fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"שנים התרענו, דווקא עכשיו העירייה הוציאה צו הפסקה למטמנת אביבית?"

זיהום אוויר קשה. המגרסות בשטח אושרת צילום עצמי
זיהום אוויר קשה. המגרסות בשטח אושרת צילום עצמי

עיריית חדרה הוציאה צו מנהלי להפסקת עבודה באתר ההטמנה אביבית, זאת לאחר סיור שהתקיים במקום על ידי נציגי איגוד ערים. האתר נסגר החל מיום שלישי האחרון ועד לתקופה של שלושים ימים.

בעירייה אומרים כי זו הפעם הראשונה שאיגוד ערים לאיכות הסביבה מוציא מסמך המבקש לפעול לסגירת המטמנה, מיד עם קבלת המסמך הוצא הצו המורה על הפסקת קבלת הפסולת באתר בשל בעירה פנימית בגוף הפסולת המהווה מפגע ריח ופוטנציאל לשחרור נקודתי של גזים מתוצר שריפה וזאת בניגוד לתקנות למניעת מפגעים של זיהום אויר וריח בלתי סבירים מאתרים לסילוק פסולת, כלשון הצו.

עוד מפורט כי בשבוע שעבר, ב-15 לאוקטובר, קיימו נציגי איגוד ערים עמי חתוכה וגלוריה אפרתי סיור במקום כשבהמשך הצטרף אליהם מנהל האתר מאיר יעקב. בסיור נצפו בבירור מספר מוקדים בהם נראה עשן מתוך גוף הפסולת, המוקדים שאותרו פזורים בכל האתר והורגש בו ריח חריף מאוד. יעקב ציין בביקור כי זו תופעה שידועה לו ושמצב זה קורה רק בשעות הבוקר – והסיור אכן התקיים בבוקר – כשאז פער הטמפרטורה בין פני השטח הקרים לגוף הפסולת הוא הדרסטי ביותר, כך שניתן לזהות מוקדי בעירה פנימיים. בנוסף באתר ישנה פעילות מסיבית של כניסה של משאיות פסולת עם התנהלות שאינה עומדת בתנאים ברישיון העסק. האתר קולט פסולת שאינה פסולת בניין, פסולת של שאריות מיון מתחנות מעבר וזאת בניגוד לתנאים ברישיון עסק.

תושב שכונת עין הים אייל פבזנר התריע בפנייתו לאיגוד ערים וביקש דוחות סיור של נציגי איגוד ערים, המשרד להגנת הסביבה במטמנת אביבית מיום הפעלה ועד ליום ראשון השבוע, דוחות מקצועיים כמו: דוח בעירות פנימית במטמנה וצווים ובקשות לצווים כנגד המטמנה מטעם האיגוד והמשרד.

זיהום אוויר קשה. המגרסות בשטח אושרת צילום עצמי
זיהום אוויר קשה. המגרסות בשטח אושרת צילום עצמי

פבזנר: "אני שמח שצו הפסקת העבודה הגיע, אולי עכשיו סוף סוף יטפלו במפגע שהורס את איכות חייהם של שכונה שלמה. במשך שנים מתריעים התושבים על תופעות לא רצויות המגיעות מאזור שני אתרי הפסולת (המטמנות) "איכות ירוקה" ו"אביבית" כמו משאיות המובילות פסולת נוזלית בניגוד להיתר, מתן אפשרות להטמנת אסבסט, בעירות פנימיות, ריחות חריפים וחומרים שגורמים לצריבות בעיניים שעולים בעקבות הפעילות במטמנה.

"מצו הפסקת עבודה עולה כי המפעיל אינו מקיים את תנאי הרישיון ובכל זאת העירייה הוציאה צו הפסקת עבודה מוגבל למשך שלושים יום בלבד.  לתושבי השכונה זה לא מספיק ובמכתב ששלחו השבוע לעירייה דורשים לקבל את הממצאים שהובילו להוצאת צו הסגירה ומבקשים שנציגות מהשכונה תהיה שותפה בתהליך הבדיקה. במשך שנים מורחים אותנו, מספרים לנו סיפורים שאין להם עילה לסגור את המטמנה. דוחות אנשי מקצוע אודות בעירות פנימיות קיימים עוד משנת 2016 באתר בפסולת איכות ירוקה. העירייה באותה תקופה התעלמה מהממצאים של בעירה פנימית במקום ולא פעלה להוצאת צו סגירה. זה רק מוסיף סימני שאלה רבים מדוע דווקא עכשיו שבוע לפני בחירות  החליטה העיריה להוציא צו סגירה לאתר אביבית ולא פעלה כך במשך שנים.

העדר הפיקוח של הגורמים האמונים הוביל בשנים האחרונות לזיהום אוויר לתושבי שכונת עין הים כאשר מי שסובל מכך בפרט הם ילדי בית הספר חופים והגנים הנמצאים בסמוך למטמנה. הריחות הקשים וזיהום האוויר גורמים לצריבות בעניים ובגרון. לי ועל חברים רבים אחרים בשכונה זה גורם גם לבחילות וממש מרגישים את זיהום האוויר ברמה היום יומית".

סגנית ראש העיר והממונה על תיק איכות הסביבה חדוה יחזקאלי: "עיריית חדרה עוקבת מקרוב אחרי הפעילות שנעשית במטמנות אביבית ואיכות ירוקה באופן שוטף מדי יום ביומו. אחרי פעילות המטמנות ישנה עין בוחנת מקצועית ועקבית של איגוד ערים לאיכות הסביבה והמשרד להגנת הסביה . המטמנות נמצאות תחת פיקוח שוטף ולאחרונה נמצא כי אתר אביבית לא פעל כשורה. הגוף המקצועי של עירית חדרה שזה האיגוד ביקשה לעצור את עבודתן כדי שיוכל לעמוד מקרוב אחרי התקלות.

המטמנות פועלות מזה למעלה מעשרים שנה, כל שנים המקום עבד ללא פיקוח ובהפקרות גמורה. רק בחמש שנים האחרונות מיד עם היבחרנו נאכפו כל הליקויים והראיה שפסקו מטרדי הריח ונעשית ביקורת שוטפת במקום על ידי גופים מקצועיים של האיגוד ושל המשרד להגנת הסביבה. רק להזכיר שממשלת ישראל היא זו שבחרה לסתום את הבורות הפרטיזנים שנחפרו במקום על ידי הקמת המטמנות (לפני יותר מ-20 שנה נ.פ). נבחנת האפשרות יחד עם משרדי הממשלה לסגור את המטמנות".

 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות