fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בעל עסק קטן? טיפים חשובים שיעזרו לך להתנהל כלכלית נכון (תוכן ממומן על ידי ישראכרט)

לא קל לקפוץ למים הקרים של עולם העסקים הישראלי בלי גב פיננסי רחב – אך יש כמה כללי אצבע שיעזרו לעסק קטן לשוט בבטחה גם בתקופה כלכלית מאתגרת
בעל/ת עסק קטן? טיפים חשובים שיעזרו לך להתנהל כלכלית נכון | צילום: shutterstock

אביבה טנא

בשביל לפתוח עסק קטן דרוש הרבה אומץ – אבל לא די בכך. בישראל, פלח שוק זה הוא סוער ומטלטל, ואף שמדי שנה נפתחים עסקים קטנים רבים, לא מעטים גם נסגרים. ההתנהלות ללא גב כלכלי יציב ותוך הסתמכות על כוח אדם מועט – שפעמים רבות כולל אדם אחד בלבד, בעל העסק – אינה פשוטה אף פעם, בוודאי לא בתקופת הקורונה שהגדילה מאוד את חוסר הוודאות עמו מתמודדים העסקים.

עם זאת, עסק קטן שמביא לידי ביטוי תשוקה וחזון אישי, יכול להתפתח לסיפור הצלחה – בין אם בהיקף עסקים שגדל והולך, ובין אם באפשרות של בעליו להגשים חלום, ולהתפרנס מעסק שבנה בעצמו בעשר אצבעות. בכתבה זו, נציג בפניכם כמה כללי אצבע שיעזרו לבעלי עסקים קטנים לעלות על המסלול הנכון.

השגת מימון לעסק

כדי לפתוח עסק קטן ולהתחיל להרוויח, צריך קודם כל להוציא כסף – ובתחומים מסוימים, מדובר בסכומים גדולים, למשל כשעולה הצורך לשכור חנות, לייצר סחורה או אפילו לבנות מפעל. יש מי שיכול להביא את הכסף הזה מהבית, או מהמשפחה; אחרים נדרשים לפתרונות אחרים שיאפשרו להם לעשות את הצעד הראשון, כמו למשל הלוואה. מי שבכוונתו לפתוח עסק קטן, יכול לבדוק את האפשרות ליטול הלוואה בתנאים נוחים, במסגרת הלוואות ללא ערבים*. אם אכן בחרתם באופציה זו, זכרו שחשוב תמיד לבחון רגע לפני נטילת ההלוואה, פרמטרים כגון: ריביות, הגוף המלווה, ותנאי השירות, וכן לבצע השוואה בין ההצעות השונות על מנת לבחור את ההלוואה המתאימה ביותר עבורכם.

צילום: shutterstock

התנהלות מול ספקים

ספקים הם שותף קריטי עבור כל עסק, קטן או גדול – וחשוב להסדיר כבר מהיום הראשון את אופן ההתנהלות מולם. כמו כן, כדאי לדעת כי תנאי התשלום לספק יכולים להשפיע מאוד על התזרים של העסק. כך לדוגמא, ככל שניתן לדחות את התשלום לספק, יהיה זה טוב יותר עבור העסק. בנוסף, חשוב להגדיר מי מהעובדים בעסק רשאי להוציא הזמנות, ו/או תשלומים לספקים.

תיעוד הוצאות והכנסות

הוצאות מוכרות הן אחת הדרכים של המדינה לסייע לעסקים. לכן, חשוב קודם כל להבין מהן כל ההוצאות שלכם או של העסק שניתן לקבל עבורן הטבה במס, בהתאם לתחום הפעילות של העסק. בהמשך, יש לתעד ולשמור כל חשבונית וקבלה, קטנה כגדולה, באופן שיטתי – ולשמור את המידע באופן נגיש ומסודר לפי תאריכים, על מנת שניתן יהיה להעביר אותו לרואה החשבון של העסק וליהנות מהכרה במס.

גם את הכנסות העסק חשוב לתעד בקפדנות, כולל ציון מדויק של תאריכים וסכומים. כך תהיו מוכנים למקרה שבו רשות המיסים תחליט לבדוק את ניהול הספרים שלכם, ולהימנע מקנסות או צעדים חמורים יותר.

צילום: shutterstock

תוכנית עסקית

מפתח עיקרי להצלחת העסק הוא בניית תוכנית עסקית – שמביאה בחשבון את תנאי הפתיחה של העסק, את השוק בו הוא פועל, את התחרות ואת היעדים, אותם ניתן להציב באופן מדורג (למשל, הרחבת היקף הפעילות משנה לשנה). במסגרת התוכנית העסקית, יש להעריך את ההוצאות של העסק אל מול ההכנסות בכל שלב בדרך, ולוודא כי הנתונים בשטח תואמים לתוכנית. במקרה של שוני – למשל, ההוצאות גדולות מדי – יש לבדוק היכן טעו התחזיות שלכם, ומה ניתן לעשות כדי לקצץ הוצאות או להגדיל הכנסות. בנוסף, חשוב לכלול בתוכנית העסקית הקצאה של חלק מרווחי העסק למקרים בלתי צפויים – כלומר, חשוב לא להוציא את כל רווחי העסק על ההרחבה והפיתוח שלו.

לקראת סוף שנת המס

על מנת למקסם את ההטבות להם זכאים עצמאים ובעלי עסקים, ישנן כמה פעולות שניתן לבצע לקראת סוף השנה. כך למשל, הפקדה בחיסכון כגון קרן השתלמות לעצמאים, מזכה בהטבות במס גם בהפקדה וגם בעת המשיכה (שש שנים לפחות לאחר ההפקדה הראשונה). גם תשלום לביטוח לאומי מזכה בניכוי מס. דרך נוספת לצמצם את שיעורי המס, היא תרומה למוסד ציבורי המוכר לצורך זה – המקנה זיכוי מס.

לסיכום, פתיחה ותפעול של עסק קטן הם אתגר אמיתי, במיוחד בתקופה הנוכחית. ואולם, תכנון קפדני מראש, מעקב אחר הוצאות והכנסות, מקסום תנאים מול ספקים ושימוש במלוא הפוטנציאל של הטבות המס – יכולים לסייע מאוד לכל עסק.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

תוכן ממומן על ידי ישראכרט

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות