fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מאבק הגז: שביתת תלמידים והמתנה לדיון בבג"צ

המאבק להרחקת אסדת הקידוח של פרויקט לויתן מהחוף נמשך בימים אלה במלוא המרץ. העבודות לקראת הצבת האסדה נמשכות, אך כך גם התהליכים המשפטיים נגדה.
רגלי האסדה כיום (צילום: שומרי הבית)
רגלי האסדה כיום (צילום: שומרי הבית)

המאבק להרחקת אסדת הקידוח של פרויקט לויתן מהחוף נמשך בימים אלה במלוא המרץ. העבודות לקראת הצבת האסדה נמשכות, אך כך גם התהליכים המשפטיים נגדה.

בארגון "שומרי הבית" עדיין מחכים שייקבע מועד לדיון בבג"צ הבטחוני שהגישו נגד התכנית להציב את אסדת הקידוח לפרויקט לויתן בקרבת החוף. הבג"צ הוגש ב-23.1 וטרם נקבע מועד לדיון, אחרי שהמדינה ביקשה וקיבלה ארכה נוספת של 10 ימים להגשת תגובה לעתירה. שלומית ולנסי מ"שומרי הבית" מעדכנת: "אני מקווה שהשבוע תהיה תשובה ודיון ייקבע. הבג"צ הבטחוני שהגשנו טוען שההחלטה לקרב את האסדה לחוף, שאומרים לנו שהיא נובעת משיקולים בטחוניים אחרי שהטיעונים האחרים נפלו ולא החזיקו מים, נעשתה בעקבות הליך לא תקין. קודם כל נלקחה החלטה והחליטו להשקיע כספים בהקמת האסדה, ורק בדיעבד נכתב דו"ח בטחוני שלא הצלחנו לאתרו, וגם חברי הכנסת לא. הוא סודי ביותר וחוסה בכספת של השר שטייניץ במשרד האנרגיה. שטייניץ אמר מעל בימת הכנסת שהוא לא יכול לספר על הדו"ח שם, אבל הדו"ח קיים, ובקבינט הבטחוני ביקשו לראותו ולא קיבלו. מערכת הביטחון מתכוננת להגנה על אסדות למים עמוקים על ידי פיתוח מערכת כיפת ברזל מים, אבל באותו זמן מקורבת אסדת לויתן לחוף 'משיקולים בטחוניים', ודווקא אסדת כריש, שאמורה לשרת את תושבי ישראל, מתוכננת להישאר רחוק בים. יש פה גם טיעון מוסרי: האם צה"ל אמור להגן על אוכלוסיית ישראל או על האסדה? זה צבא ההגנה לישראל או צבא ההגנה לנובל אנרג'י? יש לנו גם דו"ח שמימנה מועצת זכרון יעקב, אותו כתב פרופ' שאול חורב, לשעבר ראש הועדה לאנרגיה אטומית בחיל הים, איש עם המון ידע בטחוני שאומר שאסור להקים האסדה בקרב החוף כי יהיה מאוד קשה להגן עליה כשהיא קרובה כל כך, וחוות דעת של שי שצברג, מומחה לטילים, שטוען גם הוא שצריך להרחיק את האסדה ככל הניתן מהחוף ולהגן עליה בשטח סטרילי".

הטיעונים של שומרי הבית בבג"צ הבטחוני מסתמכים גם על הצהרותיו של שר הביטחון לשעבר, בוגי יעלון, שאמר וכתב שמעולם לא הורה להעביר את האסדה לחוף משיקולים בטחוניים, שלא הכיר כל תכנית כזאת ושהיה ממליץ להקים את האסדה רחוק ככל האפשר ממרכזי אוכלוסיה. עם זאת, הצטרפותו של יעלון וסיעתו, תל"מ, למפלגת כחול לבן, לא הבטיחה את התנגדותה של המפלגה לתכנית האסדה, ובמסגרת קלחת הבחירות נמסרו בשבועות האחרונים הודעות על כלילת הנושא במצע כחול לבן, הוצאתו מהמצע, החזרתו וחוזר חלילה. עוד תומכים פוליטיים –ברמת ההצהרות, לפחות – מוצאים המתנגדים לאסדה במשה פייגלין ממפלגת זהות, שהתבטא בהתאם לעמדתם, ובחברי מפלגת העבודה.

גם הנוער באזור לא ויתר על הנושא, וביום ה' השבוע מתכנן נוער שומרי הבית, עם מועצות תלמידים של בתי ספר תיכוניים באזור, לקיים שביתה ועצרת תלמידים בתל אביב, תחת הכותרת "אם אין חיים אין לימודים". ביום שישי, למחרת, שובתים ארגוני נוער רבים ברחבי העולם סביב נושא איכות הסביבה והאקלים, והיות שבבתי הספר התיכוניים באזור אין לימודים ביום שישי,  החליטו בני הנוער לקיים את השביתה ביום חמישי, כעין יריית פתיחה לאירוע העולמי.

בינתיים נמשכות עבודות הנחת הצנרת בשטח, רגלי האסדה במקומן, האסדה עצמה צפויה להגיע  לארץ ברבעון האחרון של השנה הנוכחית, אך מיכל האחסון בחגית כנראה לא יהיה מוכן עד סוף השנה. לאחר שהמשרד להגנת הסביבה דחה את הבקשה הראשונה להיתר הפליטה הראשונה שהגישה חברת נובל אנרג'י, הגישה נובל אנרג'י בחודש שעבר בקשה חוזרת להיתר פליטה, שעליה עוד לא התקבלה תשובה. המצב בשטח, אם כן, הוא שמבחינה חוקית אפשר להקים את האסדה אך אי אפשר – נכון לעכשיו – להפעילה. בשומרי הבית רואים בכך פתח לסיכוי. "אנחנו נלחמים מלחמת חורמה על הבתים שלנו, על הילדים שלנו. אנחנו עייפים אך נחושים", מתארת ולנסי. "ממשלת קנדה עצרה עכשיו, בעקבות אסון השפך בים סין, את פרויקט צינור הקונדנסט הגדול בעולם שהיה אמור לקום אצלה. ממשלות ניו זילנד ואיטליה אסרו על קידוחים בקרבת החוף, בקליפורניה מפרקים את כל אסדות הגז בקרבת החוף בעקבות תקלות. מדינות העולם מבינות את המצב, ואילו שר האנרגיה של ישראל מציב יעד להסתמך על 83% אנרגיית גז".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות