fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דמיון מודרך – מציאות קיימת

כולנו מכירים את הרגעים האלה שבהם אנו שוקעים במצב עמוק של חלום בהקיץ. בין אם אנחנו רואים סדרה לא מעניינת, או באמצע ישיבה משמימה. אנחנו ממהרים לעצור את החלימה בהקיץ ברגע שאנחנו תופסים את עצמנו. אבל בשביל אנשי מקצוע, הדמיון יכול להוות כלי טיפול להתמודדות עם קשיים בנבכי הנפש

מה זה דמיון מודרך?

שיטת הדמיון המודרך זו שיטת טיפול קוגניטיבית המשמשת ככלי להרפיה נפשית עמוקה ושליטה בתגובות פסיכולוגיות, וכדרך לתרגל מצבי חיים שיכולים להוות מכשול עבור המטופל.
במהלך הטיפול בדמיון מודרך, המטפל מנחה את המטופל להתמודד עם מצבים שונים בחייו דרך ויזואליזציה של מצבים אלה. המטפל אמון על כך שהמטופל ייכנס למצב של דמיון עמוק ללא הפרעה. המטפל משיג מטרה זו דרך שימוש בטכניקות כמו מדיטציה, הרפיה, תרגולי נשימות ועוד.
במהלך טיפול בדמיון מודרך המטפל מדריך את המטופל כיצד להתמודד עם מצבי לחץ בחייו ורגעי חרדה, או לטפל ברגשות שליליים. למטופל יש יד חופשית לגמרי בבחירת הסצנריו אותו הוא רוצה לדמיין ולטפל בו, והמטפל אחראי על הובלתו לחוף מבטחים בתוך הסיטואציה. מטופלים יכולים ללמוד כך כיצד להתמודד עם חרדות חברתיות, כאבים כרוניים או כל מצבי לחץ ומתח אחרים.

מתי משתמשים בדמיון מודרך?

קודם כל, שיטת הדמיון המודרך היא טכניקה לטיפול פסיכולוגי לכל דבר ועניין. לכן, חשוב לבחור מטפל או מטפלת שהשלימו לימודי פסיכולוגיה. מטפל או מטפלת שלא השלימו לימודי פסיכולוגיה לא בהכרח יוכלו להכווין את המטופלים שלהם לדרך הנכונה.
מחקרים מראים שהשימוש בדמיון ככלי הרפיה מעודד תהליכים פסיכולוגיים. למשל, אם המטופל מדמיין את עצמו רץ, יופעלו שרירים בגופו כמו בפעולת הריצה. כך הטיפול יכול לעזור למטופלים עם בעיות רפואיות כרוניות או כאבים קשים. המטפל יכול להכווין את המטופל לעבר עתיד כואב פחות ובריא יותר.
הדמיון המודרך גם מאפשר להציב מראה אל נפשו על המטופל. מכיוון והמטופל יכול להגיע גם הוא אל מקומות שלא חשב להגיע אליהם בנפשו, המטפל יכול לחלץ מידע שהיה נחבא וחבוי תחת טראומה או פחדים אחרים.

מי יכול להיעזר בשיטת דמיון מודרך?

שיטת הדמיון המודרך מתאימה הן לאנשים בעלי בעיות פיסיות והן לאנשים המעוניינים להתמודד עם בעיות נפשיות. כמו כן, הדמיון המודרך יכול לעזור לאלה הסובלים מדיכאון כרוני, חרדה כרונית והתמכרות לחומרים פסיכו-אקטיביים.
דמיון מודרך מתאים לילדים ולמבוגרים כאחד, אך כאמור חשוב לבחור במטפל שהשלים לימודי פסיכולוגיה מתאימים על מנת להתחיל את הטיפול. דמיון מודרך לילדים יכול לעזור בהתמודדויות עם מצבים בריאותיים כמו אסטמה, על מנת לתת כלים להתמודדות עם הכאב. כמו כן, כמו אצל מבוגרים, גם לילדים דמיון מודרך יכול לעזור בהתמודדות עם חרדה. ילדים מגיבים טוב לטכניקה מכיוון שקל להם יותר לשקוע במצב של דמיון עמוק.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות