fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חדרה: חברת חשמל לא תשלם מיליונים לעירייה על שטח ימי

עיריית חדרה הטילה חיובי ארנונה על תחנת הכוח אורות רבין, עבור שטח ימי שמיועד לאוניות פחם בסכום של כ-16 מיליון שקלים. בית המשפט דחה את בקשתה
נמל
אילוסטרציה: פנתרמדיה
נמל
אילוסטרציה: פנתרמדיה

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל השבוע את עתירתה של חברת החשמל שעתרה בגין הטלת דמי ארנונה על תחנת הכוח 'אורות רבין' הממוקמת מזרחית לנמל חדרה, עבור שטח ימי שהועבר לרשותה בשנת 2010. וכן חייב את עיריית חדרה לשלם לחברת החשמל הוצאות משפט בסך 20 אלף שקלים. כאשר כבר בראשית פסק דינה חרצה השופטת: "אקדים את המאוחר ואומר כי מסקנתי היא ששטח הים אינו בר חיוב בארנונה".

העותרת, חברת החשמל, מחזיקה בתחנת הכוח ועושה בה שימוש לשם העברת פחם במסוע, מאוניות משא אל תוך תחנת הכוח. החל מיולי 2010, נמצא נמל חדרה בתוך תחום השיפוט של העירייה, ואילו העירייה חייבה את חברת החשמל בדמי ארנונה בסך 3.950 שקלים עבור החודשים יולי עד אוקטובר של אותה שנה בגין שטחי הנמל והים. וכן שלחה לחברת החשמל חיוב נוסף של ארנונה, בסכום של 12.5 מיליון  שקלים, עבור שנת 2011.

חיובים אלה ניתנו, בנוסף עבור השטח המסווג כשטח ימי, גם עבור שני שטחים נוספים: האחד המוגדר כמבנה והאחר המוגדר כ 'קרקע תפוסה'. בדיון קדם משפטי ביחס למחלוקת בגין הארנונה, שנערך ב-15 בפברואר 2012, נקבע בין הצדדים כי המחלוקת המשפטית תתייחס רק לשטח הימי ולא לשני השטחים האחרים.

בעתירתה, טוענת חברת החשמל כי השטח הימי עליו מבקשת עיריית חדרה היטל של ארנונה, אינו יכול להיכלל כלל תחת ההגדרה של מאגר מים או בריכת מים. וכן לא ניתן להטיל היטל ארנונה על שטח ימי פתוח. שכן מדובר בשטח עליו למעשה לא ניתנים כלל שירותים מוניציפליים כלשהם. מנגד, טענה העירייה כי מדובר בחיוב שהתבצע כחוק. שכן השטח הימי המדובר, הוא חלק בלתי נפרד מהפעילות השוטפת של תחנת הכוח ועל כן מחויבת חברת החשמל בגין דמי ארנונה על שטח זה. בנוסף, טענה עיריית חדרה כי הקרקע המדוברת שייכת לשטח וככזו היא מחויבת בארנונה.

לאחר דיון מדוקדק במשמעויות המילוניות, פסק בית המשפט כי  בשטח הים אין סוללים כבישים או מפנים אשפה. על כן יש לבטל את חיוב הארנונה שניתן בגין שטח זה.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות