fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סוף לקמינים בזכרון יעקב?

הניצחון בבחירות בכיס, עכשיו צריך קואליציה. זיו דשא (צילום: יורם רשף)
הניצחון בבחירות בכיס, עכשיו צריך קואליציה. זיו דשא (צילום: יורם רשף)

בחורף שעבר החלה בזכרון יעקב תנועת התנגדות לשימוש בקמינים המוסקים בעץ לחימום הבית. בעוד שהחימום בקמין נחשב בישראל בדרך כלל לאחת השיטות הלגיטימיות לחימום הבית (אם כי לא השיטה הרווחת ביותר בארץ), החלה קבוצת אנשים ביישוב לטעון כי הקמינים פוגעים באיכות חייהם בשל ריח העשן, וכי הם גם מזהמים את האוויר באורח שמזיק לבריאות הציבור. נראה שהבחירות שנערכו ביישוב בסתיו סייעו לקידום ההתנגדות לנושא, כשהוא החל להיות מובלט בגלוי בפעילות המועצה, ברמה מקומית וברמה אזורית.

בשבוע שעבר מסר ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, הודעה לציבור: "למרכז לשלטון מקומי נבחרה הנהלה חדשה. במסגרת זו נבחרתי לשמש כיו"ר הוועדה לאיכות סביבה. לוועדה זו אפשרויות פעולה רבות בלימוד, הכנה והטמעה, בכל הקשור לתחום הסביבתי, פעילות מול ועם משרדי הממשלה, קידום חקיקה ועוד. רפרנטית מקצועית לתחום זה היא קרנית גולדווסר. ביום רביעי התקיימה פגישת עבודה ראשונה. נושא הפגישה היה השימוש בקמיני העץ. השימוש בקמיני עץ עולה בישובים רבים, מעורר מחלוקת ואף מטרד לתושבים. בכוונתנו לבחון את כל דרכי הפעולה בתחום זה, כולל הסברה, תקינה ואכיפה. בישיבה השתתף הצוות המקצועי של המש"מ, נציג המשרד להגנת הסביבה צור גלין ויועצים משפטיים. הוחלט על ריכוז נתונים, תקנות, חוקים, אכיפה, לימוד תמונת המצב בישובים השונים ועוד. העברתי מידע וחומר מקצועי שהועבר אלי על ידי פעילים מזכרון יעקב הפועלים בתחום זה. בהמשך יתקיימו פגישות עבודה, כולל השתתפות ראשי רשויות, על מנת למצוא דרכי פעולה בתחום המעסיק רבים ואף גורם למפגע וקושי אצל תושבים רבים. בנוסף, התקיים גם דיון נרחב בנושא השימוש בקמינים בפורום וועדת לאיכות הסביבה של המועצה. נמשיך לפעול בנושא מהותי זה".

יעוז פרידמן, תושב זכרון יעקב, חתום על קידום הנושא בזכרון יעקב ועל העובדה שיחסית ליישובים סמוכים, הנושא עולה בו לסדר היום במועצה. פרידמן הוא שהחל להציף את כל נושא הקמינים כבר מהחורף שעבר, כשפרסם מידע שעולה ממנו כי על פי חוות דעת של מומחים, השימוש בקמינים מסרטן וגורם למחלות נשימה, וכי גם האגודה למלחמה בסרטן הוסיפה לאתר שלה את קמיני העצים כאחד מגורמי הסרטן. הוא ממשיך להוביל את המאבק בנושא בזכרון יעקב גם בחורף הזה, ומבחינתו הנושא פשוט וחד משמעי: הוא קורא לאסור באופן גורף את השימוש בקמינים, ומתחילת השנה הנוכחית הוא פועל לקידום חוק עזר עירוני ביישוב נגדם. "לקראת המטרה הזאת אני נעזר בחברי המועצה החדשים, משכית לאופר ויהודה ברונר, שנמצאים בקבוצת הפעולה הארצית נגד השימוש בקמיני העצים, המונה כ-45 חברים", הוא מתאר. ואכן, במקומות נוספים באזור ובארץ ניכרה בחורף הזה התעוררות מסוימת של תושבים המתחילים להתנגד לנושא. כך למשל, לפני שבועיים נערכה הרצאה בקיבוץ משמרות, אליה הוזמנו מושבי מועצה אזורית מנשה ובה הוצגו נזקי הקמינים.

פרידמן השתתף בישיבת הוועדה לאיכות הסביבה של מועצת זכרון יעקב בשבוע שעבר. "בוועדה נתקלתי מצד אחד בתמיכה, ומצד שני באופוזיציה מפתיעה, ודווקא מכיוון אנשים שהיו אמורים לקדם את הנושא בהתלהבות", הוא מתאר. "נקבע בדיוני הוועדה שתנוהל הסברה בנושא, ושייקבע דיון המשך לוועדה בנוכחות היועץ המשפטי למועצה, ובו ייבדקו האספקטים החוקיים של הנושא. בדיון בוועדה נאמר שבזכרון יעקב כבר קיים פקח שהוכשר לפעול בתחום, אך כרגע אותו פקח פועל בדברים אחרים. נקבע גם שהוועדה תתכנס כל חודשיים, מעל למינימום הקבוע בחוק".

עם זאת, פרידמן מציין שהוא כבר מרגיש שינוי לטובה בזכרון יעקב: "בגלל הקמפיין הנמרץ שעשינו בפייסבוק ובגלל המידע שהופץ, מורגש שיפור מסוים בנושא השנה, הן בכמות האנשים שמדליקים קמינים והן בתדירות ההדלקה. עם זאת, יש עדיין הרבה מאוד סבל בנושא. למשל, ידוע לי על קשישים שמסתגרים בבתיהם בגלל הקמינים של שכניהם, העשן חודר לבתיהם וגורם להם סבל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות