fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בקפלן חלומות מתגשמים- הנגשת "גינת אסף"

גינת אסף בבית הספר קפלן הונגשה לרווחת בעלי צרכים מיוחדים
גינת אסף- לזכרו של אסף טויג
גינת אסף- לזכרו של אסף טויג

הגינה הקהילתית היפהפייה ששוכנת בבית הספר היסודי 'קפלן' בשכונת בית אליעזר, הונגשה, כך שקבוצות בעלי צרכים מיוחדים מכל הארץ יוכלו לבוא למפגשים ולפעילויות חקלאיות משותפות עם תלמידי בית הספר ועם הקהילה המקומית.

השלב הראשון בהנגשת הגינה היה הקמת משטח בטון שעליו מוצבות ערוגות ירק מוגבהות המותאמות לעבודה בישיבה על כיסא גלגלים. קרן שנקר- מפעלי נייר חדרה, נתנה מענק לרכישתם והצבתם של דולבים כבסיס לערוגות מוגבהות. תוכנית "לכיתה" וביה"ס קפלן מימנו את השלמת משטח הבטון וחברת חומרי הבניה ״הלביץ״ חדרה, תרמה את מוטות הברזל המשמשים לתליית האדניות הנגישות.

השלב השני היה סלילת שביל נגיש לכיסאות גלגלים המוביל למשטח העבודה ובימים אלו הוקם השביל בעזרת תרומת חומרי הבניה מחברת ״הלביץ״  חדרה, ובעזרת תרומתו הנדיבה של היזם והקבלן משה קורן שהשלים את עבודת הבטון. אב הבית של בית הספר, יניב שטרית, הכין את התשתית, הוביל את הפיתוח וגם סלל את השביל.

פרויקט הנגשת הגינה הינו דוגמה, אחת מני רבות, לשיתוף פעולה פורה בין בית ספר קפלן, ארגונים, חברות עסקיות מקומיות ופעילים, למטרת יצירת סביבה נגישה, מקבלת, נעימה וירוקה יותר עבור כולנו.

הגינה הוקמה לפני תשע שנים בשיתוף פעולה רב משתתפים בין בית הספר, המתנ"ס, תושבים מהקהילה ו'הקרן לפיתוח חדרה' שעובדים עד היום עם הגינה. ענבל הגלעדי המורה לחקלאות, נקראה לבית הספר לשם משימת הקמת הגינה, "כשהגעתי לכאן, היה כאן שטח ענקי וריק, בשלב ההתחלתי, שתלנו עצי זיתים וצמחי תבלין ולאט לאט, יחד עם בוגרי בית הספר התחלנו לבנות את הגינה." מספרת ענבל.

ענבל הגלעדי עם אחד מתלמידי בית הספר
ענבל הגלעדי עם אחד מתלמידי בית הספר

לאחר כשנה בה הגינה פעלה כפילוט ניסיוני, העבודה בגינה נכנסה באופן קבוע למערכת הלימודים, "הקמנו את הערוגות, טיפחנו ותחזקנו בעבודה משותפת את הגינה, התחלנו לקיים פעילויות בחופשת הקיץ ובפסח, חוג חקלאות לתלמידי בית הספר ואת מגמת 'המנהיגות הירוקה' לתלמידי כיתות ד'- ו' ומדי שנה מאז הקמתה, אנחנו עורכים הפנינג קהילתי אליו מגיעים מאות אנשים מהקהילה. בעיניי אגב, זו גינה קהילתית לפני שהיא גינה בית ספרית."

הערוגות היפות בגינת אסף
הערוגות היפות בגינת אסף

כמה שנים לאחר הקמתה, נקראה הגינה על שמו של תלמיד עבר בבית ספר קפלן בשם אסף טוויג ז"ל. אסף, היה בעל אג'נדה סביבתית ברורה ואהב מאד את הטבע, המרחבים ובעלי החיים, לאחר שגדל, נישא והפך לאב, אסף חלה במחלת הסרטן וכשנפטר, משפחתו פנתה לבית הספר, שקרא לגינה על שמו. "מנהל בית הספר דאז מאיר דוידסקו החליט שזה נכון וראוי לקרוא לגינה על שמו של אסף, שהיה בוגר בית ספר קפלן ומשפחתו של אסף הקימה את האבן לזכרו ועד היום, הם גם שותפים לעשייה בגינה."

החזון והשאיפה העתידית של בית הספר הוא להפוך את הגינה הקהילתית שלנו למרכז למידה חינוכי – חברתי, הנגיש לכל האוכלוסיות, כך שקבוצות בעלי צרכים מיוחדים מכל הארץ יוכלו לבוא למפגשים ופעילויות חקלאיות משותפות עם אוכלוסייה רגילה. החלום של ענבל על הנגשת הגינה, הגיע מעבודתה רבת השנים עם אוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים, "אני עובדת כבר שנים בגינון טיפולי עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים, כיום בעיקר בבית אקשטיין ובנווה שלווה. הנושא מוטבע בי מאד, אני חושבת שהגינה היא מקום מחבר ומקשר בו כולם נמצאים באותה רמה וכולם שווים."

עם השנים, החלה ענבל בקידום פעילויות משותפות עם אוכלוסיות מיוחדות והבינה כמה הצורך בהנגשת הגינה הוא מהותי, "הבנתי שיש קבוצות שאין להן את האפשרות להגיע לכאן והרגשתי שאנחנו מוכרחים למצוא את הדרך להנגשת הגינה כדי שכולם יוכלו ליהנות מהגינה ולא רק באופן חד פעמי, אלא בפעילויות קבועות לאורך השנה."

השביל שנסלל בגינה
השביל שנסלל בגינה

"התייעצתי עם תושב השכונה גולן לקס, לגבי תכנון המשטח מבחינת הרווחים בין הדולבים, שיאפשרו התניידות בכיסא גלגלים ויאפשרו לבעלי צרכים מיוחדים להגיע ולראות את הצמחים שלהם גדלים,  השביל נסלל ברוחב מטר וחצי, כך שניתן יהיה להגיע בנוחות למשטח עצמו. כעת, אנחנו רוצים ליצור כמה שיותר שיתופי פעולה עם בתי ספר ומוסדות וכל מי שעוסק בחינוך מיוחד ולהזמין אותם להגיע באופן קבוע לפעילות. כולם זכאים לאותו אויר וחופש ולאותה עשייה ואני חושבת שהגינה מעבירה המון ערכים של שיתוף פעולה, קיימות, טבע, סובלנות וזה הבייבי שלי."

מנהלת בית הספר עינב שחר מלר: " אנו מודים מקרב לב לכל מי שתרם וסייע למינוף הפרויקט והוצאתו מהכוח אל הפועל. תודה מיוחדת לאב הבית יניב שטרית על הכנת התשתית, הובלת הפיתוח, סלילת השביל ובעיקר על האכפתיות והרצון הטוב ותודה גדולה במיוחד לחולמת, ענבל הגלעדי. ענבל מובילה את הגינה ואת הפרויקט המיוחד הזה, כל מה שיש פה זה ענבל, היא נותנת את הנשמה שלה למקום הזה וכל שיגעון שלה אני משתדלת לממש וכל שיגעון שלי היא בוודאות מממשת בצורה הכי טובה שיכולה להיות. הגינה היא עמוד תווך בבית הספר, בין אם בעבודה השוטפת של כיתות ב' וג' היא דרך קרן קרב, או בפרויקטים הנלווים של למידת חקר ועבודה בקבוצות, הגינה מעצימה את הילדים, דרכה הם מוצאים את עצמם, מבטאים את עצמם ומרגישים שייכות לבית הספר, זה עונה על הרבה מאד צרכים ומטפח את הילדים והרווח הוא של כולם."

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות