fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ארכיטקטורה ציונית: כבר ביקרתם בסניף החדש של מכבי הצעיר בחדרה?

המבנה החדש של תנועת הנוער גורף תשבחות בזכות הפשטות, הפרקטיות והמחשבה המדויקת שבו. האדריכלית טולה עמיר מסבירה
קבלו אותו! סניף מכבי הצעיר החדש צילום אדריכלות: ליאור אביטן
קבלו אותו! סניף מכבי הצעיר החדש צילום אדריכלות: ליאור אביטן

את המבנה לסניף החדש של תנועת הנוער "המכבי הצעיר", שנחנך לפני כחודש, תכננה האדריכלית טולה עמיר, כמבנה בצורת האות ר': חלק אחד מחולק לכיתות ומשמש לפעילויות החניכים ולחדרי הבוגרים, והשני משמש כאולם התכנסות שלצדו חצר. בתקציב מינימלי הצליחה עמיר לתכנן מבנה יפה וחכם, המשלב תפישות רעיוניות המתכתבות היטב עם מהותה של התנועה וצרכיה.

תכנון המבנה הגיע מתוך היכרותה העמוקה של עמיר עם תנועות הנוער הארץ ישראליות, היכרות שמלווה אותה מבטן ומלידה. אביה של עמיר היה רכז תנועת נוער ואפילו הגיע לחדרה בעקבות השומר הצעיר. עמיר הייתה חניכה גאה בתנועת הנוער העובד, ילדיה הלכו לצופים והיא בילתה שעות רבות במחסני הקן של ילדיה. כך תכננה מבנה שימלא היטב אחר צרכי הסניף וחניכיו הצעירים.

פשטות, פרקטיות וקסם. צילום אדריכלות: ליאון אביטן
פשטות, פרקטיות וקסם. צילום אדריכלות: ליאון אביטן

את מקום הכינוס המרכזי בחרה בדרך מעניינת. "אני תמיד בודקת את הבניינים שאני מתכננת לפי המיקום בו פועלי הבניין בוחרים לשבת בהפסקת הצהריים שלהם. הם לרוב יושבים במקום בו מזג האויר הוא צונן באופן יחסי ויש בו משב אויר נעים".

במבנה שתכננה, מיזוג האויר הוא הנקודה החשובה ביותר, שכן התקציב המינימלי לא אפשר התקנת מזגנים. "בכל מבנה שאני מתכננת, משתדלת גם במבנים ממוזגים, אני מתבססת על הנתונים ושמה דגש על אוורור טבעי והצללה", היא אומרת.

דגש נוסף הוא על אזורי הפעילות השונים, שתוכננו באופן שממקסם את אפשרויות השימוש של חניכי הסניף ובוגריו. בין אם אלה המסדרונות, הרחבים דיים כדי להוות מקום מפגש, רחבת הכניסה המקורה, הספסל הגדול, גג המבנה כמיקום נוסף לפעילויות, והזרימה הטבעית בין חדר הפעילות לחצר, כאשר בפתיחת דלת אחת, חלל החדר מכפיל את שטחו.

עמיר אומרת כי היא מחבבת את המראה הפשוט והצנוע, מה שהתאים לתקציב הצנוע שעמד לרשותה. עבודות הגמר במבנה הטביעו את החותם האחרון לכך. "עד גובה מסוים יש יציקת בטון פשוטה שנעשתה באמצעות מסגרת של קרשים. הצבע האפור, שהינו חלק חשוב מתכנון המבנה, בשילוב עם 'מיץ הבטון' שנשפך בין הקרשים, מייצר חספוס שבזכותו האזור יישאר אולי 'נקי' ללא התערבות וישמור על מסגרת לחלקים המיועדים לגרפיטי, באזור שמעל לחלק האפור, בו קירות המבנה צבועים בלבן ומיועדים לגרפיטי וציורי קירות של ילדי הסניף, שעם הזמן יקשטו את סביבתם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות