fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אסדת לוייתן יוצאת לדרך בחסות בית המשפט

השופט הפך את החלטתו: החשש אינו גובר על הפגיעה בקידום הפרויקט כתוצאה ממתן הצו המבוקש. ד"ר גלית שאול "הציבור ראוי לאוזן קשבת ושיתוף פעולה הוגן וקשוב".
אסדת לוייתן. צילום נובל אנרגי

בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים  עם כבוד השופט אלי אברבנל החליט לאפשר הפעלת אסדת לויתן  וזאת לאחר שניתן אתמול (יום ד') צו ארעי לא לאפשר הפעלתה.

בעתירתן מבקשות העותרות המועצות המקומיות זכרון יעקב, .מ. מ. ג'יסר אל זרקא, מועצה אזורית מגידו, מועצה מקומית פרדס חנה – כרכור ומועצה אזורית עמק חפר  בין היתר להורות על ביטול ההיתר, על תיקונו בשורה של נושאים, ועל איסור קיום פעילות באסדה הכרוכה בפליטת גזים עד לפרסומו של היתר מתוקן.

העותרות טוענות כי הסכמה שנתן ראש אגף איכות אויר במשרד להגנת הסביבה לפליטת גזים בתקופת ההרצה של האסדה ניתנה שלא במסגרת היתר הפליטה, ומשכך ללא סמכות. עוד נטען כי תנאים שנקבעו בהיתר אינם סבירים במידה קיצונית, ויש בהם כדי להעמיד את בריאותו של הציבור בסכנה.

על כך אמר השופט בהחלטתו: "התנאים שבהיתר הפליטה נקבעו על יסוד חוות דעתם של מומחים מהמשרדים הממשלתיים העוסקים בדבר, בדבר מידת הסיכון הנשקפת מפליטת גזים מהאסדה ובדבר הדרכים הסבירות להקטנתו. לטענת נציגי המדינה, בתגובתם לבקשה ובדיון, מידת הסיכון הנשקפת לבריאות הציבור כתוצאה מפליטת גזים רעילים מהאסדה נמוכה מאוד, הן בתקופת ההרצה של המתקן והן בהפעלת המתקן בשגרה. לטענתם התנאים שנקבעו בהיתר הפליטה והיערכותם לפיקוח על האסדה מקטינים עוד יותר את החשש האמור.

אשר למאזן הנוחות, מובן כי אין לבטל את משקלו של אינטרס השמירה על בריאות הציבור שבגינו הוגשה הבקשה. עם זאת נוכח עמדתם של אנשי המקצוע מטעם המדינה, שכאמור לא נסתרה על ידי מומחים מטעם העותרים, החשש המועלה על ידי העותרים אינו גובר בנסיבות עניין על הפגיעה המשמעותית בקידום הפרויקט העלולה להיגרם כתוצאה ממתן הצו המבוקש,  והשלכותיה מרחיקות הלכת כנטען על ידי המשיבים".

ד"ר גלית שאול צילום שלומי אמסלם

ראשת מועצת עמק חפר ד"ר גלית שאול בתגובה: לצערנו, בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל את הצו הארעי נגד הפעלת אסדת לוויתן שהגשנו ביחד עם הרשויות זיכרון יעקב, ג'יסר אל זרקא, מגידו, פרדס חנה-כרכור ועמותת צלול.
תושבות ותושבים רבים מהרשויות הגיעו אתמול לדיון שנערך בנושא, וכן נציגים בכירים מהמועצות, ובהם סגן ראשת המועצה חיזקי סיבק.
ראשת המועצה האזורית ד״ר גלית שאול הגיבה לביטול  בית המשפט את צו מניעת הפעלת אסדת לויתן: ״צר לי על החלטת בית המשפט אשר הפך בין יום את החלטתו לקיום צו מניעת הרצת אסדת לויתן וזאת למרות עמדת הציבור,  המוצא עצמו בסכנת חשיפה לנזקים פוטנציאליים וערכי זיהום קשים מהנורמה המקובלת. אנו משתוקקים למבוגר אחראי אשר יחבר את מכלול הגורמים בשיח שקוף ואכפתי עם הציבור החרד לבריאותו. הציבור ראוי לאוזן קשבת ושיתוף פעולה הוגן וקשוב. התושבים במקום נמצאים בחזית תשלום המחיר עבור ניצול של משאב זה לרווחת כלל המדינה ותושביה. המאבק במיקום ותפעול אסדת הגז נובע מרצון הציבור לעשות שימוש מושכל והוגן במשאב הגז לרווחת כולם, מיזעור נזקים סביבתיים ובריאותיים ושמירה על איזונים בשיתוף פעולה עם הציבור. אני פונה לכל הגורמים הממשלתיים ומבקשת כי יפעלו בשיתוף אמיתי עם הציבור – תושבי האזור והמדינה, הראויים להבנה גדולה יותר לחרדה לבריאותם ובטחונם שלהם ושל ילדיהם".
סגן ראשת המועצה חיזקי סיבק שהשתתף בדיון אתמול, אמר "אני רואה חשיבות רבה במעורבות הציבורית הנרחבת בנושא. הרשויות ימשיכו לפעול על מנת לשמור על בריאות הציבור בכל דרך, וכן להמשיך לפעול שלא תקום אסדה נוספת בקרבת החוף".

היום (חמישי) בצהרים יתקיים דיון בעתירה של עמותת שומרי הבית נגד המשך הפעלת האסדה.
נזכיר גם כי המשרד להגנת הסביבה מחויב להודיע 48 שעות לפני תחילתו של תהליך "הנישוב" של אסדת לווייתן (פליטות חומרים במסגרת ההרצה) – ואנו נעדכן ברגע שתתקבל הודעתם."

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות