fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החוליות שבשרשרת – עובדות חשובות על תאונות שרשרת

תאונת שרשרת היא סוגיה משפטית מורכבת, כי מעורבים בה נהגים ורכבים שונים. במאמר הבא נסביר איך קובעים על מי חלה אחריות, איזה ביטוח מכסה כל נזק ועם מי מתייעצים
עובדות חשובות על תאונות שרשרת | צילום: pixabay

הנתונים על תאונות דרכים בישראל מציירים תמונה עגומה. לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2019 נהרגו 349 בני אדם ובשנת 2020 נהרגו 302 בני אדם. אז למרות ירידה של 15%, צריך להביא בחשבון את הקורונה ואת העובדה שלאורך רוב 2020 בכלל לא יצאנו מהבית. כמו כן, אלו נתונים על תאונות עם נפגעים – בעוד הרבה תאונות מתרחשות מדי יום על הכביש בלי שהנהגים ידווחו עליהן.

אחת הסיטואציות המורכבות בענף הבטיחות בדרכים היא תאונות שרשרת. למעשה, כל מי שהיה מעורב אי פעם בתאונה כזו יודע שזו עלולה להיות סאגה ארוכה. אז מה עושים? לומדים קודם כל את לשון החוק ואז מבינים טוב יותר כיצד להתנהל מול חברות הביטוח.

על מי חלה האחריות?

השאלה העיקרית בתאונות שרשרת היא מי נושא באחריות. מבחינת החוק, כל תאונה שבה מעורבים יותר משני רכבים היא תאונת שרשרת. לכן, התשובה היא שכל נהג אחראי לנזק שנגרם לרכב לפניו. בהקשר הזה אפשר גם להבין את החשיבות של שמירת מרחק, היות ומי שהתנגש ברכב שהיה לפניו ככל הנראה לא עשה את זה.

שאלה אחרת היא כיצד קובעים את האחריות של כל נהג לנזקים שנגרמו לרכבים בעקבות התאונה. בפועל, יכול להיות שאכן נהג יהיה אחראי לנזק שנגרם לרכב שלפניו כי הוא לא שמר מספיק מרחק – אך האם הוא גם אחראי לרכב קדמי יותר והאם היקף הנזק היה יורד אילו היה נוהג אחרת? כל אלו שאלות חשובות, שמוסיפות לדיון את המרכיבים של ביטוח צד ג' ומקיף לעומת ביטוח חובה.

מה ההבדל בין סוגי הביטוח ולמה זה חשוב בתאונות שרשרת?

ביטוח מקיף, שכולל בתוכו ביטוח רכוש וצד ג', מכסה נזקי רכוש בלבד. אם לנהג יש רק ביטוח רכוש, הוא יקבל מחברת הביטוח פיצוי בגין הנזקים שנגרמו רק לרכב שלו ובתמורה להשתתפות עצמית כפי שנקבע בפוליסה. אבל אם לנהג יש גם ביטוח צד ג', חברת הביטוח תממן במקומו גם את הנזקים שנגרמו לרכב שנפגע.

מנגד, ביטוח חובה מעניק פיצוי רק במקרים של נזקי גוף ותפקידו להבטיח שקט נפשי ורשת ביטחון כלכלית לציבור הנוסעים והנהגים. בנוסף, ביטוח חובה מפצה גם בגין נזקי הגוף שנגרמו לנהג הפוגע וגם בגין כלל נזקי הגוף שנגרמו לאחרים כתוצאה מהשימוש ברכב המבוטח.

מהן הסוגיות המשפטיות ואיך פותרים אותן?

מבחינה משפטית, יש שלל סוגיות שעשויות לעלות לדיון אחרי תאונות שרשרת. כך למשל הרכב הפוגע עלול להיות לא מבוטח, או שמי שנהג בו יתנער מאחריות ויסרב למסור פרטים בטענה שהוא בכלל לא אשם. יתרה על כך, חברת הביטוח של הרכב הפוגע עלולה גם היא לטעון כי הפגיעה נגרמה מרכב אחר ולכן חובת ההוכחה נשארת עלינו.

הפתרון הוא להכיר את החוק ולאסוף כמה שיותר ראיות רלוונטיות עוד במהלך השהות בשטח. בין היתר, כדאי למשל לצלם תמונות, לקחת פרטים אישיים של עדים ולתעד כל מסמך מהמוסך או מבית החולים.

לאחר מכן, ניתן לשקול פנייה לעורך שין שמתמחה בנושא או לשוחח ישירות עם חברת הביטוח. אם החברה אמינה, היא תעמיד לרשות המבוטחים את כל הכלים לסיים את הסאגה המשפטית כמה שיותר מהר ולשביעות הרצון של כל הצדדים המעורבים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות