fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אדם אחר במצב שלי יכול היה לאבד את עצמו לדעת"

שלמה בוזגלו עבר שנתיים וחצי קשות מאז המפלה בבחירות, אבל הוא מתעקש להסתכל על חצי הכוס המלאה * בראיון זוגי מיוחד הוא מספר עם אשתו סילבי איך הקושי עזר להם דווקא לחבר את המשפחה, איך הוא מצא זמן להשקיע בילדו החולה ומדוע הוא מתעקש לחזור לחיים הציבוריים * על מה שקרה לו הם אומרים: "הכל מלמעלה, והכל לטובה"
שלמה וסילבי בוזגלו. "היום אני 95 אחוז בתוך הבית" (צילום: שלומי גבאי)
שלמה וסילבי בוזגלו. "היום אני 95 אחוז בתוך הבית" (צילום: שלומי גבאי)

שלמה בוזגלו עבר שנתיים וחצי קשות מאז המפלה בבחירות, אבל הוא מתעקש להסתכל על חצי הכוס המלאה * בראיון זוגי מיוחד הוא מספר עם אשתו סילבי איך הקושי עזר להם דווקא לחבר את המשפחה, איך הוא מצא זמן להשקיע בילדו החולה ומדוע הוא מתעקש לחזור לחיים הציבוריים * על מה שקרה לו הם אומרים: "הכל מלמעלה, והכל לטובה"

את הבית של משפחת בוזגלו בשכונת ניסן בחדרה אני זוכר מתקופת הבחירות. אז, כמי שהיה חלק ממערך הבחירות של שלמה בוזגלו, הבית היא מלא באנשים. במקורבים. ביועצים. גם בחברים. היום, שלוש שנים אחרי, הבית ריק.

שלמה בוזגלו, 53, הוא אחת הדמויות היותר מעניינות בחדרה. איש ציבור עם עשייה מרובת שנים, כולל תפקיד מכובד כמנכ"ל העמותה לתרבות הפנאי, תפקיד שהרים אותו לפסגות אבל בסופו של דבר גם הוריד אותו לשפל.

היום, שנתיים וחצי מאז הבחירות לראשות המקומית, בהן נחל בוזגלו מפלה ולא הצליח אפילו להיכנס למועצה, הוא מוצא את עצמו בסיטואציה לא מוכרת. ללא עבודה, ללא אפשרות אמיתית להשפיע בעשייה הציבורית שהוא כל כך מחובר אליה, אבל מנגד עם חיבור וחיבוק משפחתי גדול. לדעתו, למרות כל הבעיות והתקופה הקשה, מעז יצא מתוק. "היום אני יכול לדבר על משפחה אמיתית. יודעים להעריך כל שקל, וגם למדנו הרבה אחד על השני בתוך הבית. אשתי, סילבי, היא אשה מיוחדת. לא כל אחת הייתה מסכימה לעבור את מה שעברנו. היא הייתה חזקה לאורך כל הדרך, לא באה בטענות והחיבור בינינו רק הלך והתחזק".

שלמה וסילבי יחד מגיל 15. למעלה מ~30 שנה. ואין בכלל ספק שהשנתיים האחרונות היו הקשות ביותר בחייהם. ככה זה כאשר כל העולם מכתיר אותך כמי שגרם למהפך בעיר והיה מהאחראים לשלטון החדש, אבל ביום הדין נשאר בלי כלום ביד, ועם אכזבות חוזרות ונשנות מהאנשים שהיו צריכים להיות שם בשבילך.

בוזגלו, שהסכים לראיון זוגי מיוחד לחג הפסח לאחר מחשבה ארוכה, הציב תנאי אחד: בלי פוליטיקה. "אני לא רוצה לתת לאף אחד את התענוג. לא רוצה להזכיר את שמו של אף אחד. כל אחד שיעשה את חשבון הנפש שלו, כל אחד יודע בתוך תוכו את האמת".

אז בוא נתחיל. מה אתם מאחלים לעצמכם בפסח הקרוב?

שלמה: "אני מאחל שנחזק את האחדות במשפחה הקרובה. לאורך כל החיים שלי תמיד נתתי 90 אחוז מעצמי עבור דברים מחוץ לבית, והיום אני 95 אחוז בתוך הבית. היום, אחרי כל מה שעברתי, אני יודע שטובת הציבור לא תבוא לעולם על חשבון הבית והמשפחה, אבל יחד עם זאת יש שאיפה להמשיך בנתינה ועשייה".

סילבי: "הרבה בריאות, שפע ונתינה. אני מאמינה שהכל נעשה מלמעלה, ולא נעשה סתם. בכל השנים בעלי היה מחוץ לבית, עשה ונתן למען כולם, ואני התמודדתי עם החוסר שלו בבית. היום הוא מרגיש כמה הוא היה חסר לנו. אבל הכל נעשה לטובה, צריך לאסוף כוחות ולהאמין עם הרבה סבלנות שהכל יהיה בסדר".

למדת עליו דברים חדשים בתקופה הזו?

"לא ממש, כי תמיד ידעתי שהוא בן אדם טוב, רגיש, שחי מנתינה ועשייה, ואני רואה כמה קשה לו להיות מחוץ לזה".

שלמה: "אני עדיין נותן ותורם איפה שאני יכול. למשל בבית הכנסת. אבל זה לא פשוט. מתפלל איתי מישהו כבר שנה, ולפני שבוע הוא קיבל אומץ ואמר לי 'אתה לא מבין איך ציירו אותך בחוץ. אפשר לחשוב שאתה מפלצת'. אז רק מי שמכיר אותי באמת, יודע מי זה שלמה בוזגלו".

שלמה וסילבי בוזגלו. "היום אני 95 אחוז בתוך הבית" (צילום: שלומי גבאי)
שלמה וסילבי בוזגלו. "היום אני 95 אחוז בתוך הבית" (צילום: שלומי גבאי)

מחלום _ לחלום בלהות

אחרי שש שנים בתפקיד מנכ"ל העמותה לתרבות הפנאי, במהלכן הפך בוזגלו את העמותה לגוף הסמך הגדול ביותר בעיר, שאחראי על כל פעילויות התרבות והפנאי, הוא הושעה מהתפקיד. חצי שנה לאחר מכן הוא התפטר מתפקידו בצורה רשמית מכיוון שהכריז על התמודדות בבחירות לראשות העיר והחוק חייב אותו לעשות זאת.

בוא נחזור לליל הבחירות. אתה מבין שנחלת מפלה, אבל מצד שני מזמינים אותך לחגוג עם צביקה גנדלמן. כבר הכתירו אותך כמנכ"ל הבא של העיר, אבל אתה כבר אז הרגשת לא טוב.

"עד שהגיעו התוצאות הייתי בבועה. לא חשבתי מה יהיה עם הפרנסה שלי, עם המשפחה שלי. התוצאות פוצצו את הבועה. ואז הבנתי שנשארתי לבד, וכנראה שגם נשארתי בלי פרנסה ובלי עוד הרבה דברים".

ולא חשבת שתזכה לתגמול על כך שגם בזכותך נעשה מהפך בעיר?

"תמיד קיוויתי שמשהו יקרה, אבל מיום ליום הבנתי שלא, אם כי עד עכשיו אני מקווה שמשהו ישתנה והצדק לא רק ייראה אלא גם ייעשה".

סילבי: "אני האמנתי לכל אורך הדרך שמישהו מכל אלה שדחפו את בעלי להתמודד בבחירות לראשות העיר, ידאג לעזור לו אחרי הבחירות. אבל זה לא קרה. ומאז אני ממש לא מאמינה באנשים".

שלמה, ואז איך אתה מתנהל? מה אתה עושה?

"אני קודם כל חושב על כך שיש לי ילד עם צרכים מיוחדים. ושמישהו צריך לתת לו מענה. אז אני מוצא את עצמי המון איתו. ולכן המחשבה של למצוא עבודה 'רגילה' לא ממש רלוונטית, כי אז מי ידאג לילד? והמחשבות לא עוזבות אותך".

עד כדי ייאוש?

"לא אשקר, כן, לפעמים אתה מגיע למצב של ייאוש. בן אדם אחר במצב שלי יכול היה לאבד את עצמו לדעת. פתאום ממצב שהטלפון שלך לא מפסיק לצלצל, אתה שומע רק שקט. אפילו לא טלפון אחד. זה מדהים. וזה לא פשוט".

ואיך מתאוששים?

"קמים כל בוקר, חושבים על המשפחה, ומבינים שאין ברירה. וחייבים לחשוב חיובי. אני מאמין שכולם שליחים של אלוהים. בסופו של דבר הוא מנווט, ולכן הכל קורה לטובה ועוד נעמוד על הרגליים".

ובינתיים אנשים מדברים ושואלים איך שלמה בוזגלו חי ושורד.

"ברור שרמת החיים יורדת, אבל שורדים. ברוך השם סילבי עובדת בבית החולים הלל יפה ("תכתוב שפעמיים זכיתי בעובדת מצטיינת"), למזלנו בדיוק חיסלנו חלק גדול מהמשכנתא ומתגלגלים".

סילבי: "החיים הם גלגל. פעם אתה למעלה, פעם למטה. אין מה לעשות. ואני מאמינה באמונה שלמה שהגלגל שוב יסתובב".

שלמה, אחרי כל מה שקרה לך, אתה עוד חושב על חזרה לחיים הציבוריים?

"בוודאי. זה חלק ממני. לאורך מערכת הבחירות לא היה דבר אחד שהבטחתי סתם. נכון שלא נבחרתי ואני לא יכול לקיים, אבל העשייה הציבורית היא בנשמה שלי. יש לי את הקבלות בעשייה הציבורית שאין לחצי מחברי המועצה. אם אני אחזור, זה יהיה הפעם בראייה הרבה יותר נכונה. ועם הרבה פחות נאיביות".

התקווה האחרונה

לפני מספר חודשים בוזגלו ראה את האור, כאשר התבשר כי הוא מועמד לתפקיד יו"ר המועצה הדתית בחדרה. בסופו של דבר גם זה לא קרה, אבל את בוזגלו ואשתו זה לא מפתיע.

סילבי: "היינו בדרך לאילת. התקשרו אליו ואמרו לו 'תבוא מהר, תחזור בטיסה, פגישה סודית'. זה ישר הריח לי לא טוב".

שלמה: "לשמחתי נשארנו באילת ונהנינו מחופשה מצוינת, אבל סילבי צדקה. ושתבין, איך שזה הוצג בחוץ, יש חלק מהציבור שבטוח שאני היום בתפקיד. אבל תדע דבר אחד. תמיד היו לי אינטואיציות חזקות, והייתה לי אינטואיציה לא טובה. לאחרונה הייתי באיזה אירוע ומישהו שם, בחור חרדי מקושר מאוד, אמר לי 'אלוהים אוהב אותך שאתה לא בתפקיד'. אני מסכים איתו".

שאלת את עצמך פעם למה זה קורה לך?

"הרבה פעמים, ולא מצאתי תשובה. חשבתי האם אני בן אדם רע? האם פגעתי פעם באנשים? ולא הגעתי למסקנה הזו. יכול להיות שאנשים פשוט קינאו בשלמה בוזגלו, ודאגו לחמם את מי שצריך כדי שיפגעו בי. בחיים לא עשיתי למישהו רע במזיד".

סילבי: "שלמה בן אדם עם לב זהב. הבעיה שלו שהוא יותר מדי טוב".

שלמה: "אני דווקא חושב שזה יתרון ולא חיסרון. אני רואה בטוב חוזק ולא חולשה".

סילבי מזמן לא מאמינה באנשים. ואתה?

"זה לא עניין של אמונה. זה עניין של ציפיות, ולשמחתי, מעולם לא היו לי ציפיות מאף אחד, ולכן גם האכזבות לא גדולות מדי".

מה למדת על עצמך בשנים האלה?

"שאני יודע להילחם בשביל כל העולם, אבל לא בכל מה שקשור אלי. וזה מה שפגע בי".

כואב לך לראות מה קורה היום בעמותת על"ה?

"מאוד כואב לי. העמותה הייתה הבית שלי, ואני מרגיש שהקרבתי את עצמי באיזה שהוא מקום לטובת העמותה. קיבלתי אותה קטנה ועשיתי ממנה גדולה, אבל לא הצלחתי להמשיך את הדרך".

איפה תהיו בעוד שנתיים?

שלמה: "אני רואה את עצמי חוזר בגדול לעשייה הציבורית".

סילבי: "הוא יחזור, אבל הפעם עם הרבה שכל ותבונה. והרבה מעורבות שלי. נהיה פחות תמימים, פחות מאמינים באנשים".

אתה לא רוצה לדבר על פוליטיקה ועל אנשים ספציפיים. אבל שאלה אחת אחרונה בכל זאת. איך אתה מעריך ייראו הבחירות הבאות בחדרה?

"אני מעריך שיהיה פה מעניין, וחושב שיהיה שלטון אחר".

שלמה וסילבי עם הבן יאיר. הדמות הדומיננטית במשפחה (צילום: שלומי גבאי)
שלמה וסילבי עם הבן יאיר. הדמות הדומיננטית במשפחה (צילום: שלומי גבאי)

כשסיימנו, הבן של שלמה וסילבי, יאיר, בן 14 וחצי, שסובל ממחלת ניוון שרירים (דושן), ביקש לדבר. לאורך כל הראיון הוא היה שותף פעיל. אפשר היה לראות בקלות מי הדמות הדומיננטית בבית. וגם כאשר שניים מאחיו ניסו להרחיק אותו מזירת הראיון, זה היה ללא הצלחה.

הילד דעתן, ויודע מצוין מה קרה לאבא שלו. הוא גם יודע מי אשם, אבל את זה ההורים שלו לא היו שמחים להשמיע לכולם. מה שהם כן מבטיחים לו זה לנסות להקים עמותה בחדרה שתדאג לילדים במצבו. וכרגע, גם זה משהו שיכול לספק אותו.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות