fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ישוחזר הקיוסק ההיסטורי של חדרה

הקיוסק המיתולוגי של העיר, שנבנה בשנת 1926 ומכר גזוז, בונבונים וצעצונים סיניים, ישוחזר כחלק מהשלמת המסלול ההיסטורי של חדרה. "הרעיון הוא להעביר את רוח התקופה, אווירת הפשטות של המושבה הישנה" כך נמסר מהקרן פתיתוח חדרה, האחראית על הפרויקט
גזוז, מישהו? ראש העיר והמנכל על רקע אתר השחזור בחדרה (צילום: עיריית חדרה)
גזוז, מישהו? ראש העיר והמנכל על רקע אתר השחזור בחדרה (צילום: עיריית חדרה)

במסגרת פעילות עיריית חדרה בנושא שימור אתרים והשלמת המסלול ההיסטורי של לב העיר, הוחלט גם על שיחזור הקיוסק ההיסטורי שפעל בחדרה בין השנים 1926 ל-1956. את העבודות לשחזור הקיוסק ההיסטורי תנהל הקרן לפיתוח חדרה, שבראשה עומדת מנכ"ל הקרן עו"ד תמר בלום.

וזהו סיפורו של הקיוסק: בשנת 1926 הזמין ועד המושבה מקואופרטיב נגרייה קיוסק משושה עשוי עץ עם גג אבץ. לפי החוזה, שנחתם בשנת 1926, מחירו של הקיוסק היה 15.5 לירות, ואף שולם מס תרומה לקרן הקיימת כפי שהיה נהוג בעת חתימה על חוזים באותה תקופה. על החוזה היו חתומים ראש ועד המושבה זאב בן יהודה, מזכיר המושבה פנחס ברן, ונציג ה"נגרייה" שמאי קולודני. הקיוסק נבנה להשכרה, ולאורך השנים עבר שלושה בעלים במקומות שונים במושבה.

גזוז, מישהו? ראש העיר והמנכל על רקע אתר השחזור  בחדרה (צילום: עיריית חדרה)
גזוז, מישהו? ראש העיר והמנכל על רקע אתר השחזור בחדרה (צילום: עיריית חדרה)

על-פי עדויות ומסמכים, משערים שבין השנים 1926 עד 1937 היה הקיוסק שייך למר שרשוב בפינת הרחובות הרברט סמואל ושדרות רוטשילד, בין השנים 1937 ל-1945 למר נחמנזון ברחוב הרצל פינת הרברט סמואל; בין השנים 1945 עד 1956 לזיוה כהן ברחוב הרצל ליד תיכון חדרה, וסיים שם את דרכו במחסן בחצר האחורית של ביתה.

ממסמכים ופניות של אנשים פרטיים לוועד המושבה, שנמצאו במוזיאון החאן, עולה כי מקובל היה לסייע למשפחות במצוקה ובעיקר לאלה שאיבדו קרוב משפחה במאבק על ארץ ישראל, וכי מתן היתר להפעיל קיוסק היה חלק מהסיוע. בדרך זו למשל קיבלה הגב' כהן, אלמנה אשר בעלה מכ"ג יורדי הסירה, את האפשרות להפעלתו.

מעדויות שונות עלה כי בקיוסק מכרו גזוז חמוץ ומתוק בטעמים לימון ופטל, סוכריות על מקל אשר כונו בונבונים, גלידה, כריכים, ופלים, וסיניים (כינוי לצעצועי מתכת זולים). בתקופתו של נחמזון מכרו גם מכשירי כתיבה, עטים, מחברות, מחקים וכדומה. במסגרת השחזור ייבנה הקיוסק בבנייה קשיחה עם חיפוי בעץ. הקיוסק יהיה משושה, בדומה לדגם המקורי, עם גג אבץ, ו-2 כנפיים נפתחות באשנב המכירה.

לדברי מנכ"ל הקרן לפיתוח חדרה עו"ד תמר בלום, לא מדובר בשחזור מדויק אלא שחזור ברוח התקופה, שנועד להנחיל את סיפור הקיוסק ולהעביר את אווירת הפשטות ואורחות החיים של המושבה הישנה. היו קיוסקים נוספים, אבל קיוסק זה היה נחשב ליפה ביותר בגלל המבנה המשושה, שהיה אופייני לשנות ה-30.

תמר בלום מציגה את הפרויקט (צילום: עיריית חדרה)
תמר בלום מציגה את הפרויקט (צילום: עיריית חדרה)

בעירייה אומרים כי המגמה היא להשלים את השביל ההיסטורי בלב העיר, שיקדם תיירות פנים וחוץ ויתקיימו לאורכו פעולות למבקרים וכן לתלמידים ובני נוער להכרת המורשת של ראשוני המתיישבים וסיפור הקמתה של חדרה. המסלול ההיסטורי עובר בין בתי ראשונים ואתרי מורשת מראשית ימי חדרה, ביניהם בית פיינברג, בית קוטלר, מגדל המים, בית רם, גן המייסדים, החאן ובית הכנסת הגדול, בית ועד המושבה, השוק העירוני, בית ספר "אחד העם" שהיה בית הספר הראשון בחדרה, ואתרים נוספים שחלקם שוחזרו או ישוחזרו וחלקם יתועדו בשלטי מידע שיוצבו בעיר. "המסלול ההיסטורי מיועד להולכי רגל, והקיוסק יהווה נקודת עניין היסטורית שניתן לעצור בה, ולהכיר את סיפורה של חדרה באתר מכובד ומכבד בדומה לבית פיינברג, בית קוטלר, בית רם ואתרים דומים אחרים" הוסיפה בלום.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות