fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המאבק הצליח: לא יוקם מתקן התפלה נוסף בחדרה

בעקבות מאבק ממושך שניהלה עיריית חדרה החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לבטל את חלופת חדרה כמתאימה להקמת מתקן נוסף להתפלת מי ים. העירייה: חדרה משופעת בתשתיות לאומיות ואין סיבה להשית עליה מתקן נוסף
השטח שיועד למתקן התפלה
השטח שיועד למתקן התפלה
השטח שיועד למתקן התפלה
השטח שיועד למתקן התפלה

בעיריית חדרה הביעו השבוע שביעות רצון לנוכח החלטתה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לבטל את חלופת חדרה כאתר מתאים להקמת מתקן עתידי להתפלת מי ים בנוסף למתקן הקיים בעיר. בין היתר נשקלה חלופת חדרה כאתר שישמש להתפלת מי ים עבור צורכי הרשות הפלסטינאית. ההחלטה על ביטול החלופה, עליה התבשרה העירייה השבוע עם פרסום הפרוטוקול מישיבת המועצה הארצית, התקבלה בתום מאבק ממושך שניהלה עיריית חדרה נגד הכוונה להקים מתקן נוסף בשטחה. חלופת חדרה נכללה בתוכנית מתאר ארצית לאתרים להתפלת מי ים (תמ"א 34ב'/2/2), המאושרת משנת 2004, שמטרתה הייתה יצירת מסגרת תכנונית להוספת אתרים להתפלת מי ים באיכות מי שתייה ושילובם במערכת המים הארצית. יצירת מסגרת תכנונית זו נועדה לענות על הצרכים החזויים לשנת 2050 ולסייע לפתרון בעיית המחסור במים שפירים.

במהלך השנים הוכנסו לתמ"א האמורה שינויים ותוספות, כולל השינוי לפיו האתר בחדרה ישמש גם להתפלת מי ים עבור צורכי הרשות הפלסטינית. החלופה שהוצעה הייתה באזור התעשייה בחדרה סמוך למט"ש, ובמסגרת התכנון נבחר מיקום המאגר, תוואי הצנרת ותוואי לחיבור של המים המותפלים למערכת המים של הרשות הפלסטינאית. עיריית חדרה ניהלה מאבק ממושך נגד הכוונה להקים בשטחה מתקן התפלה בנוסף למתקן ההתפלה שכבר קיים והגישה התנגדויות רבות, כולל חוות דעת של מומחים.

פגיעה מהותית בעיר. קימלדורף
פגיעה מהותית בעיר. קימלדורף (צילום: עיריית חדרה)

בהתנגדותה למהלך טענה העירייה כי תהליך התכנון במוסדות התכנון של המועצה הארצית התקיים ללא שיתוף הציבור בחדרה וללא שיתוף עיריית חדרה. כמו כן, לדיונים לא הוזמנו כלל נציגי חדרה שגם לא יודעו על סיכום הדיונים. לדברי מהנדס העיר אבישי קימלדורף, עיריית חדרה שמעה בדרך מקרה על תוכנית המתאר הארצית המשפיעה על אתר גדול בשטחה של העיר בצורה מגבילה ביותר למשך כ-40 שנה קדימה, עד 2050. בכך מתקיימת פגיעה מהותית בעיר חדרה, הן מבחינת הפיתוח העתידי המאושר של אזור התעשייה (תוכנית חד/2020) והתוכנית המפורטת לאזור התעשייה (חד/1800, והן בפגיעה כלכלית חמורה מהשארת שטח באזור התעשייה כשטח אסור לתכנון ומימוש, ומניעת פיתוח תעשייתי, יצירת מקורות תעסוקה והכנסה עקב כך למשך עשרות שנים קדימה.

בנוסף ציינה העירייה כי חדרה משופעת בתשתיות לאומיות, ביניהם תחנת הכוח של חברת החשמל, מתקן התפלה, מצוק הגז, קווי גז, קווי דלק, קווי מתח עליון, כבישים ארציים ועוד, כך שהעיר תרמה את חלקה די והותר למערכת התשתיות הלאומיות ואין סיבה להשית עליה מתקן תשתיות לאומיות נוסף. "השארת המיקום באזור חדרה הינה החלטה שגויה ובלתי סבירה, ובעלת השפעות הרות גורל על העיר חדרה", נכתב בהתנגדות העירייה, "הוראות התמ"א מפקיעות את השטחים מהעיר חדרה לשימוש אחר לעתיד לוט בערפל, ויכול שיעברו עוד עשרות שנים עד אשר יחליטו על שימוש או על הפשרתו לשימושים אחרים".

כאמור, בעקבות המאבק וההתנגדויות העיקשות שהעלתה עיריית חדרה הודיעה המועצה הארצית כי היא מחליטה לבטל את האופציה למתקן התפלה עתידי באזור התעשייה חדרה, וכי אספקת המים לרשות הפלסטינאית תיעשה מכלל המערכת הארצית.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות