fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה ידוע לך על אובדן להלכה

תאונת דרכים היא אף פעם לא אירוע נעים. סדר היום נקטע, הרכב ניזוק, לעיתים ישנו רכב נוסף שמעורב שניזוק גם כן, הנהגים המעורבים מרגישים אי־נוחות שלא לומר חרדה מפני הבאות, ואם חלילה יש נפגעים בגוף בתאונה אזי החרדה גדולה יותר. הכביש אינו מקום צפוי, וגם הנהגים הזהירים ביותר עלולים להיות מעורבים בתאונות

אף אחד לא מעוניין להיות מעורב בתאונת דרכים, וכולם משתדלים להיות זהירים ולשמור על חוקי התנועה, אך בכל זאת תאונות מתרחשות. חשוב לדעת שהשד אינו נורא כל־כך, ובמקרים כאלו יש להחליף פרטים בין נהגי המכוניות, אולי אפילו לגרור את הרכב אם לא ניתן להמשיך לנהוג בו, ולהמשיך את היום עד כמה שניתן בהתאם לשינויים הללו.

בעלי המכוניות אשר רכשו ביטוח רכב מקיף, יוכלו לתקן את הרכב בהתאם לדוח שמאי אשר יעריך את הנזק, ולקבל החזר עבור התיקון מחברת הביטוח (לחלופין, חברת הביטוח תוכל להעביר את התשלום ישירות למוסך). באילו מצבים חברת הביטוח תורה על תיקון הרכב ובאילו מצבים לא? באילו מצבים הרכב יתוקן אך לא יחזור לבעליו? על שאלות אלו נענה במאמר זה.

מהו אובדן להלכה?

בזמן תאונה, אם הרכב ניזוק, ישנם מצבים שבהם הרכב יתוקן ובעליו ימשיכו לנהוג בו, וישנם מצבים שבהם הרכב יתוקן אך יועבר הלאה לסוחרי רכב. מצב זה נקרא "אובדן להלכה". בכל אירוע תאונתי, יגיע שמאי להעריך את שווי הנזק. בעת כתיבת דוח הנזק השמאי יחשב את עלות התיקון באחוזים משווי הרכב. לדוגמה: רכב אשר שוויו 100,000 ₪ ויתוקן במוסך בעלות של 20,000 ₪, הנזק יחושב כ- 20% מעלות הרכב.

כאשר שווי הנזק עולה על 50% מערך הרכב (אך לא יותר מ-60%), חברת הביטוח בהסכמה עם המבוטח, תפצה את המבוטח בסכום הקרוב לשווי הרכב המלא, ותיקח אליה את הבעלות על הרכב. במקרה כזה תנוכה ההשתתפות העצמית מסכום הפיצוי אשר ישולם למבוטח בהתאם לתנאי הפוליסה. ניתן יהיה להחליף רכב במסגרת כיסוי הפוליסה. רכב כזה ניתן יהיה לתקן ולהחזיר לכביש תוך רישום האירוע ברישיון (כדי ליידע את הרוכשים הבאים).

אם כך, מהו טוטאלוס?

פירוש המילה "טוטאלוס" היא אובדן מוחלט באנגלית. המשמעות היא שהרכב אינו ניתן לתיקון מכיוון שהפגיעה בו הייתה משמעותית, או שהיקף הנזק כל־כך גדול שלא כדאי לתקנו. במילים פשוטות, שווי תיקון הרכב יהיה 60% או יותר מערכו. במקרים כאלו השמאי יקבע שהרכב הגיע לאובדן מוחלט, והוא לא יוכל לחזור לעלות על הכביש.

המבוטח יפוצה בהתאם לערך הרכב, לא תנוכה השתתפות עצמית מסכום הפיצוי, והפוליסה תגיע למיצוי. לא ניתן יהיה להחליף רכב בכיסוי בפוליסה ולא יהיה החזר כספי עבור התקופה שנותרה עד לסיומה. שרידי הרכב יעברו לבעלות חברת הביטוח. לרוב יימכרו כחלקים או לחברות הרוכשות רכבים לפירוק.

בזמן נהיגה חשוב להיות זהירים, להתרכז בכביש, במכוניות ובהולכי הרגל באזור. יש להקפיד לשמור על חוקי התנועה ועל המהירות המותרת. אך אם בכל זאת מתרחשת תאונה, חשוב לדעת כיצד להתנהל. פנייה לחברת הביטוח תהיה הצעד הנכון וההכרחי לקבלת עזרה, הכוונה ויעוץ בנושא טיפול ברכב, תיקונו ואפילו סיוע בעניין המכוניות האחרות אשר היו מעורבות בתאונה. ההבחנה בין אובדן מוחלט לבין אובדן להלכה מחדדת את ההבדלים בין שני המצבים הללו ויכולה לעזור בהתנהלות מול חברת הביטוח ובהבנת המצב שאליו הגיע הרכב לאחר התאונה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות