fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חדרה אימצה את התקן הישראלי לבנייה ירוקה כמדיניות עירונית

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אימצה את התקן לבנייה בת קיימא שמובילות הרשויות החתומות על אמנת האקלים של פורום ה-15, ביניהן חדרה
צביקה גנדלמן (צילום: שלומי גבאי)
הטבות. גנדלמן (צילום: שלומי גבאי)

מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חדרה קיבלה החלטה עקרונית לאמץ את התקן הישראלי 5281 לבנייה בת-קיימא כמדיניות עירונית. ראש העירייה צביקה גנדלמן, הוביל את הישיבה, הסביר לחברי הוועדה כי אימוץ התקן נועד לרווחת התושבים ויקדם בנייה ירוקה שתהיה נוחה יותר למגורים ובעיקר בריאה יותר.

צביקה גנדלמן (צילום: שלומי גבאי)
קיצוצים. גנדלמן (צילום: שלומי גבאי)

בנייה ירוקה הינה הביטוי המעשי של תכנון בר קיימא. מדובר בגישה מערכתית כוללת שנועדה לחסוך אנרגיה, מים וחומרי גלם, ומיושמת החל משלב התכנון המוקדם ועד לשלב הכניסה לבית. גנדלמן: "הבנייה הירוקה היא בנייה ידידותית לסביבה ולמשתמש, שביטויה בחיסכון וייעול השימוש במשאבים חדשים, שימוש מחדש או מחזור מירבי של הקיים, וכמובן שמירה על איכות החיים בהווה ובעתיד".

בשנת 2011 חתמו ראשי הרשויות החברות בפורום ה-15, ביניהן חדרה, על אמנת אקלים שנועדה להתמודד עם משבר האקלים העולמי באמצעות קידום מהלכים ממשיים לצמצום רמות הפליטה של גזים רעילים הגורמים לזיהום אוויר ולנזקים סביבתיים ותברואתיים.

בין המהלכים שמקדמות הרשויות האמורות נמנית ההחלטה בדבר אימוץ כלים מידיים להטמעת בנייה ירוקה בהליכי התכנון והבנייה העירוניים. מטרת ההחלטה לספק מסגרת סטטוטורית אחידה שתבטיח את האפשרות להפנים עקרונות של בנייה ירוקה בהיררכיית התכנון העירוני.

למבנים השפעה ישירה על בריאות הדיירים בתחומם ועל שימור הסביבה. השימוש החסכני במשאבים עומד כיום על סדר היום העולמי והארצי. ההשפעה הרבה של הבנייה על הסביבה הובילה ערים רבות בעולם להטמיע מודלים חדשים לתכנון ועיצוב בניינים, שכונות ותשתיות, כולל חידושים המניבים יתרונות סביבתיים, חברתיים וכלכליים משמעותיים.

תפיסת העיר בראייה של בנייה בת-קיימא משמרת משאבים ומפחיתה תוצרי פסולת ופליטתם מתוך תכנון התואם את האקלים המקומי. המבנים ותהליך בנייתם מספקים הזדמנות לשינוי משמעותי באמצעות הטמעת עקרונות הבנייה הירוקה, הן בבנייה חדשה והן במסגרת חידוש מבנים קיימים בעיר לרבות מבנים לשימור. זאת מתוך הכרה בצורך המיידי לשינוי ובמסגרת התהליכים וההנחיות לשינוי ברמה המקומית, הארצית והעולמית.

ההמלצה שהונחה על שולחן הוועדה המקומית מתבססת על תקן ישראל 5281 וכוללת תוספת בדגש על חיסכון במים ואנרגיה, והנחיות למבני ציבור ובנייה גבוהה (מגדלי מגורים ותעסוקה) המהוות תנאי להיתר בנייה.

תקן 5281 לבנייה בת קיימא קובע דרישות המגדירות מהי בנייה ירוקה בישראל, וחל על מבנים חדשים וכן על מבנים לשיפוץ. נכון לשנת 2012 כולל התקן חלקים נפרדים לשימושים כמו מגורים, משרדים, מוסדות חינוך, אכסון תיירותי, מוסדות בריאות, מסחר, התקהלות ציבורית. כל חלק כולל פרקים בנושאים כמו אנרגיה, קרקע, מים, בריאות ורווחה, פסולת, תחבורה, ניהול אתר בנייה, חדשנות ועוד.

העמידה בתקן מדורגת לפי: רמות איכות; בדיקה על ידי גוף חיצוני של רמת ההתאמה של תכנון (היתר בנייה) והביצוע (טופס 4) לדרישות התקן; תו ירוק, תעודה המעידה כי ועדה מקצועית בחנה את רמת ההתאמה וכי היא עומדת בדרישות האיכות.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות