fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחשב נייד: כל מה שכדאי לדעת על מחשב רכב

הוא אמנם לא יכול לנצח את גארי קספרוב בשחמט אבל שלא תטעו – מחשב הרכב הוא אחד מהכלים החכמים והחיוניים שעוזרים לכל אחד מאיתנו לנהוג בבטיחות וביעילות. הנה כל מה שכדאי לכם לדעת עליו
אחד מהכלים החכמים והחיוניים (צילום: Shutterstock)
אחד מהכלים החכמים והחיוניים (צילום: Shutterstock)

מאת: זאב נחמנזון

קפיצה קטנה של 70 שנה לאחור והמחשב הפשוט שידע לבצע את הפעולות הבסיסיות ביותר היה בגודל של משאית קטנה. כיום, קופסת מתכת שאינה עולה בגודלה על ס"מ בודד יכולה לבצע מיליוני פעולות מורכבות כך שמבחינת אבולוציה טכנולוגית, אין ספק שהמחשבים עשו את הקפיצה הגדולה בעולם. 

כל חברה המפתחת ומוכרת מוצרים טכנולוגיים מתהדרת במחשבים ובמעבדים שברשותה – החל מקונסולות משחק ומכשירים סלולאריים, דרך מכונות ייצור ועד מערכות שליטה עירוניות. גם עולם הרכב שמאז ומתמיד חתר לחדשנות, נהנה ממערכות מחשוב ייחודיות האמונות על מגוון משימות ויכולותיהן מהוות גורם משמעותי באיכות הרכב, תמחורו ותדמיתו. למעשה, בשנים האחרונות כל רכב עוזב את פס הייצור עם מחשב מובנה ולמרות שאינכם רואים את המפרט שבו או את יכולותיו, מומלץ לבדוק את מצבו ובפרט את ביצועיו עוד במעמד קניית רכב חדש. אם בכל זאת אתם מעוניינים להבין במה מדובר ולהגיע מוכנים יותר, לפניכם מדריך קצר עם כל מה שכדאי לדעת על מחשב הרכב.  

שיחות עם חיישן

המכונית החלה את דרכה ככלי מכאני לחלוטין ועם הזמן, היא הופכת ליותר ויותר חשמלית. שילובה של אנרגיה יעילה ונצילה בהרבה עם רכיבים קטנים וחכמים, מקצרים תהליכים ומפשטים אותם. מד חום המנוע עודנו קיים ועובד בכל רכב אך בעוד שבעבר היו מתקבלים הנתונים על-ידי מגע יד או צפייה בשעון – כיום הם מועברים באמצעות חיישן ייעודי למחשב הרכב. 

ככל שהרכב מוסיף להתקדם, מותקנים בו חיישנים ורכיבי מחשוב רבים במערכות השונות של ההצתה, ההיגוי, התאוצה, הדלק, הבלימה ועוד. כל אלו מתקשרות עם מחשב רכב מרכזי היכול לנטר, לעבד לשלוט בהן ואפילו לווסת את הנתונים על מנת לאפשר נסיעה בטוחה, בטיחותית וחסכונית בדלק. את הנתונים הללו יודע המחשב לשדר החוצה לגורמים מקצועיים ורלוונטיים. בכל מוסך כיום תמצאו מסופים בעזרתם יכולים מכונאי הרכב להתחבר למחשב ולשאוב ממנו נתונים ומידע חיוני לטיפול, אבחון תקלות ותמונת מצב מכאנית מפורטת. 

זאת ועוד, יכול מחשב הרכב לשדר את המידע גם באופן אלחוטי באמצעות רכיבים והתקנים שונים. חברות וארגונים רבים מתקינים ברכבים שהם מציעים לעובדים מערכות ניהול ציי רכב המנהלות בתורן מעקב אחר תנועת הרכבים, אופי הנהיגה בהם ומצבם המכאני. במשאיות רבות וכלי עבודה מאסיביים למשל, שתחזוקתם מורכבת ויקרה במיוחד, ישנן מערכות דיאגנוסטיות נוספות המחוברות למחשב והכרחיות לניהול כלכלי נכון של המשאית.

הכל עובר לדיגיטל 

אם תשימו לב תוכלו להבחין בכך שרוב לוחות המחוונים ברכב כיום הם דיגיטליים. אין מדובר רק בטעם עיצובי כי אם בעוד תהליך חשמלי המתחבר למחשב הרכב. תיבות ההילוכים האוטומטיות הנהוגות ברוב הרכבים – דיגיטליות כמוהן גם מערכות הבלמים – בדגש על החדשניות והבטיחותיות יותר כדוגמת מערכת ה-ABS וגם במקרה חירום שבו נפתחות כריות האוויר ברכב ולעיתים רבות מצילות חיים – התהליך כולו דיגיטלי לחלוטין. אמנם המנגנונים האנאלוגיים עדיין שם, בעיקר כברירת מחדל, אבל כל רכיב, מערכת ומידע דיגיטלי יכול להתחבר ולתקשר אחד עם השני וכשישנו מחשב מרכזי אחד שמנהל את הכל יחד, זה הופך את העניין ליעיל בהרבה. 

נכון, בדומה לכל מחשב אחר גם בזה המצוי ברכב יכולות להתרחש לא מעט תקלות אך סבירות הופעתן נמוכה, שכן מרביתן זניחות וניתנות לאיפוס מהיר. בסופו של דבר, מחשבי הרכב הופכים את חיינו לקלים וטובים יותר – ובגדול.

מי אמר אוטונומיה

בשנים האחרונות אנו רואים עלייה מהותית במספרם של הרכבים החשמליים לחלוטין (רכבי הפלאג-אין), בעולם ולאחרונה גם בישראל. בשעה שלמחשבי הרכב נוח יותר לפעול בשפה חשמלית ודיגיטלית, קל לשכלל ולייעל אותם בהרבה. במקביל, השוק מתחיל להתרגל לנוכחותם של הרכבים האוטונומיים הצפויים לכבוש את עולם הרכב בסערה, וכל הצלחתם מתבססת על מחשב חזק ועוצמתי שיהווה יותר מתמיד חלק חיוני מתדמית המותג ומיכולותיהם המעשיות של רכביו. 

אם כן, לא רבים מודעים לחשיבותו ותפקידו של המחשב החכם ברכבם. בפועל, הוא מרכז את פעילותן של המערכות העיקריות בו ובכך מאפשר נסיעה בטוחה, יציבה וחכמה יותר. אם אתם מתכננים קניית רכב חדש בזמן הקרוב, הוסיפו לרשימתכם גם את בדיקתו ואף שקלו להתקין בו כמה חידושים ושדרוגים נוספים.    

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות