fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אורטל תמם: היה ברור לי שאני הולכת ללמוד רפואה

אורטל תמם צילום ז'אן ז'אק ירנוסיאן

בשבוע שעבר נתנו ביל גייטס ואשתו מלינדה חסות למחקר שמצא לראשונה בהיסטוריה גנים הגורמים להתפתחות לידה מוקדמת, שאורטל תמם היא חלק ממנו. היא סטודנטית בתוכנית מצטיינים ועושה דוקטורט כפול ברפואה ומחקר. בזמנה הפנוי היא מתנדבת עם נשים אחרי אובדן בהפלה ואת דעותיה שמענו במחאה הציבורית מול תיאטרון אל-מידאן

"מלינדה וביל גייטס עפו על המחקר שלנו והחליטו לתמוך בנו. הזדמנות מרגשת לעזור לפגים ומשפחותיהם בכל העולם. אני מאושרת". את הדברים האלה כתבה בשבוע שעבר אורטל תמם מנתניה, סטודנטית באוניברסיטת באר שבע במסלול המשולב לרפואה ומחקר (MD/PhD) וחוקרת לידה מוקדמת בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת בן גוריון לבית החולים לילדים בסינסינטי.

אורטל תמם צילום עצמי
אורטל תמם צילום עצמי

אורטל כתבה זאת לאחר שביל גייטס ורעייתו מלינדה החליטו לתת חסות לצוות חוקרים בבית החולים בסינסינטי, ארה"ב, שאורטל היא אחת מהם. "לפני ימים ספורים פרסמו מלינדה וביל גייטס כי המחקר שלנו בנושא לידה מוקדמת, שמצא לראשונה בהיסטוריה גנים הגורמים להתפתחות לידה מוקדמת, הוא אחד ההפתעות הגדולות ביותר של השנה עבורם. מעבר לכבוד הגדול שבזה  המשמעות היא תמיכה, רעיונית וכלכלית במחקר המדהים שלנו".

לידה מוקדמת היא הסיבה המובילה בעולם לתמותת ילדים. רוב המקרים לא מובנים כלל. "אנחנו מצליחים לחשוף שלב אחר שלב, את הגנטיקה העומדת מאחורי זה. כשבע"ה נפתור את התעלומה, נוכל לעזור לילדים בכל העולם. גם אלה שנולדו במציאות בה אין נגישות לציוד רפואי מתקדם. וזה תיקון העולם הקטן שלי".

אורטל, 30, מקרית השרון, למדה בתוכנית של תלמידים מחוננים באורט יד ליבוביץ' ובכתה י' עברה לירושלים וסיימה את התיכון למדעים ואמנות, שהוא בית ספר תיכון למחוננים, עם בגרות מוגברת במדעים, מדעי המחשב ומחשבת ישראל. לפני הגיוס לצה"ל היא שובצה לתוכנית שותפות נתניה סינסינטי והייתה שליחה שם במשך שנה, כך הכירה את בית החולים לילדים שם. בצבא שירתה כפרמדיקית בחטמ"ר בנימין. כמו כן, שירתה בחטיבת מחקר בטראומה בצבא.

אורטל תמם סינסנטי צילום עצמי
אורטל תמם סינסנטי צילום עצמי

"זה היה ברור לי שאני הולכת ללמוד רפואה מיד אחרי הצבא, אבל, ידעתי שאני רוצה לעסוק גם במחקר. וכך במסגרת תוכנית למצטיינים אני עושה דוקטורט כפול אחד במחקר והשני ברפואה באוניברסיטת בן גוריון".

בימים אלה עם סיום לימודי הרפואה, היא הגרילה לעשות סטאז' בבית החולים לניאדו: "במסגרת המחקר שלי בבית החולים לילדים בסינסינטי יזמתי שיתוף פעולה בין בית החולים שם, שהוא מהטובים בעולם לילדים, לבין אוניברסיטת בן גוריון. קבוצת המחקר שבה אני חברה חוקרת את הסיבות ללידה מוקדמת. המעבדה שלנו בסינסנטי היא הגדולה בעולם במחקר הזה".

ואיך נכנס ביל גייטס לתמונה?

"בשבוע שעבר הודיע גייטס שהוא רואה במחקר שלנו את אחת מההפתעות לשנת 2018 ובשל כך החליט לקחת את המעבדה והמחקר תחת חסותו. ביל ורעייתו מלינדה רואים במחקר הזה פריצת דרך משמעותית שתביא בשורה רפואית לילדים בכל העולם. כחוקרת צעירה, אני מתרגשת ומאושרת מאוד להיות חלק מצוות שלא רק חושף את הגנטיקה והמנגנונים הביולוגים מאחורי לידות מוקדמות, אלא גם פועל למניעתן. אני מאמינה שזוהי בשורה אמיתית שתציל חיי ילדים גם במדינות ללא רפואה מתקדמת כמו שאנו זוכים לה בישראל וארה"ב".

מה הסיבות ללידות מוקדמות?

"עשרה אחוז מהלידות בעולם הן לידות מוקדמות וברוב הלידות האלה לא יודעים מה הסיבה לכך שהן קורות. מה שכן יודעים שלידה מוקדמת היא הסיבה הראשונה לתמותת ילדים עד גיל חמש. מדובר בלידות של פגים".

מה אתם חוקרים?

"אחרי מחקר על 40 אלף נשים הצלחנו להראות לראשונה קשר גנטי בין שישה אזורים בגנום לבין לידה מוקדמת. לאחר שנמצא הקשר בדקתי פעולות של מסלולי גנים והצלחתי להוכיח ששינויים בגן מסוים גורמים ללידה מוקדמת בנשים ובעכברות".

אז איך משנים גן?

"ברמה התיאורטית אפשר לשנות גן וזה קורה בעכברים. חל איסור אתי לעשות שינוי באנשים ולכן במקום שינוי הגן אנחנו מזהים מה הפעילות הביולוגית שהגן עושה ומנסים להשפיע עליו ביולוגית".

למה זה מעניין ומה המשמעויות?

"כאשר אפשרי לזהות בתחילת ההיריון למי יש נטייה ללידה מוקדמת, אפשר לתת לנשים אלה טיפולים מסוימים ולהאריך את ההיריון. הטיפולים האלה נמצאים עדיין בפיתוח. הרעיון הגדול הוא שהטיפולים האלה יהיו נגישים לנשים ומשפחות בכל העולם וגם בעולם השלישי, שם ההישרדות של פגים היא נמוכה יותר מאשר בעולם המערבי".

מתעניינת בתחום הפוריות

בימים אלה כשהיא מסיימת את לימודי הרפואה באוניברסיטת באר שבע היא  מתכוננת לנסוע לבית החולים לילדים בסינסינטי כדי להמשיך את המחקר ואחרי שנה תחזור לעשות את הסטאז' בלניאדו. אורטל מתעניינת בתחום הפוריות.

אורטל היא ביתם של איילת ואורן תמם ויש לה שני אחים ואחות. את בן זוגה, עידן וקנין, העוסק בהייטק הכירה באוניברסיטה. בימים אלה עסוקים השניים במעבר מבאר שבע לאזור נתניה.

בנוסף ללימודים בבאר שבע ולעבודת המחקר אורטל מוצאת זמן להתנדב. עד הנסיעה לארה"ב אורטל שותפה לפרויקט "בוחרים מחר" של הסוכנות היהודית בשיתוף "קרן בריאה" כשהמטרה היא לעזור לנשים אחרי אובדן בהפלה ולידות שקטות. "בוחרים מחר" הוא פרויקט של סטודנטים לרפואה בשנים המתקדמות שלהם בלימודים, הפועל לשפר את תנאי הרפואה בפריפריה.

 

  1. נוהגת בדרכה. עם בן הזוג עידן צילום עצמי
    נוהגת בדרכה. עם בן הזוג עידן צילום עצמי

 

לא פוחדת להביע דעה

אורטל תמם היא בחורה יפה, בעלת נוכחות ואת דעותיה היא לא מהססת לשתף בפייסבוק. בעקבות הירצחו של דודה, משה תמם, מחבצלת השרון בשנת 1984, אחרי שנחטף בתחנת אוטובוס בבית ליד ונרצח על ידי ערבים ישראלים בעת שהיה בדרכו הביתה, היא יצאה לתקשורת נגד תיאטרון אל-מידאן בחיפה.

"דודי משה נרצח על ידי ערבים מבאקה אל-גרביה. בן משפחה שלהם שנמצא בכלא כתב מחזה על חייו בכלא. המחזה עלה בתיאטרון אל-מידאן בחיפה ומומן על ידי משרד התרבות ועיריית חיפה".

המשפחה יצאה במאבק ציבורי נגד המימון העירוני של התיאטרון. אורטל הייתה נציגת המשפחה והובילה את המאבק. היא הופיעה בתקשורת, בכנסת ובבית המשפט. המאבק שלה נגע לא רק בנוגע למחזה של האסיר דקעה אלא נגע באירועים תומכי טרור שהתיאטרון עשה.

"לפני שבועיים רשם העמותות המליץ על סגירת תיאטרון אל-מידאן ואין לי ספק שהמאבק הציבורי שלנו תרם לכך. אני גדלתי בצילו של משה, הלכנו בימי שישי עם אבא לבית העלמין ואצל הסבתא בחבצלת השרון יש אנדרטה לזכרו של הדוד שלי שנרצח".

עוד רצח מזעזע

הרצח של אורי אנסבכר בת ה-19 מתקוע על ידי מחבל הזכיר לאורטל את הרצח המזעזע של משה דודה. הרצח נגע לליבה וכשנודע דבר הירצחה על ידי מחבל על רקע לאומני היא כתבה:

"זאת תורנות שניה שלי השבוע. רק חיכיתי שהיא תבוא. כבר כמעט שבוע, שאני מפחדת מהשקט. כי בכל רגע של שקט אני חושבת עליה. על אורי. על הרגעים האחרונים שלה, ועל אלה שלא יהיו. העבודה במחלקה פנימית מפגישה אותך עם המוות המכוער העבודה כפרמדיקית מפגישה אותך עם המוות הרשע וכך אני מוצאת את עצמי, כבר מעל עשור, בו המוות הוא חלק בלתי נפרד מחיי. הסוף הוא חלק מהדרך.

למדתי לקבל אותו, לעיתים לאהוב אותו. בזכותו אפילו פגשתי את אלוהים. אבל יש סופים שלא צריכים לקרות.יש סופים שנצרבים ונחקקים כמו חתך סקלפל חד על לב חשוף. סופים שחודרים עמוק לנשמה ולא נותנים מנוח. שלוש שנים מחיי גרתי בירושלים, מרחק קצרצר מעין יעל, מעין לבן, מגן החיות התנ"כי. כולם מקומות שהביאו לי שקט בימים עמוסים, שרעננו את חיי ומילאו את ליבי שמחה.

אני לא רוצה לתאר לעצמי את רגעיה האחרונים. את הרגע בו הבינה שהטיול המרגיע שלה יהפוך לרגע האחרון. אני לא רוצה, אבל המחשבות רצות מאליהן. החיבור הכל כך טריוויאלי לרגעיו האחרונים של דוד שלי, לפסק הדין שמתאר כל רגע נורא של עינוי חסר אנושיות שהדיר שינה מעיני פעם אחר פעם וגרם לי להבין מי אלה חסרי צלם האנוש מולם אנחנו במלחמה קיומית. לא הופתעתי מתמונת הרוצח המחויך. לצערי, המדיניות הרופסת אל מול הטרור – הובילה לחיוך הזה. שחרור מחבלים, מימון טרור בידנו אנו ותנאי הכליאה המבישים יוצרים את הקברים הבאים. זאת לא דעתי. זאת המציאות ויעידו עליה המשפחות השכולות ש'הצטרפו' בזכות המחוות".

משפחת תמם חוגגים צילום עצמי
משפחת תמם חוגגים צילום עצמי

משהו אישי:

דמות להשראה: "ללא ספק סבא שלי, שלצערי איבדתי. הוא היה הבן אדם הכי שמח, רחב לב ומלא נתינה. הוא הסתכל על כל אדם באשר הוא, נהנה מהחיים והרבה בהם אור. למרות שהוא היה עם נכות פיזית הוא לא נתן לזה להגדיר אותו, ואחרי שתי דקות שיחה איתו כבר לא היו שמים לב שאין לו רגל".

מה רצית להיות כשהיית קטנה: "חלמתי להיות עיתונאית או תסריטאית, אפילו היה לי "עיתון" שכתבתי לעצמי עם כתבות תחקיר על דברים שונים שקורים בעולם. רק בגיל 20 הבנתי שאני רוצה להיות רופאה, ומיד אחרי הצבא התחלתי את הלימודים".

הדבר הכי ספונטני שעשית: "אני בן אדם די ספונטני בכללי, אבל נראה לי שבכתר זוכה הנסיעה שלי לסיציליה. קניתי כרטיס כמה שעות לפני הטיסה והחלטתי לטוס לבד. זאת הייתה אחת החופשות המופלאות והכיפיות שחוויתי וזכיתי להכיר המון אנשים מדהימים וחוויות מרגשות".

משהו שלא יודעים עליך: "שאני לא יודעת לרכב על אופניים. לפני כמה שנים החלטתי ללמוד בזמן טיול בהולנד וכל הילדים ההולנדים, שנולדים עם אופניים ביד, צחקו עליי. זאת הייתה חוויה מגניבה, אבל אני עדיין לא יודעת לרכב".

מה הייתי רוצה שיגידו עליך: "שלפני הכל ראיתי את האדם שמולי".

מה ההתמחות שלך במטבח: "אני מכינה אוכל אסייתי לא רע, בדגש על סוגים שונים של קארי תאילנדי וגם סלטים מיוחדים".

מתי נסעת לאחרונה באוטובוס? "לפני כמה ימים".

ליד מי היית רוצה לשבת בטיסה? "האמת, ליד הגרסה המדברת של באדי הכלב שלי. אני ממש רוצה לדעת מה יש לו להגיד. אבל מבין בני האדם – ליד הרמב"ם".

מה היה הבזבוז הכי גדול שלך? "אני אוהבת מאוד לטייל בעולם, להכיר תרבויות מיוחדות ולראות נופים חדשים ומוציאה על זה לא מעט כסף. יש שיקראו לזה בזבוז, מבחינתי זאת השקעה טובה בחיים".

מה את יותר: מוכשרת, חרוצה או ברת מזל? "ברת מזל".

אילו שלוש עצות יש לך לצעירה שרוצה להיות כמוך?

  1. תביני מה החלום שלך ולא מה הצפיות של אחרים ממך. ואז תבני תוכנית ברורה לאיך להגיע לשם. כשכבר יש לך תוכנית, הרבה יותר קל לשנות אותה ולקפוץ על הזדמנויות מעניינות.
  2. תקיפי את עצמך בחברים טובים, שיש ביניכם אהבה, פרגון ותמיכה. בלי קרקע פורייה קשה לצמוח.
  3. תדאגי ללכת בדרך שתסב לך רק אושר ושמחה.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות