fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הטור השבועי של קורל פרידן- קול השפיות

הפעם בטור של קורל, שאלון מדהים שיעזור לכם לגלות איזה מין אדם אתם, ומה יכול לגרום לכם קצת יותר לחייך ולהיות אופטימיים בעידן הקורונה ובכלל.
הטור השבועי של קורל פרידן

הטור השבועי של קורל פרידן- קול השפיות:

השבוע, נתקלתי בתופעה מעניינת: חוסר רצון לעשייה  בימי ראשון, מול עשייה מרובה ומבורכת ביתר הימים. יום ראשון, מתברר, הוא היום שבו הכי קשה לנו להתניע, על כן הביטוי "שביזות יום א'".

מה יש ביום ראשון שמקשה עלינו כל כך, ומה יש בשאר ימות השבוע שעוזרים לנו להתמודד עם השגרה?

ימי ראשון מסמלים עבורנו התחלות. כל התחלה נתפשת כמתישה או מאתגרת במיוחד אחרי יום שבת. בואו נדבר רגע על סוף השבוע. אצלנו בישראל, ביום חמישי בערב כבר מתחילים להתרגש מריח החופש המתגנב אלינו. ימי חמישי בערב הם כמו ממתק אסור, שלו כולנו מחכים. אנו מגיעים הביתה, פושטים את מדי העבודה שלנו, ופורקים את עול השבוע דרך בילוי כזה או אחר.

ימי שישי בבוקר עדיין מביאים עימם ניחוח של כיף, אך מכיוון שמקומות הבילוי פתוחים רק חצי יום, עלינו לדחוס משימות חיוניות כמו קניות בסופר, סידורים דחופים וכו'. אנו ממהרים הביתה להתחיל את בישולי ארוחת השישי, ובשבת, נותנים לגוף לשחרר את העייפות שצבר במהלך שבוע שלם.

איפה מתחיל האתגר? הגוף מתמכר לשנת הצהריים, שמח על ההחופש הרגעי והופס, מגיע מוצאי שבת. תחושת האופוריה שמילאה אותנו ביום חמישי מתחלפת כמו גיר של מכונית שחוקה. במקום חופש, ישנה הכנה מעייפת לשבוע עבודה חדש, הכל מההתחלה, שוב. המוח והגוף מתגייסים לעשות "התחל", שוב,  ולכן ימי א' הם הימים הכי פחות אהובים עלינו.

מה הקורונה נותנת לנו במקרה הזה? רוב הימים מתערבבים כמו בליל של זיכרונות, "איזה יום היום?" מרבים לשאול קולגות שלי. תחילת השבוע כאילו התמזג עם סופו, ונוצר מרקם אחיד. נכון, לחלק לא קל בעניין זה, אך יש קסם בלעבוד מהבית מצד אחד, ולאכול כל יום ארוחת צהריים עם בני ביתך מצד שני. זווית הראייה של ההודיה, אפשרה לי להוקיר רגעים של ביחד, וליצור תבניות חדשות של עשייה.

לכן החלטתי לקחת עוד צעד, ולהוסיף פה שאלון אישיות. בתום השאלון, תקבלו הצעה לכל אחד ואחת, אודות פעילות שיכולה לעזור או לקדם אתכם. אז בואו תבדקו איזה מן אדם אתם, ומה יכול לגרום לכם קצת יותר לחייך ולהיות אופטימיים בעידן הקורונה.

הוראות לשאלון:

נא הקיפו בעיגול את התשובה הכי מדויקת לכם בכל שאלה.  לאחר מכן, בדקו איפה אתם בטבלה.

1. הצבעים שמסמלים את האישיות שלי:

א. לבן, קרם

ב. ורוד, סגול, אדום, צהוב, חום

ג. ירוק, כחול

ד. שחור, אפור

2. מבחינת פעילות גופנית אני מעדיף:

א. יוגה, פילאטיס, צ'י קונג

ב. משקולות, חדר כושר, TRX

ג. ריצה בטבע, שחייה, אופניים

ד. הפעילות הגופנית שלי היא הליכה מהמקרר לטלוויזיה

3. מרכיב הארוחה שאני הכי אוהב:

א. מגוון ירקות ופירות

ב. בשר על כל סוגיו

ג. פחמימות והרבה (פירה, פסטה), עוגה טובה, סלט

ד. שוקולד, שוקולד, שוקולד

4. המוסיקה שאני שומע הכי הרבה בימים אלה:

א. שקט, מדיטציה, קלאסי

ב. עברי, משהו שמח

ג. מעורב וקצת מהכל

ד. מבזקי חדשות

5. הפעילות המועדפת עלי:

א. אפייה, בישול

ב. לצאת לטבע הקרוב לבית, ספורט

ג. לצייר, לכתוב, לשיר, לנגן ,לקרוא ספר טוב

ד. לקפל ערמות כביסה כי אין לי ברירה

6. התכונה שמגדירה את האישיות שלי:

א. קשוב, עוזר לזולת, אכפתי

ב. יצירתי, פעיל, יוזם

ג. רגיש, נוסטלגי, מתחשב

ד. חרד, חסר מוטיבציה, עייף

7. אם הייתי יכול להתמקד בתחום אחד כרגע בעסק שלי על מנת לשפרו ליום שאחרי הקורונה:

א. התנהלות פיננסית, הכנת תקציב, בניית תחזית קדימה

ב. שיווק, תכונית שיווק מסודרת, הבנת שלבי השיווק, הסרת מחסום פחד החשיפה במדיות

ג. לחבר בין הפוטנציאל שלי להגשמה

ד. להבין מה הם חסמי ההצלחה המונעים מהעסק שלי וממני להתקדם לשלב הבא

סיכום נקודות:

 

א. המאזן ב. המתניע ג המשלב הספונטני ד החרדתי
אם עניתם בעיקר א' אם עניתם בעיקר ב' אם עניתם בעיקר ג' אם עניתם בעיקר ד'

 

"המאזן" לטיפוס המאזן יתרונות וגם חסרונות. טיפוס זה אינו אוהב קונפליקטים או מריבות. רגיש מאוד לצלילים מסויימים ואינו מגיב טוב לריבוי גירויים חיצוניים (רעשי מכוניות, צעקות וכו). עם זאת, אם טיפוס זה יודע לווסת את ההפרעות, הוא יכול להגיע לרמת איזון גבוהה. הטיפוס המאזן אוהב את להיות בגפו, ומרבה במחשבות. הוא עשוי להיות מוכשר בתחומים רבים אחד יתמקד בתחום שמסב לו הכי הרבה שקט פנימי. הוא אוהב מאכלים קלים, מרבה לחלום, ויודע להקשיב באופן יוצא דופן. לעתים טיפוסים אלה סובלים מכאבי פלג גוף עליון: כאבי ראש, דלקות גרון ועוד. החיסרון בטיפוס הנ"ל: לעתים הם לא מחוברים לקרקע מפני שאין להם כלים או שיש רתיעה מהחומר. לעתים מתקשים עם התנהלות פיננסית תקינה ויעדיפו לא להתעמת עם נושא. אלה הם טיפוסי ימי שבת. שקט, שלווה, חלימה אל תוך מקום רצוי.

תרגיל: קרקוע. קחו נושא הקשור לחומר (התנהלות כלכלית, כתיבת משימות, לעשות סדר בפינת העבודה, הכנת תחזית עסקית קדימה), בדקו למה הוא מרתיע אתכם? עשו מדיטציה על מנת להתקרב לנושא, דמיינו שיש שפע רב תחת כפות הרגליים שלכם, הטמיעו אותו ודמיינו שכפות הרגליים נעוצות חזק באדמה. צאו לדרך מבחינת עשיית משימה כל יום שבת על מנת לחזק את הקרקוע. כמו כן, בימי הקורונה, שווה לבדוק היכן ניתן להתנדב אונליין, פעילות שתקנה סיפוק רב.

"המתניע"  קשה להתעלם מטיפוס המתניע. הוא מדבר בהתלהבות, הוא אינו נחבא אל הכלים והוא יחסית דעתן. הוא, בניגוד לטיפוס המאזן, מקורקע מאוד. הוא מחובר למציאות, יציב ומקבל החלטות יחסית מהר. הקצב שלו מהיר יותר, לעתים הוא מדלג של שלבים ויכול להתפרש כחסר סבלנות. כוונותיו טובות, אך לפעמים הוא להוט להעביר את המסר שלו עד שאינו שם לב שהוא לקח את מירב תשומת הלב בחדר. טיפוס זה פעלתן, סוחף עם רעיונותיו, יוזם וחברותי. הם נהנים לפתור בעיה, לחשב מספרים ולחקור סוגיות מסובכות. הם עשויים לסבול מנדודי שינה, כאבי גב, מיגרנות ועוד.  אלה הם טיפוסי יום שני. הם מגייסים את עצמם כבר משבת, יודעים מה מהלוז שלהם, ערוכים ודרוכים אך עדיין מחויכים וחיוביים.

תרגיל: על מנת להתנתק מעט מהקרקע ולהתחבר לרוח, עשו פעולה שמעולם לא עשיתם: מדיטציה, תרגיל נשימה מודעת, הקשבה למוסיקה, שהייה בטבע. היו נוכחים בעשייה מבלי לחשוב מה יוצא לכם מזה או מה התכלית. היו עסוקים רק בלנשום, ובמה שקורה סביבכם. מה אתם שומעים בעיניים עצומות? מה אתם מרגישים? אל תברחו מהשקט ואי העשייה. תרגלו זאת מדי יום עד שנהיה שקט פנימי בתוך התרגול.

"המשלב הספונטני"– טיפוס זה לא אוהב הגדרות ויטען שהוא אוהב קצת מהכל. הוא חי בשביל תחושת ההרמוניה אך יכול בקלות לשבור שגרה. הוא אינו מקובע ויש לו גמישות מחשבתית. הוא רגיש ושונא ביקורת. טיפוס זה לרוב נאמן לחברו ומשפחתו, ויודע להעריך מחוות קטנות. עם זאת, הוא לא החלטי, ויכול למצוא עצמו מתחייב לפעילות מסוימת ורגע לאחר מכן מתחרט. הוא קשוב לעצמו וצרכיו ומאוד אינטואיטיבי. בסולם ערכיו, אינו יכול לסבול אי אמירת אמת. קל  להסתדר עמו, גם אם הוא אינו צפוי לעתים. כמו טיפוס "המאזן" הוא אינו חובב עימותים ויעדיף לא לגרום לזעזוע. אלה הם טיפוסי שלישי, רביעי, חמישי, שישי ושבת: מגוונים, אוהבים לשלב בין תחומים, לא מוכנים להכניס את עצמם להגדרות פשטניות, נעימים ומעניינים.

תרגיל: לפעמים טיפוסים אלה מלאים ברעיונות מצוינים אך לוקים בניהול זמן ומשימות. הם נותנים את מלוא האנרגיה לכל תחום ועשייה בחייהם, ולעתים מתוסכלים עקב אי מימוש הפוטנציאל המלא שלהם. כתבו את כל הרעיונות על דף. מספרו לפי תעדוף: מה הכי קל לעשות? מה הכי רווחי? במה אני הכי טוב? התמקדו בנושא אחד, כתבו לו תוכנית מסודרת עם משימות ותאריכים. פצלו את המשימות לאורך כל השבוע ובשבת הניחו להכל וקחו הפסקה.

"החרדתי" הטיפוס החרדתי מגיע לבקר אותנו לא מעט בימי הקורונה. הוא יכול להגיע כאורח ופתאום להשתקע כדייר קבע מבלי ששמנו לב. הקול של החרדתי ימנע מאיתנו כל חלקה טובה, יתנגד לעשייה, ויקשה עלינו לזוז קדימה. זה כמעט נדמה שיש לו ישות נפרדת מאיתנו. הוא עייף, מעדיף להרים ידיים, לא לנסות, ונאחז בהכל ובכלום. טיפוס זה עלול לגרום לנו לעצירות, לאות, חלימה אגרסיבית, קושי בהירדמות ולדאגות טורדניות. הוא יסיט אותנו בכל פעם שנרצה לזוז קדימה. החרדתי ימצא בעיה לכל פתרון ולכן עלינו לפנות אותו ממוחינו, להיפרד ממנו לשלום ולאט לאט לחזור ל"אני האמיתי שלנו".  זהו טיפוס יום א: רוטן, עצוב, עייף, מייאש, מתלונן, טרחן, דאגן ובעיקר עושה צרות.

תרגיל: במקרה הזה, הייתי ממליצה ליצור קשר עם מטפל מוסמך על ממת לעשות תהליך פרידה מהחרדה. בנוסף, ממליצה להבין אותה, לשם מה הגיעה? מה התפקיד שלה בחייכם? מה היא תורמת לי? מה היא מונעת ממני? מה אני רוצה? מה אני צריך? אלה שאלות מתוך שיטת האימון "קולצ'ינג" שיצרתי לפני שנים. ניתן להיפקד מהקושי, גם זה דורש מאמץ והתגייסות נפשית.

*בקולנו יש את כל הקולות וכל הטיפוסים, השאלה את מי אנו בוחרים להשמיע?

תזכרו שהקול אפשרי!

 

אהבתם את הטור השבועי? קראו עוד!

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות