fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

במאיר שפיה עושים יין

כיתת הייננות עם רות בן ישראל (צילום: גיא והבה)
כיתת הייננות עם רות בן ישראל (צילום: גיא והבה)

ביום רביעי השבוע יצאו עשרה תלמידים מאושרים מכפר הנוער מאיר שפיה למשלחת של שישה ימים בצרפת. כפר הנוער החקלאי, הכולל בתוכו את בית הספר העל-איזורי למדעים וחקלאות, פתח לפני שנתיים מגמת ייננות, לצורך זה נכתבה תוכנית לימודים ייחודית בתחום החקלאות, "התמחות בגידול גפן וייצור יין". השנה יסיימו לראשונה 17 בוגרים את התכנית, עם בגרות 5 יחידות לימוד בנושא ייננות, ויש שעושים עבודת חקר בהיקף של 5 יחידות לימוד נוספות. ומעבר לכך, הוחלט על הוצאת קבוצה של 10 תלמידים לסיור לימודי בצרפת הכולל ביקור בתערוכה חקלאית גדולה מסוגה באירופה .

המשלחת החקלאית של מאיר שפיה לפריז היא ראשונה מסוגה בכפר, וגם בישראל בכלל .למשלחת נבחרו תלמידים הלומדים במגמת חקלאות ועובדים לאורך זמן וברצינות יתרה בכל ענפי המשק  החקלאי המחקרי בכפר .ראש המשלחת, רות בן ישראל, היא רכזת ענף כרם יקב במשק, והמורה המלווה, נטלי שרבן, היא מורה במגמת חקלאות . הרכב המשלחת כולל בתוכו תלמידים מקשת רחבה של התלמידים בבית הספר, תלמידים אקסטרניים ותלמידי פנימיה. מתכנית מופ"ת, תלמידי נעל"ה ותלמידים ישראלים שבחרו ללמוד בבית הספר ולגור בפנימיה .

בתוכנית הנסיעה ביקור מודרך של יומיים בתערוכה החקלאית הגדולה מסוגה באירופה,  Sima  2019; מפגש עם נספח הכלכלה בשגרירות פריז שיסביר לתלמידים על שיוף פעולה של חברות ישראליות וחברות אירופיות בדגגש על אגרוטק (פיתוח טכנולוגי בנושא חקלאות); ביקור באיזור היין שמפיין ובכרמים שבו; מפגש עם תלמידים מבית ספר חקלאי בפריז, סיור חוויתי בפריז, ארוחת ערב ותפילה בבית הכנסת הגדול בעיר, ועוד .הוצאות המשלחת, שיסתכמו בכ-50,000 שקלים, ממומנות ברובן על ידי הנהלת הכפר, והשתתפות התלמידים באה לידי ביטוי בכמה ערוצים: השתתפות עצמית של 400 שקלים בלבד, עבודה בתשלום באחד המשקים החקלאיים בסביבה (ענף הזיתים / ענף הכרמים ו / או עבודה בבית אריזה), מכירת יינות של היקב של שפיה במסגרת יום ההורים הקרוב .בנוסף, ייצאו עם התלמידים לעבודה במשק חקלאי בעוטף עזה כחלק מתרומה לקהילה .

רות בן ישראל, רכזת המגמה, היא תושבת אור עקיבא. היא בת 56, גמלאית של חיל האוויר, הייתה 22 שנים קצינה ואחרי הפרישה, ב-2003, נסעה עם בעלה דאז לשליחות באיטליה, ושם למדה את תחום היין. "תמיד אהבתי יין", היא מספרת. "זה נראה לי מאוד מרגש. התמחיתי כאוצרת יין, הגורם המקשר בין היקב לבין הצרכן.  אחרי שחזרתי לארץ ב-2007 עבדתי שנים ביקבי כרמל בזכרון יעקב. לפני שש שנים ביקש ממני מנהל כפר הנוער שפיה, יורם פניאס, שמכיר אותי כבר מימי בית הספר היסודי, לעזור למכור את היין שיוצר ביקב הכפר שקיים מאז 2005 ונותר בבקבוקים. באתי ליום אחד ונשארתי שש שנים. אני מאוד אוהבת את העבודה. לעבוד בחינוך ועם ילדים זה מדהים, משאיר אותי צעירה, חיה, נושמת מתעדכנת".

הרעיון למגמה היה של האחראי על לימודי החקלאות במשרד החינוך, שהציע לרות לכתוב תכנית בגרות. "אני וסילבי מאייר, רכזת מגמת חקלאות וביולוגיה בבית הספר, כתבנו יחד במשך שנתיים את התכנית לבגרות, וכשקיבלנו את האישור התרגשנו מאוד", היא מספרת. "התכנית היא ראשונה מסוגה בארץ, ועכשיו כבר התחילו להתעניין בנושא בתי ספר נוספים, ברמת הגולן ובאזור ראשון לציון. התלמידים יוצאים עם תעודה על כך שלמדו גידול גפן וייצור יין, והתעודה תימסר להם על ידי צחי דותן, ראש מועצת גפן היין. הם יכולים להמשיך בפקולטה לחקלאות או באוניברסיטת תל אביב לימודי ביוטכנולוגיה ויינות. הם יכולים גם ללמוד בחו"ל. נכון להיום, אין בישראל תואר ראשון בייננות (תואר שני בייננות יש בפקולטה לחקלאות). ובעיקר, התלמידים יוצאים עם ארגז כלים מאוד משמעותי בכל הקשור ליין".

במגמה, לומדים על תחומים רבים ומגוונים, ולמרות שלכאורה יין הוא עניין טכני וממוקד, למעשה יוצאים ממנו עולמות שלמים, פרקטיים ותיאורטיים. "אנחנו לומדים על אזורי גידול ענבים בארץ ובעולם, פרמטרים שמשפיעים על איכות הענבים, הטיפול בכרם לאורך כל השנה, תיאורטי ופיזי. לכפר יש כיום 40 דונם של כרמים, שמתוכם 8 דונם של כרם מרלו משמשים רק לטובת המגמה: לעשות ניסויים, לעבוד, ואחר כך לייצר יין. התלמידים מגדלים את הענבים, בוצרים אותם ועושים יין לאורך כל הדרך, בליווי יינן מקצועי, קובי ארנס מבנימינה. לבסוף מבקבקים. מעבר לזה, לומדים גם מיתוג, שיווק, פרסום, מכירה, תיירות יין. התלמידים יוצאים איתי לנקודות המכירה ומציגים את היין בפני הקהל. אחת לכמה ימי שישי, בסיטונאות בנימינה, התלמידים באים, מוזגים יין ומסבירים על המגמה ועל העשייה שלהם. יש שלושה שיעורים עם מומחים בתחום המיתוג, שבהם הם ילמדו איך ממתגים יקב ואיך לייצר תווית יין, וכל אחד מהם יקבל בסוף השנה 6 בקבוקים עם יין שייצר ותווית שעיצב בעצמו, בהנחיית המומחית גילי קידר".

כל זאת מההיבט המעשי. אבל לומדים עוד הרבה דברים שקשורים לנושא ומעשירים לא פחות: "ההיסטוריה של היין בארץ ובעולם, ארכיאולוגיה של יין, מקומות לגידול יין בעולם. ליין שלנו אין כשרות, כי חשוב לי שהילדים יעשו את היין בעצמם ויין כשר יכול רק משגיח כשרות לעשות, אבל הם כן לומדים על כשרות יין. יש לנו פגישה שבה מוסבר על יין בתנ"ך. יין הוא דבר שאפשר ללמוד דרכו הכל: היסטוריה, ארכיאולוגיה, דת, תרבות, מכירה, מדעים".

התלמידים טועמים יין, בגילם הצעיר? –"כן, הם לומדים לטעום יין, לא לשתות אלא לטעום. אבל רק בכיתה יב', ובאישור ההורים. בכיתה יא' הם עוד מגדלים את הענבים. הם גם מקבלים שיעורי בית לשתות יין עם ההורים, ונוצר מצב שבו הם מלמדים את ההורים על יין יותר ממה שההורים יודעים. הם אוהבים את זה, לשתף את ההורים, לספר, ללמד, לטעום ביחד. הם מספרים לי שבחגים הם מסבירים על היין. הם מרגישים שהם אורחי הכבוד של הארוחה, כי הם יודעים הרבה על מה שמעטים יודעים".

הלימודים, כך מסתבר, מוכיחים את עצמם כמועילים גם בטווח הקצר. רותי מספרת: "אחת התלמידות שלי אמרה לי 'זה התחום הכי רלוונטי בשבילי, כי אם הולכים לעבוד במסעדה כמלצרים ויודעים יותר על יין, אפשר למכור יותר יין, ולקבל יותר טיפים".

אנג'לינה מרשלץ בת ה-18, תלמידת יב' המתגורר בכפר הנוער מאיר שפיה ובאה לארץ מרוסיה לפני שלוש שנים במסגרת תכני נעל"ה, יצאה למשלחת. "בחרי במגמת ייננות כי זאת מגמה מאוד נעימה", היא מספרת. "אנחנו עושים יין מיוחד ומעניין. ברוסיה לא הייתה לי הזדמנות כזאת, רציתי לנסות את זה, ואהבתי. אני אוהבת את הריח, הצבע, ללמוד דברים מיוחדים שבני נוער בגילי בדרך כלל לא יודעים". כבר יש לה רעיון מקורי לתווית על בקבוקי היין שתעצב: "חשבתי על השם Angel's Wine, שפירושו 'ין מלאכים' והוא גם משחק מילים על שמי הפרטי". בעתיד היא חושבת על צבא ועבודה, ועדיין לא חושבת אם לשלב בו משהו שקשור ליקב וליין.

קטרין סווטקוב, בת 17, גם היא תלמידת נעל"ה שיוצאת למשלחת במסגרת מגמת היין, היא שנה שלישית בארץ, ובאה מאוקראינה. "החלטתי על מגמת הייננות כי זה משהו מיוחד ומעניין שאין כמוהו באוקראינה. אני אוהבת במיוחד את השלב שאחרי הבציר, כשסיימנו לבצור את הענבים ואנחנו מתחילים להכניס אותם למיכל, ומתחילה עשיית היין. בעתיד, חשבתי לעשות אחרי הצבא קורסים בנואש היין בארץ, כי זה נושא מעניין ואפשר למצוא בו עבודה כיפית. אני לא יודעת אם זה יתגשם, אבל אני מקווה שכן".

עילי דלויה מבת שלמה, בן 17, יוצא למשלחת כאחד התלמידים מהענפים האחרים בבית הספר, ולא ממגמת ייננות. הוא ועוד שני תלמידים מצטרפים למשלחת מטעם הרפת, כתלמידים מצטיינים בענף שלהם. "זו משלחת חקלאית, והתערוכה SIMA היא סיבה חשובה לכך שאנחנו מצטרפים", הוא מסביר. "נלמד בתערוכה גם על הנושא שלנו, הרפת, ועל ענפים שונים במשק. גם הביקור בבית הספר החקלאי בצרפת יכול להעשיר אותנו בתחומים שונים. אבל כמובן שנצטרף גם לסיור באזור הכרמים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות