fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החיים בסרט

יונתן גל מגבעת ניל"י ידבר בפסטיבל "ימים של קולנוע" בבנימינה גבעת עדה על קולנוע ואוכל. יש לו הרבה מה לומר בנושא
יונתן גל (צילום: רדיו תל אביב 102 FM)

ב-23-25.7 יתקיים פסטיבל "ימים של קולנוע" בבנימינה-גבעת עדה. זו השנה השלישית שבה מתקיים הפסטיבל, שיוקדש השנה לסרטי מסע, טבע ואוכל. הפסטיבל, המציג סרטים דוקומנטריים מישראל וממדינות העולם, יתקיים זו השנה השלישית בלב המושבות בנימינה וגבעת עדה ויציע לאורחיו סרטים, הרצאות, הופעות, סדנאות אומן ושוק אוכל בבנימינה וגבעת עדה. הפסטיבל פונה לכל הגילאים ויכלול סרטים לקהל הרחב, החל מילדים ובני נוער בשעות אחר הצהרים, סדנאות אומן, הקרנות פרטיות בבתים באווירה אינטימית וביתית, הרצאות, הופעות חיות, סרטים לכל המשפחה וסרטים למבוגרים בשעות הערב המאוחרות יותר. ראש מועצת בנימינה-גבעת עדה, איתי ויסברג, אמר בנושא: "אנו שמחים לקיים את פסטיבל הסרטים 'ימים של קולנוע" אצלנו במושבות בפעם השלישית. הפסטיבל המיוחד שנוצר כאן והפך למסורת לא יוקרן בבתי קולנוע מפוארים אלא  באווירה אינטימית ומיוחדת ומושך אליו מבקרים מכל הארץ. אני מזמין את כולם לשלושה ימים של תרבות, הכל בכניסה חופשית".

ביום השלישי של הפסטיבל, שמוקדש לקולנוע ואוכל, ייתן יונתן גל את ההרצאה החווייתית "אוכלים סרטים", בבית התרבות של גבעת עדה, ובה יציג כדוגמאות סצינות אוכל נבחרות מהקולנוע. יונתן גל, בן 41, נשוי + 2, הוא תושב גבעת ניל"י וגדל בזכרון יעקב. אשתו, ענת, בעלת סטודיו ליוגה בעמיקם, היא ילידת גבעת ניל"י, והשניים חזרו לגור במקום ילדותה לפני 7 שנים, אחרי שנולד בנם הבכור. והוא אוהב טלוויזיה, רדיו, קולנוע – ואוכל. הוא עוסק בתקור יור מ-20 שנה, כותב, עורך ומגיש תכניות ומלמד תקשורת. העיסוק שלו בתקשורת התחיל בשירות בגלי צה"ל לפני יותר מ-20 שנה, אבל כבר קודם, מילדותו, הוא התאהב בקולנוע. "כשלמדתי בבית ספר ניל"י בזכרון יעקב, כל עבודה וכל חיבור שהייתי עושה היו על קולנוע. זה הדליק אותי ועשיתי על זה עבודה רצינית בתיכון. בצבא, במחלקת התרבות של גלי צה"ל, הייתה לי אפשרות לעשות תכניות תרבות, אמנות, קולנוע וטלוויזיה, דברים שעניינו אותי. אחרי הצבא למדתי קולנוע, תסריטאות, בסם שפיגל בירושלים. במקביל התחלתי לעבוד בטלוויזיה, מאחורי הקלעים ולפני הקלעים".

כבר כמעט 20 שנה שהוא עובד בתכנית "ערב טוב עם גיא פינס" (קשת 12), שם הוא עורך, כותב טקסטים לכתבות בתכנית, ולפעמים מגיש בתכנית פינות ועומד מאחוריהן, כמו הפינה של דמות המבקר, דמות מצוירת של מבקר קולנוע שיצר אותה עם אנימטורים, כתב לה את הטקסטים והוא מדובב אותה. לפעמים הוא יוצא במסגרת התכנית לראיין כוכבי קולנוע בחו"ל. בין הכוכבים שראיין: ג'וני דפ, קיאנו ריבס, קמרון דיאז, אנטוניו בנדרס, סנדרה בולוק, יו גרנט, אדם סנדלר, ברדלי קופר ועוד רבים וטובים. הוא גם מגיש את תכנית הקולנוע של רדיו תל אביב FM102, שעוסקת מדי שבוע בעיקר בקולנוע ישראלי, בערוץYES  קולנוע ישראלי הוא עורך את חדשות הקולנוע, תכנית המגזין "שובר קופות", וב-HOT VOD הוא האיש שממליץ לצופים על הסדרות והסרטים שמגיעים לערוץ. הוא ג מלמד תקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, ובעיקר מלמד שם על פודקאסטים ורדיו. והוא לא שוכח את האזו שלנו: לפני כמה חודשים הוא הקים ביחד עם מיקי שטיינר תחנת רדיו אינטרנטית בשם "הטחנה". "י לנ ואולפן רדיו לכל דבר, עם כמה שדרנים מקומיים", הוא מתאר. "מי שרוצה מוזיקה טובה או לשדר ברדיו, יכול לבוא אלינו".

הרדיו והקולנוע הן שתי מדיות ותיקות שבמעמדן חלו שינויים גדולים בעשורים האחרונים, הן ניצבות בפני אתגרים לא פשוטים בעקבות התחרות עם המדיות החדשות, ועתידן לא ברור. הסתקרנתי לדעת מה חושב על כך אדם שחי ונושם רדיו וקולנוע. גל משיב לי: "ברור שיש שינויים מאוד גדולים, אבל המשמעות שלהם היא פשוט שהמדיות זזו לכוונים חדשים. נכון שהרבה פחות אנשים הולכים היום לקולנוע כדי לראות דרמות או קומדיות, והסרטים היחידים שממשיכים לעשות מיליונים בבתי הקולנוע הם סרטי אקשן וגיבורי על. אבל מה שקרה הוא שהעשייה האיכותית עברה לטלוויזיה, ויש היום, למשל, פריחה של סדרות איכות שמשתמשות באמצעים על רמה גבוהה מאוד. אז אני מרחיב את ההגדרה שלי, ומבחינתי, הסדרות האלה הן קולנוע לכל דבר. ולגבי הרדיו, נכון שיש פחות צורך לשבת ברכב ולשמוע תמוזיקה שמישהו אחר בחר אותה עבורי, אבל תחום הפודקאסט הולך ומתפוצץ בעולם כיום, עם תכניות מוקלטות שאפשר לשמוע בטלפון, לפי דרישה ומתי שרוצים. זה התחום החדש של הרדיו, תחום ענק שהולך וגדל".

בהרצאה שייתן ב"ימים של קולנוע" הוא לא מתקשה למצוא תוכן. "אני מאוד אוהב לתת הרצאות עם דוגמאות מהקולנוע והטלוויזיה, ואנשים אוהבים להזמין אותי לתת הרצאות כאלה. אלה הרצאות קלילות וכיפיות, ואנ אוהב גם לשלב בהן אנקדוטות מאתחורי הקלעים של ההיסטוריה של הקולנוע. ביום הזה נוצרה הזדמנות לבחור בסצינות הכי גדולות, מרגשות ומצחיקות של אוכל מהסרטים, ויהיו גם אטרקציות חיות עם אוכל במקום, הדגמות של מה שרואים על המסך". הוא לא יכול לחשוף את עשר הסצינות כאן, כמובן, אבל יש קלסיקות שעולות על הדעת מיד: הסצינה מ"היפהפייה והיחפן" של דיסני שבה אוכלים ספגטי ומתנשקים, למשל, הסצנה מ"הבהלה לזהב" שבה מנסה צ'רלי צ'פלין המורעב לאכול את הנעליים שלו, או הסצינות מ"החבר'ה הטובים" של סקורסזה, שבהן מבשלים החבר'ה מהמאפיה אוכל איטלקי פשוט ומגרה בטירוף תוך כדי פעילות הפשע שלהם.

להעביר טעם דרך קולנוע, שהוא מדיה של תמונה וקול, זה אתגר. –"נכון, אבל האוכל עובר טוב בסרטים. אני אוהב אמנות שעובדת על כמה חושים, וגם בספרות אפשר לקרוא תיאורים מאוד מוחשיים של טעם ומגע. האוכל מצטלם נהדר, וזה יכול להיות מאוד מגרה. אני רואה את הסרטים של איירון מן עם בני בן ה-9, וכל פעם שאיירון מן אוכל שם צ'יזבורגר, הילד אומר 'אני רעב'".

אני מניחה שאוכל הוא אהבה גדולה שלך. -"כן. אני מאוד אוהב לבשל, ומבשל הרבה בבית. קיבלתי את זה מהבית, אמא שלי היא בשלנית ידועה שיודעת להכין אלפי מאכלים, לאלתר ולהכין מתכונים מהראש. אני זללן, וזה מתנגש לפעמים בעבודה בטלוויזיה, כי בטלוויזיה נהוג לומר שהמצלמה מוסיפה לך קילוגרמים. בתכנית של גיא פינס אני מוקף בבנות ובנים שמאוד עסוקים במשקל שלהם ואיך הם יראו בטלוויזיה, וסופרים כל קלוריה. אני שחררתי את זה. אני יותר אוהב לאכול מאשר לדאוג לדברים האלה, מה לעשות?"

5 שאלות עם יונתן גל

מודל לחיקוי: "אשתי. היא עושה את מה שהיא אוהבת ואוהבת את מה שהיא עושה, ושומרת על צניעות למרות שהיא מאוד טובה במה שהיא עושה".

מה לא תאכל לעולם? "יש לי מחסום לגבי גפילטע פיש. לאחרונה למדתי מאמא שלי להכין אותו ובשנים האחרונות אני אחראי על הכנתו לסדר המשפחתי, אבל אני עצמי לא טועם ממנו. יש לי בעיה עם הצבע והמרקם".

מה הדבר הראשון שאתה עושה כשאתה קם בבוקר? "מכין אוכל לילדים ולחיות הבית, הכלב, טוני, והחתולה, מיה".

מה לא יודעים עליך? "הרבה אנשים שמכירים אותי מהתקשורת לא יודעים שאני לוקה במחלת נפש קשה שקוראים לה 'אוהד מכבי חיפה'. אני דור שלישי לאוהדים. זה אומר שבכל יום אני מתעסק בשטויות, גולש ורואה כל פריט שקשור למכבי חיפה".

אמונה טפלה: "אין לי אמונות טפלות בעיקרון, אבל מצאתי את עצמי עולה למטוסים ברגל ימין".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות