fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"הילדה ממעלה עקרבים". עכשיו גם באנגלית

השבוע במלאות 65 שנים לפיגוע באוטובוס של אגד במעלה עקרבים יצא למכירה ב"אמזון" ספרה של מירי פירסטנברג מנתניה "הילדה ממעלה עקרבים" כשהוא מתורגם באנגלית
מירי על הגה האוטובוס של אביה. צילום עצמי

השבוע במלאות 65 שנים לפיגוע באוטובוס של אגד במעלה עקרבים יצא למכירה ב"אמזון" ספרה של מירי פירסטנברג מנתניה "הילדה ממעלה עקרבים" כשהוא מתורגם באנגלית

מירי היא הניצולה היחידה שנותרה היום בחיים לספר את הסיפור ולדאוג להנציח את הפיגוע שבו נרצחו 11 אנשים ובהם הוריה אפרים וחנה ואחיה חיימקה שנפצע אנושות, חי 32 שנים כצמח עד ונפטר בשנת 1986. מירי מעבירה הרצאות בבתי ספר תיכוניים בעמותות בארץ ובחו"ל על סיפור חייה כשהדגש הוא על צמיחה מתוך טראומה קשה: "אנחנו עדיין לא בעידן של שלום ואני מרגישה שאני עושה שליחות בהעלאת הסיפור האישי שלי".

פירסטנברג, 70, אמא לשני ילדים וסבתא לחמישה נכדים ובהם נכדה קצינה ונכד שמתגייס בקרוב גרה במשך שנים לסירוגין בנתניה, ילדיה נולדו כאן וכרגע ביתה בשכונת אגמים על גבול שמורת שלולית החורף עם הנוף אל הים. ויש לים משמעות חשובה בחיים שלה.

זה קרה בחודש מרס 1954 כשאוטובוס של אגד חזר מאילת לתל אביב. לכבוד חגיגות חמש שנים לשחרור העיר צרף הנהג אפרים פירסטנברג לנסיעה את אשתו חנה ושני ילדיהם חיימקה, 9.5 ומירי 5.5. את התינוקת ציפי שהיתה בת חמישה חודשים השאירו אצל הדודה.

פירסטנברג והספר. צילום עצמי
פירסטנברג והספר. צילום עצמי

"ברגע שהאוטובוס התקרב לאנדרטה של חיל ההנדסה הממוקמת בסוף המעלה נפתחו לעברו צרורות אש ממארב של מסתננים שהסתתרו מאחורי האנדרטה. כל יושבי האוטובוס נפצעו ממטחי אש. באוטובוס היו ארבעה חיילים שאבטחו את הנסיעה. לאחר שהאוטובוס נעצר המחבלים עלו וירו מטווח קצר בנוסעים. החייל שישב לידי סטר לי וצעק 'תשתקי אחרת יהרגו גם אותך', זרק אותי על הרצפה ונשכב עלי. כשאחי שמע ששקט באוטובוס הוא קרא לי והם אתרו אותו, הורידו מעליו את גופת החייל וירו בראשו מטווח אפס. את אמא שלי הורידו לכביש, אנסו אותה וירו בה. אחי שכב משותק בגופו ובמוחו 32 שנה עד שנפטר. רק מירי ושתי נשים ניצלו מהפיגוע. גדלתי בקיבוץ יקום שעיצב את חיי. זכיתי להרבה אהבה והייתי פעילה מאד בעיקר בתחום הספורט. שיחקתי כדורעף, ניגנתי על חליל צד והדרכתי בתנועה".

שתקת 60 שנה. למה?

"אולי בגלל אותו משפט שהחייל אמר לי והציל את חיי. הספר הוא רומן המבוסס על חיי אבל מספר את סיפורה של המדינה והמסר שלו הוא שמטראומה אפשר לצמוח.

והצמיחה שלך?

"אחרי סיפור חיים של נישואין בגיל צעיר, גירושים ושוב זוגיות שבמהלכה עשינו הפלגה ארוכה לארה"ב, שם במרחקים בבדידות של האינסופיות של האוקיאנוס וההתמודדות עם הים והטבע סגור ליבי נפתח. הבנתי שהפתיחות משחררת ומה שנצרתי 60 שנה אני חייבת לשתף ולספר שמהמקום הכי קשה בחיים אפשר לצמוח".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות