fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אם עם ישראל לא יתחיל לדרוש ממנהיגיו לפעול לאיחוי הקרע בעם, אנחנו בבעיה"

הבעיה האמיתית בתקופה הזו היא אינה הקורונה, גם לא המצב הכלכלי או העובדה שאנו בפתחן של בחירות בפעם הרביעית. חנוך מילביצקי בראיון נוקב אך אופטימי על עתיד העם, וכיצד ניתן לפעול כדי לאחות מחדש את השסע בין הקבוצות השונות בישראל.
צילום:freepik
צילום:freepik

כאשר מדברים עם עו"ד חנוך דב מילביצקי, קשה שלא לראות את ישראל בגרסתה הנוכחית. הוא מציב מראה אל מול החברה הישראלית ואומר בעצב: "התהליך של הפילוג בעם הוא מסוכן יותר מכל סיכון חיצוני שיש לישראל, יותר מהאיום האיראני ותהליכים חיצוניים נוספים אחרים". מילביצקי גורס שאחד מהגורמים העיקריים לפילוג לא טמון דווקא בעם, אלא בהנהגה שלו. "הפוליטיקאים מזהים מהן המגמות השונות בעם באמצעות הסקרים, ומכוונים לערכים שהמצביעים שלהם מעוניינים לחזק, תוך הדגשת ההבדל בין המאמינים בערכים אלה לערכים אחרים. למעשה, אין אדם אחד או מנהיג אחד שגורם למחלוקת. מדובר בתהליך שנועד לעודד מצביעים להיות נאמנים למפלגה אחת".

"אם נתבונן בכך, נזהה כי בתקופת משבר הקורונה התהליך הזה הפך להיות ברור ומוחשי יותר, לא רק אצלנו אלא גם בארה"ב ובאירופה. בארבעים ושמונה שנותיי לא נתקלתי בעוצמה כה רבה של הפילוג המורגש כיום במדינת ישראל".

אך מילביצקי לא מוותר. מהמועצה העירונית בפ"ת הוא החל להתקרב לפוליטיקה הארצית והיה שותף להקמה של הקבוצה המיוחדת של בעלי חזון האיחוד בתוך הליכוד, המעוניינים לפעול קודם כל לאחוי הקרעים שאנו רואים בין הקבוצות השונות בישראל.

איך מתחילים לעשות זאת? מה אתה חושב יכול להוביל לשינוי אמיתי?

"הדבר הכי חשוב לדעתי, הוא להכיר במצב כמו שהוא ולהבין את הסכנות הטמונות בו. לא רק להתייחס לפילוג הזה באופן מוחצן, ולצעוק סיסמאות לטובת אחדות אלא באמת להתחיל לנסות ולהבין את הצד השני. ההתחלה היא בשיח בינינו, בדיונים בכנסת. כל עוד אנו מסכימים לתת לדיונים להתנהל באופן שבו הם מתנהלים כיום, תוך הטחת האשמות וקללות, צעקות והתלהמות יהיה קשה לבצע שינוי מהותי".

מילביצקי ממשיך: "השינוי גם יכול להתרחש בעוד פן. אם נוכל לשנות את הדרך שבה התקשורת פועלת היום ולתת פחות שעות מסך לתוכניות המעודדות שיח אלים וויכוח. ישנן תוכניות שבהן שני המנחים רבים לאורך כל התוכנית עם המרואיין. הם מטיחים האשמות, ומעודדים קונפליקט. כמובן הדבר אינו מתרחש במקרה. הצופים נהנים לראות את הוויכוחים הללו, והתוכנית זוכה לרייטינג גבוה יותר".

איך משנים את לוח השידורים, אם כך?

"אחת הדרכים לשנות זאת היא באמצעות רגולציה מתאימה. עשינו זאת בעבר כאשר חייבנו את ערוצי הטלוויזיה להקדיש חלק מהתקציב ליצירת תוכניות מסוג סוגה עילית. תוכניות אלה, כמו סדרות ישראליות וסדרות דוקו  מחייבות השקעת תקציב גבוה יותר בתהליך ההפקה מתוכניות אירוח, אך מבטיחות תוכניות תרבותיות יותר ולא הסתפקות בתוכניות ריאליטי או טוק שואו מלא בוויכוחים וקונפליקטים מוחצנים. באותה מידה אנו יכולים לחייב את הערוצים להקדיש חלק מהזמן גם להפקה ושידור של תוכניות מלכדות וממלאות השראה, שמאפשרות להכיר את כל הרבדים באוכלוסייה ללא צעקות או קונפליקטים".

התקופה הנוכחית מתאפיינת גם בקושי רב של קבוצות שונות באוכלוסייה, מה תוכלו לעשות כדי להקל עליהן?

"אנו מבצעים כבר היום פרויקטים שונים שמטרתם לאחד קבוצות שונות באוכלוסייה, ולצרף אותן לשיח החברתי באמצעות יצירה של קהילות וירטואליות. ניקח לדוגמה את בני גיל הזהב, שכיום בשל משבר הקורונה אינם יכולים לצאת מהבית ומתנתקים מהחברה הסובבת אותם. אנו עובדים על יצירה של קהילות וירטואליות באמצעות המסך, בלי שיצטרכו לתפעל דבר כדי לפתור את בעיית הבדידות. באותו אופן אנו פועלים גם לחבר חיילים בודדים וקבוצות אחרות שהתנתקו מהשיח הארצי".

לעו"ד חנוך מילביצקי יש את הרקע המתאים לחולל שינוי מהותי. כבוגר המרכז הבינתחומי בתואר ראשון במשפטים, ומרצה באוניברסיטה לאחר שסיים תואר שני, הוא יכול להשתמש בניסיון והידע לבצע את השינויים הנדרשים ברמת החקיקה. הוא יליד ירושלים, עיר שהצליחה לאחד תחתיה קבוצות מרקעים שונים, המשיך לשירות ביחידה מובחרת בצה"ל ומשם לאחר הלימודים ועבודתו כעו"ד גם פעל בעיריית פ"ת כחבר מועצה.

בהחלט ממלא השראה ואופטימיות. כולנו תקווה שהחזון של המטה לאיחוד העם בליכוד אכן יתממש, ובאמצעות פרויקטים שונים יפתר השסע הקיים ונחזור להיות "עם אחד עם שיר אחד".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות