fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זוכרים את יהודי אתיופיה שמצאו מותם בדרך לישראל

טקס הזיכרון העירוני לכ-4,000 מבני העדה האתיופית אשר מצאו מותם בדרכם לישראל, התקיים ברחבת יד לבנים
מקהלת שבא של הטכנודע שרה על העלייה לישראל
מקהלת שבא של הטכנודע שרה על העלייה לישראל

טקס הזיכרון העירוני השנתי ליהודי אתיופיה שמצאו את מותם בדרכם לישראל מאתיופיה ומסודן ומקום קבורתם לא נודע, התקיים ברחבת יד לבנים.

הטקס התקיים במעמד נבחרי ציבור, ראש העיר צביקה גנדלמן, המשנה לראש העיר חדוה יחזקאלי, וחבר המועצה טספאי אדרגא'ו שריגש את הנוכחים כאשר סיפר לראשונה את סיפורו האישי. עוד כיבדו את הטקס, הקייסים: קייס גרמאו מתקו, קייס שמעון ברוק, קייס רועי טמניו, הרב אמיר מנגיסטו, נכבדי העדה וציבור רב. את הטקס הנחה מנהל מוקד קליטה בעיריית חדרה מוטי מברט.

על הבמה הוצבו אבוקות זיכרון לזכר הנספים, ועל דוכן ברחבת הטקס הוצבו עשרות נרות נשמה אשר באי הטקס הדליקו בסיומו לזכר יקיריהם.

משפחות הנספים מדליקות משואות לזכר יקיריהם
משפחות הנספים מדליקות נרות זיכרון לזכר יקיריהם

הקייסים נשאו תפילה לעילוי נשמת הנספים, ולאחריהם נשא הרב מנגיסטו דברי תורה. מקהלת שבא של הטכנודע שרה שירים שתיארו את העלייה לישראל.

חמישה נציגים של משפחות הנספים הדליקו משואות לזכר יקיריהם, כאשר לצדם נציגי הדור הצעיר, נציגי תנועות הנוער. לסיום הקריא קסאו מר שיר באמהרית.

הטקס העירוני מתקיים מדי שנה לזכרם של אלפים מיהודי אתיופיה שנספו בשנות ה-80, עשור שבראשיתו החלה יציאה המונית מהכפרים לעבר סודן. יהודים רבים שחלמו כל השנים לעלות לישראל הצליחו לברוח מאתיופיה לגבול אתיופיה וסודן, ושם המתינו במחנות זמניים לעלייה לישראל. בדרכי הבריחה ובמחנות בסודן סבלו ממגפות, מרעב, וממעשי התנכלות, אונס ושוד. הצעידה של משפחות, קשישים וילדים נמשכה לעתים חודשים, ולאחריה נאלצו העולים להמתין במחנות הפליטים בסודן כשנתיים עד לחילוצם ולהעלאתם ארצה. כ-4,000 מבני העדה נספו בדרכים ובמחנות בניסיונם לעלות לישראל.

דום לזכר הנספים
דום לזכר הנספים

מנחה הטקס מוטי מברט הדגיש: "כדי לזכור את הנספים עלינו להנחיל את מורשתם לדורות הבאים. עלינו לספר לדור הצעיר את סיפורם של אלפי אחינו יהודי אתיופיה, שמצאו את מותם אך ורק בגלל יהדותם, ובגלל שהעזו לחלום לעלות לארץ האבות – היא ארץ ישראל. אלפים מאחינו הקריבו את חייהם למען החלום, ועלינו להגשים את חלומם דור אחרי דור.  רק אם נצליח לחנך את ילדינו על ברכי המורשת של אבותינו, ועל סיפור גבורתם, נחישותם והקרבתם – נוכל להבטיח שְלַנֶצַח נזכור וּלְעוֹלם לא נשכח".

הערב הסתיים בהדלקת נרות זיכרון להעלאת נשמת היקירים, שחלמו לעלות לישראל ולא זכו להגשים את חלומם.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות