fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אין צורך לאכוף את הדין על דיירי כפר הים"

בעלי דירות נופש במתחם כפר הים קיבלו לאחרונה הודעה מעיריית חדרה על התחלת אכיפה בהתאם להוראות חוק התכנון והבנייה. זאת בעקבות תלונה שהוגשה לפרקליטות המדינה, על שימוש קבע בדירות המיועדות לצרכי נופש.
כפר הים ומלון רמדה. בשבוע הבא יתקבל היתר מחודש? (צילום: שלומי גבאי)
כפר הים ומלון רמדה. בשבוע הבא יתקבל היתר מחודש? (צילום: שלומי גבאי)

בעלי דירות נופש במתחם כפר הים קיבלו לאחרונה הודעה מעיריית חדרה על התחלת אכיפה בהתאם להוראות חוק התכנון והבנייה. זאת בעקבות תלונה שהוגשה לפרקליטות המדינה, על שימוש קבע בדירות המיועדות לצרכי נופש. בישיבת המועצה שלא מן המניין שנערכה לאחרונה עלה הנושא, אז הבהירה היועצת המשפטית בעירייה, שרון אנגל שרוני: "אנחנו פועלים בהתאם להחלטת הפרקליטות ולפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה".

בעלי הדירות השיבו על כך במכתב שנשלח למהנדס העיר, ראש העיר והיועצת המשפטית.

"במענה למכתבך מינואר 2019 בעניין "שינוי מדיניות האכיפה" כביכול. דרושה מידה רבה של עזות מצח והתחסדות על מנת לשגר מכתב שכזה לדיירי כפר הים בכלל ובעיתוי זה בפרט , עשרות שנים לאחר שהדירות נרכשו על ידי דיירי כפר הים כדירות למגורים בכסף מלא ואחר שעשו בהן שימוש כדין, מהלך עשרות שנים, כדירות למגורים.

למען הסר כל צל של ספק , כל האמור במכתבך שגוי הן מבחינה עובדתית והן מבחינה משפטית. אין כל צורך וכל עילה "לאכוף את הדין" על דיירי כפר הים, שעה שלא נפל במעשיהם כל פגם ושעה שהשימוש שנעשה על ידם בדירות נעשה כדין, בסמכות וברשות.

רובן המכריע של הדירות בכפר הים שווקו ואוכלסו במחצית הראשונה של שנות התשעים ע"י חברת "עונות חטיבת הפנאי"(לשם הנוחות כיום חברת בת של אספן גרופ) שהינה גם בעלת בית המלון רמדה חדרה, כדירות מגורים לכל דבר ועניין וזאת על בסיס מצגים וידיעה ברורה כי מדובר בדירות למגורים. לא זאת בלבד שכך הוצגו הדירות בפני הרוכשים אלא שבסמוך לרכישת הדירות ב"כ של חברת עונות חטיבת הפנאי (אספן) אף ניסח פניה לרשויות לפיהן מדובר בדירות למגורים.

יתרה מכך, לאורך כל שנות מגוריהם והחזקתם בדירות (ומדובר בעשרות שנים), מעולם לא קיבלו דיירי כפר הים פנייה כלשהי מהעירייה או מהועדה המקומית, לפיה אין הם רשאים לעשות שימוש למגורי קבע בדירות.

אם לא די בכך, הרי במהלך שנים רבות מתוך תקופה זו, התגורר באחת מיחידות הדיור במגורי קבע, לא אחר מאשר ראש העיר. לא זו בלבד שראש העיר התגורר בכפר הים מגורי קבע, אלא שהוא היה חבר דירקטוריון חברת הניהול כפר הים, וכל העובדות היו ידועות לו היטב! בכל הכבוד, האם דייר המוצא את ראש העיר כדייר קבע בין שכניו, יכול אפילו להניח כי השימוש שהוא וראש העיר כמוהו עושים בדירותיהם אינו חוקי?!

נבקש להזכירך את שיש להניח שידוע לך היטב והוא כי במרינה בהרצליה (אשר דירות הנופש בה היו נשוא פסק הדין בעניין עע"מ 2273/03- אי התכלת שותפות כללית נגד החברה להגנת הטבע) נעשה עד עצם היום הזה שימוש למגורי קבע בדירות שנבנו, שווקו ונקנו כדירות למגורים לכל דבר ועניין באותה תקופה בה הוקם ושווק כפר הים. כל זאת בברכתו של בית המשפט העליון, וכי הפרשנות המצרה לעניין השימוש בדירות נופש במרינה הוחלה על ידי בית המשפט רק לגבי מכירת דירות שהתבצעה לאחר שניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בעניין המרינה בהרצליה. אותו עיקרון נקבע והופעל גם לגבי הבניה בחוף הכרמל (ע"א 1054/98 חוף הכרמל נ' עמותת אדם טבע ודין) מיום 4.2.2002.

רשויות המדינה אינן רשאיות להחיל דין שונה ולנקוט באכיפה בררנית, ולכן הועדה המקומית אינה רשאית וממילא אף לא תצליח, כבדרך אגב, תוך משלוח מכתב אגבי, סתמי ובלתי מנומק המתעלם גם ממכתבנו מלפני שנה בנושא זה, ולהתיימר לקבוע דין שונה וחמור יותר מן הדין שהורה בית המשפט העליון.

על אחת כמה וכמה הוועדה המקומית אינה יכולה להתיימר לאכוף את הדין על דיירי כפר הים, לאחר שכשלה כישלון חרוץ באכיפת הדין על יזמי המלון במתחם עונות חטיבת הפנאי-אספן ואמירי זיכרון בע"מ אשר ביצעו עבירות בנייה חמורות לנגד עיניהם ממש של חברי הועדה המקומית ומהנדס העיר דאז, מבלי שיינקטו כנגדם צעדים כלשהם (ופה נזכיר לציבור בחדרה כי היתר הבנייה 2016 של בית המלון שאושר ע"י הועדה המקומית חדרה בוטל ע"י הועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה מאחר ונפלו בו פגמים רבים ). ובהקשר זה אנו מבקשים להודיענו בחוזר, כמי שפועל לאכיפת דיני התכנון והבניה במתחם כפר הים אילו פעולות ננקטו כנגד עברייני הבניה שבנו חלקים נכבדים מן המלון בלא היתר ולהעביר לעיוננו העתק מן הדו"ח שנערך לשם הכנת כתב אישום (כפי שהצהירה מנהלת מחלקת הפיקוח על הבנייה במייל ששלחה אלינו במאי 2016) כאמור.

מבלי לגרוע מכל האמור, מרשינו סבורים כי "ההחלטה" על שינוי מדיניות האכיפה בעירייה, ככל שקיימת, נעשתה ממניעים זרים וככל שהוצגה לך חוות דעת משפטית ממנה עולה כי ניתן לאכוף על דיירי כפר הים מדיניות שונה, או הנחיית יועמ"ש "המחייבת" אותך להפעיל את סמכויותיה של הועדה המקומית כנגד דיירי כפר הים, נבקש כי תמציא גם מסמך לעיוננו ללא דיחוי .

כמשרת ציבור אנו סמוכים ובטוחים כי תפעל באופן שאכן יש בו כדי לשרת את הציבור ואת הדין ולא תסכים לשמש ככלי שרת בידיהם של גורמים בעלי אינטרס במסגרת סיכוכיהם העסקיים עם דיריי כפר הים .

מבלי לגרוע מהאמור לעיל, דיירי כפר הים שומרים על מלוא זכויותיהם לתבוע מאספן ומהוועדה המקומית את נזקיהם הנאמדים על ידם בסך מאות מיליוני שקלים, בגין נזקים שייגרמו להם ככל שייגרמו להם כתוצאה ממצגיהן וממחדליהן של הנ"ל.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות