fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נפטר גדעון הכהן, מראשוני בנימינה: איש גדול עם נפש עדינה ורגישה

גדעון הכהן עם הטרקטור (צילום: פרטי)
גדעון הכהן עם הטרקטור (צילום: פרטי)

בתחילת השבוע נפטר גדעון הכהן, תושב בנימינה, בן 94 במותו. להלווייתו הגיעו מאות אנשים, ביניהם תושבי בנימינה ואנשים מחוץ ליישוב שהכירו אותו מפעילותו ובאו לחלוק לו כבוד. ואכן, הכהן היה אישיות מיוחדת במינה, מעמודי התווך של בנימינה מראשיתה ועד סוף ימיו. הוא השאיר אחריו אישה, שני בנים ובת ששלושתם גרים כיום בבנימינה, שמונה נכדים ושלושה נינים.

גדעון הכהן נולד ב-1925, מהבנים הראשונים של המושבה בנימינה, וחי במושבה כל חייו. משפחתו מצד אבו הייתה גדולה, ענפה ומאוחדת, עם קשרי משפחה שמגיעים בין השאר עד לראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין. אמו של רבין וסבו של גדעון הכהן היו בני דודים ומכיוון שהגיע לארץ בלי משפחה גדל כבן בית במשפחת כהן וכחלק מהמשפחה. גדעון היה ראש השבט של הצופים בבנימינה בשנות ה-30, והשבט נקרא בזמנו "גדעונים" על שמו.

בנו הצעיר של גדעון, יורם הכהן, סיפר בדברים שנשא על קברו: "סיפור חייו הוא תמצית הציונות בארץ ישראל. שני הוריו עזבו את מעמדם המבוסס ברוסיה ואוסטריה ועלו לארץ מטעמים ציוניים, הקימו את בנימינה ועסקו בחקלאות. אבא, הצבר, שירת בחטיבת הראל של הפלמ"ח כמכונאי והמשיך את דרך הוריו בחקלאות ובעשיה ציבורית – כטרקטוריסט ואחר כך מנהל הקופראטיב המקומי למיכון חקלאי מיכון, עשרות שנים כמנהל אגודת איכרי בנימינה. גולת הכותרת היו עשר השנים ששימש כיושב ראש מועצת המנהלים של חברת המים הלאומית מקורות, תפקיד שהוצע לו לאחר שמנכ"ל משרד החקלאות נחשף לעבודה היסודית והמקצועית שהוא ביצע בבוררות מים במושבה יבנאל. הוא היה חבר מועצת בנימינה, וחבר הוועד המנהל של התאחדות האיכרים בישראל, ושל כרמל מזרחי, ואגודת הכורמים, של א.פ.א.י,  אגודת פירות ארץ ישראלית, ושל בית האריזה פרי שומרון. חקלאות (בעיקר מיכון חקלאי) ומים היו אהבותיו המקצועיות". ואכן, רבים זוכרים את גדעון בצמוד לטרקטור או לכלי חקלאי אחר.

יורם מוסיף ומספר גם על אהבתו של אביו לצילום. האב תיעד במסרטה שלו את חגיגות השבועות ופורים בבנימינה של שנות הששים ואירועים אחרים בחיי המשפחה והמדינה. כמו כן ניחן בחוש ניווט נדיר, כישורי ניהול גבוהים שהתבטאו בתפקידיו השונים. יורם מציין גם את הזוגיות אוהבת שלו עם אשתו, על היושר וההגינות שאפיינו אותו ושכמוהם נדיר למצוא היום, ועל חוש ההומור המיוחד שלו. "אבא היה במידת king size. כבר בגיל 13 התנשא לגובה של מטר שמונים ושש", תיאר בהספד. "קולו היה רועם, והוא היה אדם ישיר, כדרכם של צברים. הגודל והישירות הללו הסתירו נפש עדינה ורגישה, שיודעת להזיל דמעה". גדעון היה אדם בריא כמעט כל ימיו, עבד עד גיל 90, ורק בארבע השנים האחרונות הידרדרה בריאותו עד למותו.

גדעון הכהן כיהן, בנוסף לשאר תפקידיו, גם כחבר מועצת בנימינה במהלך שנות ה-70, ועבודתו בניהול אגודת איכרי בנימינה הפכה אותו לדמות מוכרת מאוד בקרב החקלאים. "בנימינה הייתה מאוד יקרה ללבו", מסכם יורם הכהן. "הוא מאוד הזדהה עם המקום".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות