fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

6 עובדות חשובות על זיהום אוויר

בשנים האחרונות המודעות לחשיבות השמירה על כדור הארץ גברה. בין השאר ארה"ב חזרה להסכם פריז ב-2021 והתחייבה להוריד את רמת המזהמים, חברות גדולות התחייבו לעבור לאנרגיה ירוקה ומאמץ עולמי הכולל מדינות רבות סביב הגלובוס מחזיר את התקווה לעתיד ירוק יותר. אספנו מספר עובדות חשובות על זיהום אוויר שכדאי לדעת.
6 עובדות חשובות על זיהום אוויר | צילום: Pixabay

האיום הסביבתי הגדול ביותר

בשנת 2019 ארגון הבריאות העולמי הגדיר את זיהום האוויר כסכנה הגדולה ביותר לבריאות האוכלוסייה בעולם. זאת, לאחר מחקר בנושא שהראה כי תשעה מתוך עשרה אנשים בעולם נושמים אוויר מזוהם ברמה יומיומית.

דור כלי־הרכב התורם לזיהום אוויר

למרבה המזל המודעות הגבוהה לזיהום האוויר הובילה לדור חדש של כלי־רכב המזהמים פחות מאחרים. בין השאר אנו מכירים כלי־רכב המונעים בהנעת מימן, כלי־רכב חשמליים והיברידיים. כיום, נוסף גם עוד סוג נוסף המשמש כהכלאה בין רכב חשמלי למכונית היברידית בשם PHEV.

שם זה הוא ראשי תיבות של "רכב פלאג אין היברידי" בלועזית. היתרון של רכב המונע בשיטה זו הוא היכולת לנסוע קילומטרים רבים ללא עצירה. כל זאת תוך הטענת הרכב בסוללה מיוחדת בזמן הנסיעה, אפשרות להטענה של המנוע החשמלי בבית (פלאג אין) וכן שימוש בבנזין כאשר הסוללה ריקה.

לזיהום אוויר יש גם עלות כלכלית

הידעתם כי זיהום אוויר לא פוגע רק בסביבה אלא גם בכיס? ארגון ה-OECD פרסם לפני מספר שנים כי העלות הכלכלית של זיהום אוויר בישראל בלבד עמדה על 7.5 מיליארדי דולרים בשנת 2010 (עליה של 3.5 מיליארד דולר בהשוואה לשנים קודמות.) לכן, השקעה בפתרונות ירוקים יכולה להחזיר את עצמה לאורך שנים.

ירידת המחיר של חיישנים מאפשרת לכל אדם לבחור את זיהום האוויר בקרבת ביתו

בעבר יכולת הניטור של זיהום האוויר הייתה שמורה בעיקר לארגונים ומפעלים שהיו רוכשים שירותי מדידת זיהום אוויר. המדידה הייתה מתבצעת על־ידי איסוף אוויר בשקיות, ומדידה של האוויר באמצעות אנליזה כימית או באמצעות מכשור מיוחד. כיום, ניתן לרכוש בסכום זעום חיישן למדידת איכות האוויר ולגלות האם ישנו זיהום בקרבת בתי־ספר, בתים פרטיים או מתחמים נוספים. למעשה קיימים היום אתרים המתריעים על זיהום אוויר באמצעות איסוף של מידע מחיישנים שונים ברחבי העולם.

בתחנות רכבת ישראל קיימים חיישנים המזהים את איכות האוויר

בתחנות רכבת ישראל קיימים חיישנים המזהים את איכות האוויר בטווח של שעתיים. תחנות אלה הן בין האזורים שבהם קיים זיהום אוויר גבוה יחסית לשאר המדינה, בטווח שבין 145-110 הנחשב לא בריא לקבוצות אוכלוסייה מסוימות,. הדבר מדגים את החשיבות הגבוהה שיש למעבר לאנרגיה ירוקה ובריאה יותר גם בתחבורה הציבורית.

החברות הגדולות עוברות לכלי־רכב חשמליים

מספר חברות גדולות בעולם התאגדו כדי לתכנן מעבר הדרגתי לכלי־רכב המונעים בטכנולוגיה חשמלית. בין החברות הללו ניתן למנות את אמזון (שרכשה כלי־רכב חשמליים למתחמים הלוגיסטיים), את סימנס ואת איקאה. החברות הללו הצטרפו לאיחוד תאגידי הרכב החשמלי, עמותה ללא מטרת רווח שמטרתה קידום המעבר לאנרגיה מתחדשת בקרב חברות גדולות.

לסיכום, כפי שניתן לראות המגמה העולמית כיום היא הגברת המודעות לחשיבות איכות הסביבה ושימוש בכלי־רכב חשמליים והיברידיים להפחתת המזהמים. היכולת שיש כיום לנטר את זיהום האוויר עם חיישנים חכמים וזולים אפשרה ליצור רשת עולמית של חיישנים המדווחת בזמן אמת על סכנות זיהום האוויר. השפעה זו תטיב עם כולנו, ובמיוחד עם פלח האוכלוסייה הרגיש יותר לאוויר מזוהם בשל מחלות נשימה שונות ותבטיח חיים עם אויר נקי יותר בכדור נקי יותר.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות