fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נחמיה רייבי – למה שדה תעופה במגידו זה אסון לטבע?

נחמיה רייבי: "בחברה להגנת הטבע ממליצים כבר למעלה מעשור להקים את השדה בנבטים"
שדה תעופה בצפון או בדרום (Pixabay)
שדה תעופה בצפון או בדרום (Pixabay)

תושבי עמק יזרעאל יצאו למאבק ארוך שנים כנגד הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק, כזה שאם יקום עתיד לפגוע מהקצה אל הקצה במספר רב של תחומי חיים.
אחד התחומים העיקריים שצפויים להיפגע הוא התחום הסביבתי על כל היבטיו, הכולל נזק לזיהום אוויר ורעש, פגיעה אנושה בחקלאות, בקרקע ובמקורות המים ועד פגיעה במערכת האקולוגית.
מי שכהן בתפקידים ניהוליים ובכירים במשרד החקלאות ובקק"ל, נחמיה רייבי, מסביר מה הם המפגעים הסביבתיים שיכולים להיווצר כתוצאה מהקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל.

הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל תסב פגיעה בלתי הפיכה

עמק יזרעאל היא ריאה ירוקה, בעלת מרחבים ואדמות חקלאיות היסטוריות, מתחם אקולוגי לבעלי חיים ממגוון עצום קבוע או נודד ואתרי מורשת שהופכים את כל אזור עמק יזרעאל לייחודי בנוף הישראלי. בשנת 2009 החליט שר התחבורה דאז, שאול מופז, לאמץ את מסקנות הועדה המיוחדת לבחינת מיקום להקמת שדה תעופה בינלאומי כאשר האופציה הנבחרת היא באזור מנחת מגידו.


למרות גל המחאות, גם כיום טרם בוטלה ההחלטה שעשויה לגרום לנזקים בלתי הפיכים לאזור עמק יזרעאל בכלל ולמגידו ורמת דוד בפרט.
נחמיה רייבי הוא אחד מהגורמים הבולטים במאבק המתמשך נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל, מסביר על הפגיעה הסביבתית הרוחבית של הקמת שדה תעופה במגידו שבעמק יזרעאל: "הקמת שדה תעופה בכל אזור בעמק יזרעאל משמעותה חיסול הריאה הירוקה העיקרית של ישראל, זה בלתי נתפס, שינוי מרקם סביבתי כזה טרם נראה בישראל. הפגיעה תכלול זיהום אוויר ופליטת גזי חממה שיובלו לעלייה בתחלואה ובתמותה באזור, כאשר הגורם המרכזי הוא כמובן פליטות הפחמן הדו חמצני מהמטוסים. אנחנו מתמודדים עם המזהמים המסוכנים המגיעים ממפרץ חיפה, שדה תעופה בינלאומי יהרוס את העמק".
לגבי הפגיעה הסביבתית הנוספת מרחיב נחמיה רייבי: "הרעש ששדה התעופה הבינלאומי יצור באזור כזה לא רק יפגע במרקם החברתי אלא גם יפגע באופן משמעותית בשמיעה, בריכוז, בשינה ואפילו באיזון הנפשי של תושבי האזור. רשימת הפגיעות של שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל היא בלתי נגמרת: נאבד שטחים פתוחים, הקרקע ומקורות המים יזוהמו והמערכת האקולוגית הכוללת מגוון גדול ומיוחד של בעלי חיים לא תחזור להיות אותו הדבר, שינוי המערכת האקולוגית יכולה להשפיע גם על הסיכון לתאונות ומפגעי מטוסים עם ציפורים".


מסתבר שתושבי עמק יזרעאל אינם היחידים המתנגדים להקמת שדה תעופה בשטחם, במהלך השנים נבחנו חלופות רבות ובראשן חלופת נבטים הזוכה לתמיכה רחבה בקרב נציגי ציבור ממפלגות שונות, ראשי רשויות מכל אזורי הארץ במסגרת אמנה שנחתמה ואף מועצת הנגב מבקשת שנמל התעופה הבינלאומי יוקם בשטחה לצורך פיתוחים כלכליים לאזור.
במסגרת תפקידיו השונים במשרד החקלאות, תפקידים בכירים בקק"ל, תנובה, מועצת מגידו וניסיון רב שנים במסגרות נוספות, נחמיה רייבי הספיק להכיר ולהבין את שטחי מדינת ישראל היטב והחיבור לאדמה והחקלאות מושרשים בו לעומק: "אין החלטה גרועה יותר מהקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל, ההיבטים הסביבתיים, הכלכליים, הביטחוניים, החברתיים, הזיקה לשטח – הכל יפגע משמעותית. הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים כולל המון יתרונות ומעט חסרונות שגם עליהם ניתן להתגבר, בהתאם להערכות המומחים השונים במהלך השנים ולרבות בנושאים ביטחוניים".
על התמיכה של החברה להגנת הטבע במשך שנים רבות מוסיף נחמיה רייבי: "החברה להגנת הטבע פרסמו את עמדתם בשנת 2009 וגם בשנת 2018, דבר לא השתנה במאבק הצודק לעצור את הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל ולהעבירו לנבטים, החברה להגנת הטבע מפרטת כבר שנים רבות את היתרונות הכלכליים, החברתיים, הסביבתיים, הזמינות, עלות ההקמה והיבטים ציבוריים שונים שבהקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות