעולם העסקים. מעין מבוא לעולם העסקים שבאמצעותו, יכול מי שרוצה בכך להגיע לשלב של פתיחת העסק. כאמור, 20 בוגרי השלב הראשון, שסיימו בהצלחה, הגיעו ממש עכשיו לשלב השני.

"מדובר במי שחשבנו שהם יכולים להצליח, ולכן העלינו אותם לשלב הזה. שבו הם מקבלים ליווי צמוד של מנטורים, לפתיחת העסק הפרטי שלהם".

תן לי דוגמאות

"יש לנו תלמידה, עם נכות קשה, מהצפון. שלמדה בניית אתרים. עוד לא סיימנו את לימודי השלב השני העכשויים, המתקיימים בזום, והיא כבר בנתה שלושה אתרים. תלמידה נוספת, דיאנה שמה, מרמת גן, היא שחקנית בנבחרת הרוגבי לנכים. והחלה לעשות סדנאות העצמה עבור נכים. וישנו גם אייל. צעיר אוטיסט וסטודנט למשפטים, מאזור תל אביב. המתקשר על פי רוב בעזרת כתיבה בלבד ואינו מדבר. הוא הקים מיזם, שבא להילחם באלימות משטרתית נגד אוטיסטים. שמסתבר שהיא קיימת. הוא אפילו העביר הרצאה בזום בקולו שלו, לפני חודשיים".

קהילה תומכת

לדברי גולן לקס, צפויים מחזורים  של בעלי מוגבלויות נוספים במיזם. "הקורונה לא מפחידה אותנו", הוא אומר, "עברנו לפעילות דרך הזום ואנחנו ממשיכים בפעילות שלנו כרגיל, און ליין". בנוסף לזה ומעבר למיזם, הרי שיש גם לכל זה מטרת על: יצירת קהילה תומכת, עבור בעלי מוגבלויות. שתייצר עבורם סביבה מונגשת להעברת ידע ותתן תמיכה למי שעובדים ולמי שרוצים לעבוד. "יש אצלינו תלמידים, שהם בעלי מוגבלויות מכל הסוגים", הוא אומר. "כבדי שמיעה, כאלה המתמודדים עם מגבלה נפשית ועוד. ואנחנו משתמשים בכל סוגי ההנגשות. כולל תרגום לשפת הסימנים, אם וכאשר צריך. את כל מי שמגיעים לשלב ב', מלווים מנטורים אישיים. שזה בעצם הרעיון. וכולנו מחוברים און ליין, תומכים ונתמכים".

 

 

הישארו מעודכנים באתר ובפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות