fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תנו לי את הנכדה שלי

סבתא של פעוטה, נלקחה למקלט חירום משום שאמה מכורה לסמים ואלכוהול, מבקשת להעביר אותה לחזקתה. "במשך שנה גידלתי אותה, אני מוכנה לעשות הכול כדי שתשוב אלי"
תינוק
צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה
"אני אובדת עצות". הסבתא צילום: איילת קדם
"אני אובדת עצות". הסבתא (צילום: איילת קדם)

לפני תשעה חודשים נלקחה נכדתה של שושנה (שם בדוי), בת 49, פרודה ואם לחמישה, על ידי שירותי הרווחה. היא הושמה בקלט חירום ואחר כך במשפחת אומנה. מאז לא ראתה שושנה את נכדתה. הסיבה להוצאתה של התינוקת בת השנה מהבית הייתה התמכרותה לסמים ולאלכוהול של אמה, בתה של שושנה. מאז מנסה הסבתא לאתר את הנכדה כדי לאמץ אותה, אך לדבריה איש מגורמי הרווחה אינו מסייע בידה. "במשך שנה גידלתי אותה", היא אומרת, "אני מוכנה לעשות הכול כדי שתשוב אלי".

סיגל, בת 32, בתה של שושנה, הרתה בעת שהותה בעיר אחרת וחזרה לחדרה כשהיא בחודש הרביעי להריונה. "אף פעם לא שאלתי אותה של מי התינוקת", אומרת שושנה, "זה לא עניין אותי. מדובר בנכדה שלי, שהיא מתנה מאלוהים, וכל מה שרציתי היה לגדל אותה".

התינוקת נולדה בחודש השמיני להריון במשקל נמוך ובניתוח קיסרי דחוף מאחר שחבל הטבור היה כרוך סביב צווארה. האם, מכורה לסמים ולאלכוהול, שכרה דירה ליד ביתה של אמה כדי שזו תטפל בתינוקת. "לא ידעתי איך לגדל את הבת שלי", אומרת סיגל בגילוי לב, "פחדתי להחזיק אותה על הידיים". כשהיתה התינוקת בת חצי שנה, הכניסה אותה שושנה למעון בסיוע שירותי הרווחה. כעבור שמונה חודשים, בחודש ספטמבר האחרון, הגיעה לקחת את נכדתה מהמעון ומנהלת המעון אמרה שאינה יכולה לאפשר לה זאת. "העובדות הסוציאליות של מחלקת הרווחה בדרך לכאן ביחד עם סיגל", אמרה לה. כששאלה למה, ענתה לה המנהלת שסיגל נרקומנית ושתיינית והעובדות הסוציאליות נאלצו לקנות לה בירה כשהגיעה למשרדי מחלקת הרווחה, כי רעדה בכל גופה עקב הזדקקות לאלכוהול.

כשהגיעו עובדות הרווחה למקום נלקחה התינוקת ואת סיגל שלחו לכפר הגמילה מלכישוע. בדיון שנערך חמישה חודשים אחר כך בדלתיים סגורות בבית משפט השלום בחדרה, פסקה השופטת היאם קרוואני שהתינוקת תהיה במשמורת רשות הסעד ותעבור למשפחת אומנה. עוד נקבע כי האם תבקר את הבת במרכז קשר בלבד. במהלך הדיון הביעה הסבתא את רצונה לקבל משמורת על הילדה, אולם נאמר לה כי הדבר לא בא בחשבון בשלב הזה. בשל העובדה שאמה של התינוקת נמצאת בגמילה וצריך לחזק אותה ולתמוך בתהליך השיקום שלה.

כעבור חמישה חודשים עזבה סיגל את כפר הגמילה וכיום היא מטופלת לדבריה על ידי המחלקה לטיפול בהתמכרויות בחדרה. את בתה ראתה פעם אחת ויחידה ומאז נאסר עליה לראות אותה במרכז הקשר בשל מצבה. "אני כבר בת 32 וצריכה להסתדר עם עצמי", היא אומרת, "אני מקווה שייתנו לאמא לקחת את הילדה שלי ולגדל אותה במקומי".

שושנה: "אני מכירה במצבה הלא פשוט של בתי ולא נלחמת מעל דפי העיתון כדי להחזיר אותה אליה, אלא כדי שייתנו לי לגדל אותה", היא אומרת, "אני עובדת במשרה מלאה בהוסטל למבוגרים הלוקים בפיגור ומטפלת בבני הצעיר בן ה~12, אחיה של סיגל. לשכור עורך דין יעלה לי 30 אלף שקלים, אותם אין לי ואני אובדת עצות. מן הראוי שהתינוקת תגדל אצלי ולא אצל זרים".

מאגף הרווחה נמסר בתגובה: "המשפחה מטופלת על ידינו ומלווה באופן אינטנסיבי ומקצועי. לאור המורכבות במשפחה, שוהה הילדה באומנה חסויה, ובוועדת החלטה שהתקיימה לפני שבועיים אף הוחלט על פתיחת תיק אימוץ. עם זאת, אנו מקדמים קיום הסדרי ראייה בין האם לבתה. יודגש כי ללא יוצא מן הכלל מבצעים העובדים הסוציאליים את מחויבותם המקצועית בטיפול והגנה על ילדים בסיכון".

הכתבה תפורסם גם "בחדשות חדרה"

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות