fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הגולשים הצעירים

נולד לגלוש. אלון קפלן בפעולה. צילום: פרטי
נולד לגלוש. אלון קפלן בפעולה. צילום: פרטי

החופש הגדול הוא שעתו הגדולה של הים, וכמובן שעתן הגדולה של הקייטנות. תמיד היה מקובל לערבב שמחה בשמחה, ומאז שהקייטנות בארץ השתדרגו מעבר להשתכשכות המענגת בים עם השוקו והלחמניה, בשנים האחרונות החופש הגדול הוא שעתן הגדולה של קייטנות הגלישה, שמושכות אליהן ילדים מגיל 8-9 ומעלה. בדרך כלל, כשחושבים על גלישה בים, עולה בדמיון תמונה של צעיר שזוף בבגד ים אופנתי שעומד בקלילות על גבי גלשן שכל כולו לוח, ומלהטט עליו עם גלי ענק. גולש גלים, בקיצור, אם כי בחופי ישראל הגלים הם צנועים יותר.

אלון קפלן, מדריך גלישה מסוג אחר, מאשר שבעולם הקייטנות, הנפוצה ביותר היא גלישת גלים. "גלישת גלים זה הכי פשוט ודורש את הציוד הכי בסיסי. אני מלמד יותר גלישת רוח, שבה לגלשן מחובר מפרש שמחזיקים אותו ביד. זה קצת פחות פופולרי וקצת יותר קשה ללמידה. אני אוהב שקשה".

נולד לגלוש. אלון קפלן בפעולה. צילום: פרטי
נולד לגלוש. אלון קפלן בפעולה. צילום: פרטי

קפלן, תושב עין כרמל, עובד במועדון השיט נחשולים, שם הוא מעביר חוגי גלישה לילדים ונוער, עם דגש על גלישת רוח, וגלישת רוח למבוגרים. החוגים מתקיימים במשך כל השנה, כולל שיא החורף, ומשתתפים בהם ילדים מכיתה ה' ומעלה, בנוסף לחוגים נוספים במועדון השיט שניתנים על ידי מדריכים נוספים. בקיץ משתנה המתכונת, ובמועדון יש שבועות של פעילות מרוכזת, בכל שבוע קבוצה אחרת. יש גם ילדים שעושים שבועיים.

"לא מדובר בקייטנות במתכונת המקובלת", מבהיר קפלן. "נכון לעכשיו, הכל כבר מלא. זו אותה פעילות כמו בחוגים במשך השנה, רק שעושים אותה יותר שעות, ב-8:30-13:00 בכל יום, וזה מעלה את רמת הגלישה. חוץ מזה, אני עושה באופן עצמאי 'חיפוש', טיול גלישה נוד שמיועד לגולשי רוח ממועדוני השיט התחרותיים, בני 12-15. אלה ילדים שיש להם ציוד והם גולשים ברמה יותר טובה. בטיול אנחנו  גולשים בחוף בת גלים בחיפה, בנחשולים ובכנרת, מחפשים את הרוח ותנאי הגלישה הטובים. השעות גמישות ורחבות יותר, והתכנית נקבעת לפי תנאי מזג האוויר ותנאי הים".

בכנרת התנאים בוודאי שונים.
"כן, בכנרת יש רוח חזקה ובלי גלים. זה טוב לגולשי רוח".

בנוסף, קפלן עושה גם סדנאות גלישת רוח ביוון, למשפחות של הורים עם ילדים שבאים לגלוש ביחד באי קוס. תנאי הקבלה הם שלפחות אחד מההורים ולפחות אחד מהילדים גולש. הוא גדל בכנרת, וכילד עשה שיט מפרשיות. הוא עבד במעגן מיכאל שנים ועשה שם חוגי גלישה לילדים, וב-20 שנה האחרונות זה המקצוע שלו.

"ראיתי הרבה אנשים שהעיסוק בגלישה שיפר את איכות חייהם", הוא מספר. "הם נהיים יותר ממוקדים ומודעים לסביבה, והגלישה מרחיבה להם את האופקים ומפתחת סקרנות. גלישה היא כיף, זה ספורט פתוח, מהנה, מפתח יכולות גופניות ומתאים למזג האוויר בישראל. בגלישת רוח תמיד יש מה ללמוד ובמה להשתפר. אין דבר כזה 'לדעת לגלוש', תמיד אפשר ללמוד עוד משהו".

הילדים, וההורים ששולחים אותם לקייטנה, לא חוששים לפעמים מטביעה?
"יש שחוששים שזה מסוכן. מי שחושש מהים, זה באמת לא מתאים לו, וזה בסדר".

לא נחים. שייטים ממועדון השיט נחשולים מפליגים אל הים. צילום: רותם ברעם
לא נחים. שייטים ממועדון השיט נחשולים מפליגים אל הים. צילום: רותם ברעם

כמו היצירתיות של קפלן, כך גם מועדון השיט נחשולים, עמותה לקידום פעילויות שיט וספורט לתושבי הסביבה, מתאפיין בפעילויות מגוונות. "יש לנו חוגי שיט, חוגי גלישת גלים וגלישת רוח", מתאר תומר ברעם, מנהל המועדון. "יש גם חוגי כושר גופני שכ-30 ילדים רשומים אליהם. בנוסף, אנחנו מועדון שיט פתוח לחברי המועדון, ויש לנו כלי שיט שילדים הרשומים בחוגים והורים יכולים להשתמש בהם במחיר מאוד סמלי. כ-100 מבוגרים באים לגלישת רוח אצלנו. אנחנו עושים גם חתירה על גלשני סאפ, וגלשני סאפ ספורטיביים, שזאת פעילות של כושר גופני רציני, והמשתתפים באים אליה בשעת הזריחה. לגבי שבועות הפעילות המרוכזת בקיץ, המטרה שלנו היא לשלב את הילדים בפעילות כל השנה דרך הפעילות שלהם בקיץ. אנחנו מלמדים אותם לגלוש ולשוט, חושפים אותם לעולמות הגלישה והשיט, והם יכולים לבחור עם מה להמשיך. הרכב הקבוצות הוא מחצית ילדי המועדון ומחצית ילדים שבאים מהחוץ. מחיר הפעילות נמוך משמעתית מכל קייטנה. המטרה היא חינוך ימי". ברעם מציין כי למרות הפופולאריות של גלישת הגלים, יש דרישה גבוהה במיוחד דווקא לשיט, וגלישת רוח בכלל זה.

כשהקיץ נגמר, לא שוקט המועדון על שמריו. הוא מציע לאורך השנה פעילויות קהילתיות סביב הים, כגון ימי ספורט. מה צפוי אחרי הקיץ הנוכחי? ברעם מגלה: "באוקטובר תהיה אצלנו אליפות ישראל בסאפ, ובחנוכה נארח משחה של  שחייה במים פתוחים". נראה שבנחשולים, עבור מי שנדבק בחיידק הים בקיץ, ילד או מבוגר, הקיץ לא נגמר גם בחורף.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות