fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפעלת יום הולדת: ראיון משנה תפיסה עם אמן הג'אגלינג והקרקס

"בין כמה היית אם לא היית יודע בן כמה אתה?" את השאלה הזו שאל סטצ'ל פייג' והיא רלוונטית לכל אחד מאיתנו. חשבו על זה שוב ובחרו לכם גיל שאינו מושפע מהכרונולוגיה ומשנת הלידה שלכם. גיל שתואם את רמת האישיות שלכם, את היכולות המנטליות ואת אהבת החיים שפועמת לכם בחזה. 
הפעלת יום הולדת עם יוסי קובי | תמונה: Sharon revivo 

עם השאלה הזו פתחנו את הריאיון עם יוסי קובי, מפעיל יום הולדת ידוע. יוסי הוא הבעלים של "קרקסיוסי", איש טיפול ובמה שקשה לאמוד את גילו האמתי. יוסי – מבריק, שנון, ומומחה לתקשורת בינאישית מפתיע אותנו בראיון בלתי שגרתי.

יום הולדת, קרקס ואמנות רב גילאית – פוסט שחושף את מאחורי הקלעים של עולם הפעלות ימי ההולדת.

על גיל וקרקס

נחזור לשאלת הפתיחה. יוסי הוא איש משחק ובמה המשלב אמנות, הומור ואינטראקציה מושלמת של אמן-קהל. במופע הקרקס שלו משלב יוסי ג'אגלינג, להטוטי אש, רכיבה על חד אופן ואיזון חפצים. עם יכולות אתלטיות, פתיחות רגשית ויכולת לדבר בגובה העיניים עם כל "פאספוס" בן 4, אנו נותנים לו בקלות גיל אישי חד ספרתי.

מנגד, ניתן להבחין שמדובר באיש מעולם הטיפול, עם רטוריקה והומור ברמה גבוהה מה שמזכה אותו בגיל מנטלי של מבוגר לפחות בשנה מעל גילו, אך ללא ספק בעל ניסיון חיים עשיר.

הפעלת יום הולדת עם יוסי קובי | תמונה: Sharon revivo

יוסי, התבלבלנו, אם אנחנו עוסקים בימי הולדת, תגלה לנו בן כמה אתה באמת?

"אוקיי, אני אציג את עצמי. שמי יוסי קובי ואני אמן קרקס. מפעיל יום הולדת באמצעות קרקס לילדים ולמבוגרים, ואם אתם שואלים מה הגיל האמיתי שלי ולא זה המצוין בתעודת זהות, אני יכול לספר לכם שהוא משתנה לעיתים קרובות. אני מאמין שכל החיים אנחנו בהתפתחות שאיפשהו בפנים מרקד לו איזה ילד שמדי פעם זקוק לתשומת לב. במופעים שלי אני דואג לתת מקום לכל החלקים שלנו: החלק הבוגר המחפש מענה לאינטלקט לצד החלק הילדי המחפש הכרה, הכלה, מקום והרבה שמחה".

נשמע טוב, ספר לנו איך כבשת את מקומך על כאמן במה ומפעיל יום הולדת מוכר?

"אני חושב או לפחות מרגיש שתמיד היו קיימים בי באופן דומיננטי שני החלקים הללו: במה וטיפול. אולי המכנה המשותף של שניהם זה הצורך בתשומת לב? לא יודע. בכל מקרה, החלקים האלה היו קיימים אבל לא באמת ידעתי מה אני הולך לעשות עם החיים שלי כשאהיה גדול עד שנהייתי גדול".

טוויסט בעלילה

"הטוויסט בעלילה מתרחש כששני אנשים יקרים ומוכרים בעולם הקרקס עמית וג'יל מציעים לי ללמד ג'אגלינג בבית ספר. מסתבר שאני תלמיד לא רע לג'אגלינג ותוך תקופה קצרה ואימונים אני זורק מצוין כדורים ואפילו די טוב בלתפוס אותם. נקרא לזה: 'שינוי בתפיסה'. שם התחלתי להכיר את עולם הקרקס והג'אגלינג".

אהה! איך משם אתה מגיע להפעלות ומופעים רחבי הארץ?

"תוך כדי לימוד הג'אגלינג בבתי הספר נחשפתי לעולם הטיפול. התחום הזה סקרן אותי מאוד והחלטתי ללמוד תואר ראשון בעבודה סוציאלית כאלטרנטיבה לפסיכולוגיה. למי שלא מכיר: תואר ראשון בעבודה סוציאלית כבר מקנה אפשרות לעסוק בטיפול לעומת תואר ראשון בפסיכולוגיה שמקנה לך רק תואר ראשון בפסיכולוגיה. החלטתי על עבודה סוציאלית למקרה שאתחרט ולא ארצה לטפל, כדי שאוכל לעשות משהו חוץ מלומר שיש לי תואר ראשון. במקביל להתפתחות בעולם הטיפול המשכתי להתפתח בעולם הקרקס, רכשתי מיומנויות נוספות ולמעשה בשלב מסוים שניהם נפגשו בתוכי לכדי בניית מופע והפעלת ימי הולדת".

קרקס ויום הולדת – תאר לנו איך זה הולך יחד

ההבדל בין הפעלת יום הולדת טובה למעולה הוא פספוס של אחד משלושת המרכיבים הללו:

1. החוגג/ת נמצא במרכז.

2. מופע טוב.

3. התכנית כוללת פעילות.

בעיני, הפעלת קרקס היא ההפעלה הטובה ביותר למשימה. בהפעלת קרקס טובה יש מופע שמרים לחוגג/ת, נותן להם מקום ומשתף אותם בתהליך ומאידך, יוצר חשמל באוויר ומעניק חוויה חד פעמית למשתתפי יום ההולדת דרך פעילות חווייתית בה כולם מתנסים בכלים השונים. אתם יודעים מה?! במקום לדבר אני פשוט אשתף אתכם במהלך הפעלת יום הולדת קרקס שלי".

יום הולדת קרקס – המהלך

קבלת פנים

כל אירוע טוב נפתח בקבלת פנים שמכניסה לאווירה. בקבלת פנים אצלי תהיה מוזיקה קרקסית, מגוון תוספות אפשריות כמו בועות סבון, משחקי רצפה, עמדת איפור או עמדות משחק מגוונות. אבל הכי חשוב בזמן קבלת הפנים אני מסתובב בין האורחים, מג'נגל, מצחיק אותם ומכניס את כולם לאווירה.

מופע יום הולדת

במופע החצי מובנה הזה אני מעביר בעזרת החוגג/ת קטעי קרקס שונים הכוללים נסיעה בחד אופן, ג'אגלינג עם חרבות, ליצנות ואיכויות במה ואלתור. החלק הזה הוא ממש הזדמנות ליצור משהו חדש עם ילד היום הולדת. לרוב חלק זה מעצים מאוד ונותן להם חוויה אמיתית של במה.

סדנת להטוטים

"מייד לאחר קבלת הפנים אני פותח בסדנת להטוטים אינטראקטיבית בה חווים הילדים איך זה להיות קרקסנים בעצמם. בסדנה נחשפים הילדים לכלים שונים מעולם הקרקס. מה למשל? כדורי ג'אגלינג, פוי, קנדמה, דיאבולו, מקל סרט, חישוקים, דאפו וזה לא הכל. איתי, במקרה שלנו, שותף פעיל על הבמה שהוא מדגמן ומציג בפועל תרגילי קרקס שונים".

טקס עוגה

"בכל אירוע, אבל באמת בכל אירוע, בין אם אני חוגג לבן חמש או חמישים אני עושה טקס עוגה. אני חושב שזאת הזדמנות נהדרת לתת לחוגג הרגשה של הכרה, אינטימיות ושמחה".

מופע אש

"אירוע טוב נגמר עם טעם של עוד…בסוף כל הפעלת יום הולדת (אלא אם כן ממש מבקשים שלא), אני מסיים עם קטע אש מרשים לפחות כמו שהוא מצחיק".

פשש, מרשים. יוסי, כעובד סוציאלי קליני – איך בא לידי ביטוי החלק המקצועי במופעי הקרקס שלך?

מופע הוא לחלוטין לא פגישה טיפולית בעיני, אבל עובד סוציאלי ועולם הטיפול זו הרי חתונה קתולית.. לפי תפיסת העולם הטיפולית, הכול זה משחק, כשאנחנו מאבדים את היכולת שלנו לשחק אנחנו מרגישים תקועים. אני מוצא את עצמי מביא את עולם המשחק לתוך הטיפול ומשתמש בידע שצברתי על עצמי דרך עולם הטיפול בתור אמן במה. לעיתים קרובות הורים ניגשים אלי אחרי הפעלה ומספרים לי שזיהו משהו, הם לא תמיד מצליחים לתת לזה שם, אבל משהו בגישה שלי, מתוך האופן בו תקשרתי עם הילדים. אני מודה, זה לא בכוונה.

מופע קרקס ליום הולדת – מסכמים

לסיום, כאיש קרקס ומפעיל יום הולדת בעל רקורד עשיר, תן לנו טיפים לאירוע טוב

*אל תלחיצו את הילד – ממש ככה. תנו לילד את האפשרות לבחור מה עושים בכל שלב במהלך ההפעלה. על הילד להרגיש שליטה מלאה על מהלך העניינים וכמו כן להחזיק בראש שהוא יכול לבחור שלא לקחת חלק כזה או אחר במופע.
* שאלו את ילדיכם אם הם מרגישים מוכנים להפעלת יום הולדת. ילדים יודעים פעמים רבות כבר בגיל מאוד צעיר להסביר את הצרכים שלהם, גם המורכבים שביניהם
* שקלו להוסיף עוד ילד לחגיגה. לעיתים קרובות עבור ילדים מופנמים חלוקת תשומת הלב עם ילד נוסף או שניים תורמת משמעותית להפחתת הלחץ.
* התעקשו לדבר עם המפעיל. הפעילו את המנגנונים העתיקים שלכם הנמצאים עמוק בבטן. השילוב הטוב ביותר לדעתי הוא המלצות+אינטואיציה. שימו לב לרוח ההמלצות, זה יעזור לכם לדייק את הבחירה שלכם.
* קצרו את ההפעלה במידת הצורך. התייעצו עם המפעיל, פעמים רבות בגילאים שונים מומלץ אורך שונה של הפעלה. מפעיל איכותי עם ניסיון יידע לכוון אתכם.
* הכינו את ילד היום הולדת ככל האפשר. אני יודע שאצל רובכם זה אינטואיטיבי לגמרי, אך גם אם לא, מכל סיבה שהיא – זה בסדר, אין זה אומר שאתם הורים לא טובים. ספרו לילדיכם על הלו״ז, שתפו אותו מה עומד לקרות בהפעלה, שאלו אותו איך הוא ביחס לזה. הידיעה מפחיתה חרדה.
* במידה וילד היום הולדת מרגיש לא טוב לפני המופע בגלל לחץ, קחו אותו הצידה, הביאו לו משהו מתוק לשתות, קולה זה רעיון טוב. סוכר מעלה את רמת הסרוטונין מרגיע ומפחית לחץ. תנו לו חיבוק ארוך ונעים והזכירו לו את כל מה שרשמתי לפני כן למעלה.

תודה יוסי קובי, ניפגש באירוע הבא!

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות