fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

2022: זה הזמן להיפגש עם עורך דין לדיני משפחה!

"זה התחיל בשני הורים עליזים וצעירים...." המשך השיר כבר בטח מתנגן לכם בראש ואתם מחייכים לעצמכם חיוך קטן. אך עד כמה שמשפחה היא מקום חם ואוהב היא יכולה להיות גם דבר מסובך על אחת כמה וכמה כשמגיע הזמן להסדיר את ההתנהלות הפנימית שלה מבחינה משפטית.
יח"צ

רוב האנשים מתחילים להקדיש מחשבה ולהסדיר את הסטטוס המשפטי שלהם רק לעת זיקנה, אך חשוב לעשות זאת עוד הרבה קודם כדי למנוע אי נעימות וסבל מיותר.

את הסדרת הסטטוס המשפטי ניתן להתחיל כבר בגיל 18 עת החוק בישראל הופך נער או נערה לאנשים בגירים בעלי יכולת להחליט בעצמם על עתידם, רכושם וממונם.

שני מסמכים משפטיים חשובים שמומלץ לחתום עליהם עוד היום!

כל עורך דין לדיני משפחה ימליץ ללקוחותיו לחתום על שני מסמכים משפטיים חשובים ללא קשר לסטטוס המשפחתי בו הם נמצאים.

המסמך הראשון הוא ייפוי כח מתמשך. זהו מסמך המשאיר לבני המשפחה "הוראות הפעלה"  כיצד לנהוג ולפעול במידה ואותו אדם יאבד את היכולת המנטלית לקבל החלטות עבור עצמו.

מסמך זה מאפשר לבני המשפחה לממש את רצונות ובקשותיו של בעל ייפוי הכח המתמשך מבחינת נכסיו (האם למכור את הדירה שברשותו או להעמיד אותה להשכרה), בריאותו (האם להעביר לבית אבות סיעודי או להישאר לגור בבית) וממונו (כיצד לנהל את הכספים שחסך או השקיע בבורסה).

לדוגמה, אדם אשר נפגע בתאונת דרכים ונמצא כעת במצב תרדמת. נוסח ייפוי הכח המתמשך יסביר לבני המשפחה שלו כיצד עליהם להתנהל מול צוות הרופאים כאשר תתעורר השאלה האם לעשות החייאה או האם לתרום איברים לאחר המוות.

כל עורך דין לדיני משפחה יכול לנסח ייפוי כח מתמשך אך ככל שייפוי הכח יהיה מורכב יותר, כך שכר הטרחה של עורך הדין יהיה גבוה יותר. לרב עלות יפויי כח מתמשך לאדם יחיד נעה סביב 2500 ₪ בעוד שעבור ייפוי כח מתמשך לזוג העלות יכולה להיות כפולה מהמחיר ליחד. לכן, מומלץ לשוחח עם כמה עורכי דין ולהשוות בין הצעות המחיר השונות.

המסמך השני עליו ימליץ עורך דין לדיני משפחה הוא צוואה. אם יפויי הכח המתמשך היה "הוראות הפעלה" של אדם לבני משפחתו כשהוא בחיים אך אינו כשיר מנטלית לקבל החלטות, הרי שצוואה היא מסמך המשאיר "הוראות הפעלה" של אדם עבור בני משפחתו לאחר פטירתו.

רבים מאיתנו חושבים כי רק לאחר היציאה לפנסיה אפשר להתחיל לחשוב על ניסוח הצוואה ועל חלוקת הרכוש והנכסים בין הילדים ובני המשפחה הנותרים, אך למעשה צוואה היא מסמך משפטי חשוב לכל אדם בכל גיל.

אין צורך לחכות עד גיל הפרישה בכדי לנסח צוואה. ניתן עוד היום לנסח צוואה בעזרת עורך דין, לשים במגירה ולקוות שלא תהיה בשימוש בעתיד הקרוב.

ניתן לחתום על אחת מארבע סוגי צוואות: צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה, צוואה בפני עדים או צוואה בפני רשות. לכל צוואה נוסח אחר כך ששכר הטרחה של עורך הדין שניסח אותה לרב נע בין 1200 ₪ ל – 3000 ₪. שכר הטרחה הסופי כמובן משתנה בהתאם למורכבות הצוואה, לניסיון ולוותק של עורך הדין או הנוטריון בו בחרתם.

חשוב לדעת כי מלבד תשלום שכר הטרחה לעורך הדין, יש צורך לשלם גם אגרה בסך 235 ₪ בגין הפקדת הצוואה במשרדי רשם הירושות. במידה והצוואה תנוסח על ידי נוטריון ולא על ידי עורך דין לדיני משפחה, עלות האגרה תהיה 243 ₪ וכל חתימה של עד נוסף תהיה כרוכה בתשלום נוסף העומד על 124 ₪.

טובים השניים מן האחד – מסמכים משפטיים מומלצים לזוגות

כאשר שני בני אדם חוברים לתא משפחתי אחד (בין אם בברית הנישואין, בנישואין אזרחיים או כידועים בציבור) כדאי להם להכיר וגם לחתום על כמה מסמכים משפטיים שיעזרו לפתור בעיות משפטיות עתידיות אם וכאשר הקשר יגיע אל סיומו עקב פרידה או מוות של אחד מבני הזוג.

עבור בני זוג החולקים חשבון משותף בבנק, מומלץ לחתום על מסמך בנקאי הנקרא – סעיף אריכות ימים או סעיף היוותרות בחיים. כאשר אחד מבני הזוג הולך לעולמו, חשבון הבנק נחסם בצורה אוטומטית מביצוע פעולות משיכה ובן הזוג הנותר מוצא את עצמו ללא יכולת להתנהל מבחינה כלכלית.

על מנת לחתום על מסמך זה שני בני הזוג צריכים להגיע אל סניף הבנק בצירוף תעודות מזהות ולחתום על הטופס.

מתי קיימת חשיבות לחתימה על סעיף אריכות ימים? כאשר אחד מבני הזוג נפטר בפתאומיות.

במקרים בהם בני הזוג לא חתמו על סעיף אריכות ימים, החשבון המשותף יוקפא עד שהבנקאי יקבל לידיו את הצוואה ואת צו הירושה המורה לבנק לשחרר את הכספים בחשבון לטובת היורשים. עניין זה יכול להימשך חודשים ארוכים בהם בן או בת הזוג שנותרו בחיים, מוצאים את עצמם ללא יכולת להתנהל בצורה כלכלית תקינה ושוטפת. אך אם בני הזוג חתומים על טופס כזה, החשבון אינו נחסם והפעילות הפיננסית בו ממשיכה כרגיל.

במידה ובני הזוג מחליטים להיפרד, מומלץ לעדכן את הבנק ולבטל את החתימה על המסמך הזה.

עבור זוגות העומדים להינשא, או עומדים לערוך טקס מחויבות (ולעיתים אף לאחר טקסים אלה) ימליץ עורך דין לדיני משפחה לחתום על מסמך משפטי הנקרא הסכם ממון.

הסכם זה נועד להגן על הנכסים אשר צבר כל אחד מבני הזוג טרם החליט למסד את הקשר ביניהם.

ההסכם מסדיר את חלוקת הרכוש והממון אם וכאשר יחליטו בני הזוג להיפרד. אז, תהליך הפרידה יהיה קל ומהיר היות וכבר ניתנה הסכמתם של בני הזוג לחלוקת הרכוש וההון.

אגב, לא הרבה יודעים אך הסכם הממון יכול להתייחס גם למשך הזוגיות ולא רק לסיומה. כלומר, ניתן לנסח סעיפים בהסכם הממון הקובעים כי לאחר מספר שנות זוגיות מסוים ישתנה משהו במערך הפיננסי של בני הזוג. לדוגמה, בני זוג שחתמו על הסכם ממון בו נקבע כי רק לאחר עשר שנות נישואין, אחד מן הצדדים יקבל סכום כסף מסוים או יזכה לרשום על שמו את אחד מנכסיו של בן הזוג השני.

עבור זוגות נשואים או ידועים בציבור יכול עורך דין לדיני משפחה להמליץ על עריכת צוואה הדדית. אם בצוואת יחיד קובע אדם עבור עצמו כיצד יחולקו נכסיו, רכושו וממונו הרי שבצוואה הדדית עומדות בפני בני הזוג שתי אפשרויות. הראשונה, להוריש את כל הנכסים, הרכוש והממון לבן או בת הזוג שנותרו בחיים ואילו האפשרות השניה היא שכל אחד מבני הזוג יוריש את עיזבונו לילדים.

אם אתם לא בטוחים איזו צוואה כדאי לכם להכין, פנו לייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין המתמחה בניסוח צוואות.

כשהדרכים מתפצלות – מסמכים משפטיים מומלצים לחתימה עבור זוגות הנמצאים לפני פרידה

ההחלטה לסיים זוגיות אינה מתקבלת כלאחר יד. פעמים רבות היא מתרחשת לאחר שכל ניסיונות ההצלה (ייעוץ זוגי, טיפול פסיכולוגי וכדומה) לא הצליחו לגשר על הפערים בין בני הזוג.

כל זוג שמתגרש או מחליט לסיים את הקשר הזוגי מתדיין על חלוקת הנכסים, הממון והרכוש.

עבור זוגות שחתמו על הסכם ממון, הפרידה תהיה מהירה יותר עם פחות ויכוחים. אך עבור אלה שלא ניסחו הסכם ממון מבעוד מועד, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לגירושין שמכיר את כל ההשלכות של פירוק התא המשפחתי בהווה וכמובן גם בעתיד.

הרבה זוגות חושבים שלהתגרש זה פשוט "לעשות חצי חצי" ושכל אחד ילך לדרכו. אם אין ילדים ולא נצברו נכסים רבים במהלך הקשר, לעשות חצי חצי זה דבר קל.

אך במידה ויש ילדים אשר צפויים להיות מעורבים בתהליך הפרידה, חשוב לעשות אותה כמה שיותר נכונה ויפה על ידי הסכם גירושין.

עורך דין לגירושין יעזור לבני הזוג לנסח הסכם גירושין שיתייחס לכל הסוגיות הקשורות הגידול הילדים בהווה ובעתיד. לדוגמה, סוגיות בריאותיות כגון תשלומים על יישור שיניים או תשלומים על שיעורי נהיגה.

עורך דין לענייני גירושין בעל ידע וניסיון ידע מראש לצפות את הנסיבות בהן יכולות להתעורר בעיות והוא ידע לכוון את בני הזוג לנסח הסכם גירושין שידע להתמודד עם בעיות עתידיות כגון: כיצד לפעול אם אחד מההורים מאבד את מקום עבודתו? אחיך משלמים מזונות במקרה כזה? כיצד להתנהל אם אחד ההורים עושה רילוקיישן לצרכי עבודה?

שכר הטרחה של עורך דין גירושים נע בין 30,000 ₪ לבין 120,000 ₪. אך כפי שציינו קודם גם במקרה זה גובה שכר הטרחה מושפע ממורכבות התיק, משך ההתנהלות והדיונים בבתי המשפט ומשנות הוותק והניסיון שצבר עורך הדין בתחומו.

נדמה שלאחר החתימה על הסכם הגירושין, חלוקת הרכוש והפרדת הנכסים כל אחד מבני הזוג מתחיל דף חדש. אך מה קורה אם דמי המזונות לא משולמים בזמן? מה קורה אם במשך חודשים ארוכים הורה אחד נושא בנטל בכוחות עצמו?

במקרים כאלה, אין מסמך משפטי שיכול לעזור בפתרון הבעיה אך יש הליך משפטי הנותן סעד והוא נקרא הליך הוצאה לפועל.

כיצד ההוצאה לפועל מסייעת בגביית חובות?

ברחבי הארץ פזורות כ-25 לשכות הוצאה לפועל ומטרתן היא ליישם ולאכוף הליכים אזרחיים כפי שהוחלט על ידי בית המשפט.

הורים רבים אשר חוו איחורים בתשלומי המזונות או אי תשלום דמי מזונות כלל יכולים לפנות אל אחת מ-25 לשכות ההוצאה לפועל הפזורות ברחבי הארץ ולבקש לאכוף את החלטת בית המשפט.

ניתן לבצע את ההתהליך בצורה עצמאית וללא ייעוץ משפטי. היות ומדובר בתהליך ארוך וסבוך אשר כולל התנהלות מול הבנקים והרשויות, מוטב יהיה לשכור את שירותיו של עורך דין הוצאה לפועל שייצג בבית המשפט את ההורה אשר חייבים לו כסף.

על חייבים רבים המוגשת נגדם תביעה בלשכה להוצאה לפועל מוטלות איסורים והגבלות עד אשר יוחזר החוב. ההגבלות מוטלות על החייב בהתאם לגובה החוב שצבר ובהתאם להכנסות שיש לו בעת הגשת התביעה.

בין ההגבלות הנפוצות תוכלו למצוא עיקול על המשכורת, איסור על אחזקת כרטיס אשראי, איסור על שימוש בפנקסי צ'קים, איסור על יציאה מהארץ ועוד.

לסיכום, כולנו יודעים שהחיים יכולים להשתנות בין רגע ומוטב להיות מוכנים מבחינה משפטית על כל צרה שלא תבוא. כדי להתכונן בצורה הטובה ביותר מומלץ לחתום על ארבעה מסמכים משפטיים חשובים: ייפוי כח מתמשך, צוואה, הסכם ממון וסעיף אריכות ימים (למי שנמצא בקשר זוגי ובעל חשבון משותף). מוטב להתייעץ עם עורך דין לדיני משפחה או עורך דין המתמחה בגירושין וכתיבת צוואות על מנת לבטא את הרצונות שלכם בצורה הטובה ביותר שלא תשתמע לשני פנים ולא תעורר סכסוכים נוספים בתוך המשפחה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות