fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התלמידה ה"גרועה" מעצימה תלמידים

בילדותה היו לה קשיי קריאה, כתיבה וזיכרון וככל הנראה היום היא הייתה מאובחנת כלקוית למידה. דבורה שגב מזכרון יעקב ניתבה את זיכרונות הילדות למקום טובים כמאמנת NLP לילדים ונוער
דרורה שגב. צילום: ג'אלה ארדיטי

 

 

דרורה שגב, מאמנת NLP ודמיון מודרך למבוגרים, ילדים ונוער בקליניקה שבביתה בזכרון יעקב, עזבה לפני שמונה שנים עבודה של 20 שנים כיועצת חינוכית בבית הספר המשותף חוף הכרמל במעגן מיכאל.

התבגרותה עוצבה בצל עלייתה לארץ מרומניה בגיל עשר. "אחרי כמה שנים במעברה בכפר יונה עברנו לעיר הגדולה, נתניה", היא מספרת. "הוריי רצו את הטוב ביותר בשבילי, בית הספר היוקרתי בעיר. הלימודים היו לחוצים, קשים ומתסכלים. היו לי קשיים בקריאה, כתיבה, זיכרון. לא אובחנתי, אבל בדיעבד אני יודעת שהייתי לקויית למידה. ההורים ניסו לעזור ונתנו לי שיעורים פרטיים, והרגשתי עוד יותר רע: 'לא הצלחתי ובזבזתי כסף שלא היה למשפחה'. חרדת הבחינות צבעה את גיל ההתבגרות שלי בצבעי פחד ולחץ ונבנתה אצלי האמונה שאני לא יכולה להצליח בלימודים. לאוניברסיטה הגעתי רק בגיל 35. התחלתי דרך קורסים שלא מהמניין, ובהמשך החלטתי ללמוד ייעוץ חינוכי. היום אני מרגישה שבזבזתי המון שנים במקום של חוסר ביטחון, ואני מביאה את זה לעבודה שלי עם בני נוער. הגעתי בסוף למקום שהגעתי אליו, אבל יכולתי לעשות זאת הרבה יותר בפשטות ועם הרבה פחות כאבים בדרך. אילו הייתי פוגשת בשלב ההתבגרות אדם משמעותי, מורה, מטפל או אדם אחר, שהיה רואה את הקושי ויודע לתת לי את המענה הדרוש, הדרך הייתה אחרת".

היא אהבה את העבודה כיועצת חינוכית, אך לבסוף הרגישה שמיצתה. "למדתי אימון לילדים, לנוער ולמבוגרים. האימון מבוסס על הצד הקוגניטיבי וקשור למה אתה חושב ורוצה ומה אתה מוכן לעשות בשביל זה, וחיפשתי ערוצים נוספים, יותר רגשיים וחווייתיים, וגיליתי את ה-NLP".

דרורה שגב. צילום: ג'אלה ארדיטי
"אצל ילדים זה יותר פשוט". דרורה שגב (צילום: ג'אלה ארדיטי)

היא עובדת ב-NLP עם ילדים מגיל 10, ורואה בכך יתרונות. "כשמבוגר נתקל בבעיה, זה בדרך כלל יושב על רבדים של חוויות שגרמו לו להרגיש שלא יצליח. השינוי מורכב, צריך לפורר את כל האמונות שנצברו לאורך השנים. אצל ילד הרבדים האלה לא הספיקו להתקבע, השינוי הרבה יותר קל ופשוט ויכול להיעשות בתהליך קצר מועד של כ-12 פגישות. הילדים הרבה יותר פתוחים ופנויים לעבודה ולשינוי. שפת ה-NLP מתחברת לדמיון, דימויים, מטפורות ויצירה, ומתחברת לעולם הפנימי של ילדים הרבה יותר בקלות מלעולם הפנימי של מבוגרים. אימון NLP לילדים ונוער מתאים לנושאים כמו קשיים חברתיים, מוטיבציה לימודית נמוכה, פחדים, חרדת מבחנים, דימוי עצמי נמוך, קשיי שינה, קשיי קשב וריכוז, קשיים במשפחה. הביטחון העצמי נבנה על ידי עשייה והצלחה. בכל מפגש אימון יש משימה מעשית הקשורה למטרה שבחר. כדי ליצור שינוי צריכה להיות מוטיבציה, אמירה של הילד: 'זה מפריע לי ואני רוצה לשנות'. דברים כמו: 'אני לא מצליח בלימודים, אין לי חברים'. לא בעיות נפשיות מורכבות. יש מקרים שבהם אני אומרת שאני לא הכתובת הנכונה, ומפנה לגורמים כמו פסיכיאטר או פסיכולוג קליני. NLP עובד על היבטים יותר עמוקים מהאימון, והשינויים דרכו הרבה יותר עוצמתיים ומשמעותיים ונשארים לאורך זמן. אני משלבת בעבודה צילום, ציור ועוד תחומים שעושים את כל התהליך מהנה, חווייתי ואפקטיבי".

כדוגמה היא מביאה את סיפורו של עומרי בן ה-12 שהגיע אליה לאימון NLP: "המטרה שהגדיר לעצמו הייתה 'אני רוצה שיהיה לי חבר טוב ולצאת למחנה של מכבי בפסח'. בתהליך איטי ומתמשך אספנו כוחות ויכולות שיכולים לקדם אותו למטרתו. לסוכות עומרי הכין שרשרת, על כל סרט כתב את אחת היכולות שלו, אותן אספנו לשרשרת של כוח שתלה בסוכה שלו. בגישת NLP בונים 'עוגן' מחזק (ANCHORING), ובכל פעם שעומרי יסתכל על השרשרת, ייזכר ויתחבר לכוחותיו".

היא אהבה את העבודה כיועצת חינוכית, אך לבסוף הרגישה שמיצתה. "למדתי אימון לילדים, לנוער ולמבוגרים. האימון מבוסס על הצד הקוגניטיבי וקשור למה אתה חושב ורוצה ומה אתה מוכן לעשות בשביל זה, וחיפשתי ערוצים נוספים, יותר רגשיים וחווייתיים, וגיליתי את ה-NLP".

היא עובדת ב-NLP עם ילדים מגיל 10, ורואה בכך יתרונות. "כשמבוגר נתקל בבעיה, זה בדרך כלל יושב על רבדים של חוויות שגרמו לו להרגיש שלא יצליח. השינוי מורכב, צריך לפורר את כל האמונות שנצברו לאורך השנים. אצל ילד הרבדים האלה לא הספיקו להתקבע, השינוי הרבה יותר קל ופשוט ויכול להיעשות בתהליך קצר מועד של כ-12 פגישות. אימון NLP לילדים ונוער מתאים לנושאים כמו קשיים חברתיים, מוטיבציה לימודית נמוכה, פחדים, חרדת מבחנים, דימוי עצמי נמוך, קשיי שינה, קשיי קשב וריכוז, קשיים במשפחה. הביטחון העצמי נבנה על ידי עשייה והצלחה. יש מקרים שבהם אני אומרת שאני לא הכתובת הנכונה, ומפנה לגורמים כמו פסיכיאטר או פסיכולוג קליני".

אותם עקרונות היא מביאה גם לעבודה קבוצתית בפורום נשים בזכרון יעקב ולפורומים אחרים שהיא עובדת איתם דרך קלפים ו-NLP. "אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה. אני עושה סדנאות נקודתיות גם לצוותים חינוכיים בבתי ספר. בעוד חודשיים יש כנס ארצי מאוד גדול של NLP בתל אביב, ואני אנחה בו סדנה. יש כיום הרבה בתי ספר שעוסקים בזה, והכנס ייתן להם במה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות