fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

היסטריית הליסטריה: "אם היו מיידעים את האימהות מאילו מזונות להימנע, הילדים היו בריאים"

עו"ד מאי מרקוביץ מהיישוב אביאל, שמשרדה ממוקם בזכרון יעקב, מטפלת בתביעות של נשים שנדבקו בחיידק הליסטריה בזמן ההריון וילדיהן נפגעו קשות. אחרי שיצאה למחקר מקיף בעקבות החיידק האלים, אין לה ספק שהדבר היחיד שיכול למנוע את המקרה הבא הוא הסברה מאסיבית מצד הממסד הרפואי
עו"ד מאי מרקוביץ (צילום: רותם אזולאי)

עו"ד מאי מרקוביץ מהיישוב אביאל, מומחית לרשלנות רפואית שמשרדה ממוקם בזכרון יעקב, היא בין עורכי הדין הראשונים בארץ שהחלו לייצג תיקי תביעות שנוגעות לחיידק הליסטריה. "זהו חיידק אלים שמועבר דרך מזון. נשים בהריון הן בקבוצת סיכון להידבק בחיידק הזה, והוא מאוד מסוכן, כי גם אם האישה לא תסבול ממחלה קשה אלא מתסמיני קלקול קיבה בלבד, העובר עלול להיפגע מאוד קשה. החיידק עלול לחדור לשיליה ולפגוע במוח של העובר, לגרום לו לפיגור מוטורי וקוגניטיבי קשה, או לעיוורון. הוא עלול גם לפתח לידה מוקדמת שגוררת סיבוכי פגות, ואם ההידבקות התרחשה בשלב מוקדם בהריון – לגרום להפלה".

עו"ד מאי מרקוביץ (צילום: רותם אזולאי)
עו"ד מאי מרקוביץ (צילום: רותם אזולאי)

איך הגעת לעסוק בתחום הזה?

"ב-2013 הגיעה אלי משפחה שסיפרה שבנם, שנולד בשבוע ה-32, סובל משיתוק מוחין לאחר שאמו נדבקה בליסטריה בזמן ההריון. אחריה החלו להגיע עוד מקרים. התחלתי לחקור על הנושא והגעתי ל-CPC (המרכז למניעת מחלות וזיהומים בארה"ב), שכבר ב-1992 הוציא חוזר בו צוין שיש להסביר לנשים הרות כי עליהן להימנע ממזונות מסוימים, כגון מוצרי חלב לא מפוסטרים, בשר ודגים לא מבושלים היטב, עוף, נקניקיות, חומוס וטחינה תעשייתיים ועוד. גם בישראל יצא חוזר דומה באותה שנה, ושוב מאוחר יותר, אבל המידע לא מגיע עד היום לנשים הרות. אני, למשל, כשהייתי בהריון, איש לא אמר לי דבר על הליסטריה – לא בטיפת חלב, לא אצל הרופא המטפל ולא בקופת חולים. במחקר שנערך בישראל גילו שמתוך 100 אלף לידות, ב-25-5 מקרים האישה נדבקה בליסטריה. למשרדי הגיעו מספר מקרים שבהם נשים נדבקו בליסטריה כי לא אמרו להן ממה להימנע".

התביעות על נזק מהידבקות בליסטריה נושאות מטען שונה מתביעות אחרות. "בתביעות בהן לא אובחן מום בהריון, הרשלנות הנטענת היא לאי האבחון, אבל הילד לא יכול היה להיוולד בריא. האבחון, אם היה נעשה, היה מוביל להפסקת הריון. התביעות של הליסטריה הן שונות. אם היו מיידעים את האימהות מאילו מזונות להימנע, והן היו פועלות לפי הוראות אלו, הן לא היו נדבקות בליסטריה והילדים היו נולדים בריאים".

 

הכתבה המלאה ביום שישי הקרוב בכל זכרון

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות