fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רגע לפני שאתם נתקעים בפקק מתחת לבית

וגם סובלים מתשתיות לקויות בדירה המעוצבת שקניתם, תקראו את הכתבה הזו ותקשיבו לשלומי בטאן, הבעלים של חברת אופק בטאן – בנייה וייזום, יש לו להגיד לכם
פגיעה משמעותית באיכות החיים. עומסי תנועה בשכונות החדשות

שלומי בטאן, הבעלים של חברת אופק בטאן – בנייה וייזום, הבונה בימים אלה את פרויקט "ורדיה מול הים" בשכונת ורדיה היוקרתית בחיפה, משקיע רבות בבניית תשתיות מתאימות. בטאן קושר את בעיית התשתיות לתרבות הסלפי ולעידן הרייטינג, שבו ההצלחות חייבות להיות מהירות. הצלחות אינסטנט. "אנחנו מדינה של רייטינג. ההצלחות צריכות להיות מאוד מהירות, להיראות מהר מאוד. בראש העין למשל, דאגו לבנות עשרות מגדלים ולהצטלם בשלל טקסים אך לא דאגו לבצע תשתיות של כבישים וכיום המגדלים ריקים והשכונה החדשה היא שכונת רפאים״.

חדשות 12, דה-מרקר, כלכליסט: הכותרות זועקות על הכשל האמיתי בתכנון שכונות מגורים על בסיס תשתיות קיימות

בעיה נוספת, קשה לא פחות, היא בעיית הכבישים. עמליה דואק בסדרת הכתבות המצוינת שלה, "לא זזים", בחדשות 12 הציפה בבירור את הבעיה והתמקדה בשכונות של ערים שמספר התושבים בהן הכפיל ואף שילש את עצמו. וכך קרה שתושבים שקנו דירות חדשות ממיטב כספם מוצאים את עצמם מדי יום ביומו משתרכים בפקקים ארוכים בכביש שנמצא מתחת לבית שלהם.

רח׳ חביבה רייך בחיפה | צילום: תושב הרחוב, מתוך אתר "חי-פה" – חדשות חיפה, 14.1.20
רח׳ חביבה רייך בחיפה | צילום: תושב הרחוב, מתוך אתר "חי-פה" – חדשות חיפה, 14.1.20

 

בטאן, שבפרויקט שלו בוורדיה, רוצה למנוע בדיוק את המצבים האלה, מרחיב את היריעה: "העומסים האלה יצרו מצב שבו אנשים שנכנסו לדירות חדשות, פשוט שמו את מיטב כספם על קרן הצבי, כי בפועל איכות החיים שלהם מאוד נפגעה. כחלון, במקום לעשות את מה שהעם צריך, עשה את מה שהעם רצה. העם רוצה 50 אלף יחידות דיור, העם יקבל. רץ ובנה בצורה בלתי מבוקרת ולא במקומות שצריך. עשה וקיבל כותרת. והתשתיות, מה איתן?".

תושבים שקנו דירות חדשות ממיטב כספם מוצאים את עצמם מדי יום ביומו משתרכים בפקקים ארוכים בכביש שנמצא מתחת לבית שלהם

ולא צריך ללכת רחוק כדי לעמוד מול בעיית התשתיות. היא קיימת גם כאן, ליד הבית, בחיפה ובקריות. רחוב חביבה רייך, לדוגמה, אחד הרחובות המבוקשים בחיפה, שילש את מספר תושביו בעקבות הבנייה המאסיבית. מאז חיי הדיירים ברחוב הפכו לגיהינום. "סיפרו לרוכשי הדירות שחביבה רייך הוא רחוב נהדר", אומר בטאן, "זה נכון, הוא היה רחוב נהדר, כשהיו בו 10 או 12 דירות לדונם. אז הוא היה רחוב שקט ונעים, שכיף לגור בו. אבל מה קרה עכשיו, כשמספר התושבים הכפיל ואף שילש את עצמו? אותו זוג צעיר שרכש ברחוב דירה – ראה את הדירה החדשה והיפה שלו ואת הלוקיישן המצוין, אבל אף אחד לא סיפר לו מה יקרה כאשר יכנסו לגור בבניין. אותו זוג שרגיל לצאת ברבע לשמונה כדי להגיע לעבודה בשמונה, יוצא עכשיו בשש וחצי ועומד שעה בפקק מתחת לבית שלו. גם ערך הנכס שלו, במקום לעלות – יורד. מדברים על הלוקיישן המצוין במרכזי הערים, אבל אף אחד לא מדבר על התאמת התשתיות לכמות היחידות החדשות כמו גם הקיימות בשכונה. רוצים לחדש? זה רעיון יפה, אבל חובה להתאים את התשתיות לכמות הדירות״.

ורדיה מול הים: פרויקט שחושב על היום שאחרי הכניסה לדירות

חברת אופק בטאן בונה בימים אלה את פרויקט ההרחבה היוקרתי של שכונת ורדיה בחיפה, "ורדיה מול הים", הכולל 300 דירות בשישה בניינים מדורגים ומגדל. הפרויקט כולל גם כביש חדש לשכונה וממנה למען רווחת התושבים, הן בשכונה הוותיקה והן בשכונה החדשה שנבנית. לפיכך סוללת החברה, בתיאום עם עיריית חיפה, כביש גישה נוסף, שאמור להקל באופן משמעותי על לחצי התנועה בשעות הבוקר עם היציאה של התושבים לעבודה והסעת הילדים לבתי הספר ולגנים. מהסיפור הזה של בניית הכביש, נכון לעכשיו, החברה לא מלקקת דבש.

שלומי בטאן, בעל חברת ״אופק בטאן״ בנייה וייזום: "אנשים מעדיפים לקנות דירה בפרויקט פינוי בינוי, שם אומרים להם: הנה המרכז, הנה תחנת האוטובוס. אף אחד לא אומר להם שהם יצטרכו לעבור שבעה מדורי גיהינום באותה תחנת האוטובוס, כי זה עוד 300 משפחות ש'יתלבשו' על אותה התחנה"

"אני מנסה לעשות דברים בצורה אמיתית וטובה לאורך שנים למי שאני מוכר לו דירה", אומר בטאן, "וכתוצאה מכך אני לא יכול למכור דירות, עד שלא אסיים את כל עבודות הפיתוח, התשתיות וכבישים, ואת זה אנשים לא רואים, אנחנו רק מספרים להם על כך. הם מעדיפים לקנות דירה בפרויקט פינוי בינוי, לכאורה בשכונה מפותחת, שם אומרים להם: ׳הנה המרכז, הנה תחנת האוטובוס׳. אף אחד לא אומר להם שהם יצטרכו להצטופף עם עוד 300 משפחות שישתמשו באותה התחנה.

בניית תשתיות בפרויקט "ורדיה מול הים" | צילום: יח"צ
בניית תשתיות בפרויקט "ורדיה מול הים" | צילום: יח"צ

 

"ורדיה היא שכונה שגדלה מאוד, והיום לצאת מוורדיה בבוקר זה סיוט. כדי לפתור את הבעיה החלטנו לסלול כביש שיווסת את התנועה לכיוון הגיבורים ומשם למנהרות. הכביש יקל מאוד על מי שרוצה לצאת לכיוון תל אביב, חיפה והקריות. כשהתחלנו בעבודות, חשבנו בצורה שונה. אמרנו נבנה בניין, נעשה לו חתיכת כביש, נבנה עוד בניין נעשה לו חתיכת כביש, כך עד שנגמור את כל השכונה. אבל אז נוצרה בעיה רצינית. הרעש, והלכלוך והאבק מאוד הפריעו לדיירים מהשכונה הוותיקה, המורגלים באיכות חיים טובה, ולבקשתם הפסקנו להיכנס לעבודה דרך השכונה שלהם, אלא רק מאזור הדר. אבל זה לא פתר את בעיית הרעש, הלכלוך והאבק, וגם אנחנו הגענו למסקנה שגם דיירים שיקנו מאיתנו דירות וייכנסו לגור, יסבלו בשלבי הבנייה הבאים מאותו מטרד. לכן, קיבלנו החלטה אסטרטגית, שאנחנו עוצרים את השיווק ומוכרים לטווח יותר ארוך. בזמן הזה נסיים את כל התשתיות – הכבישים ועבודות הפיתוח המאסיביות – ואז כשנבנה בניין אחד בתוך אזור מגורים, ההפרעה תהיה קטנה ונקודתית בפרק זמן של 14-12 חודש ובשעות העבודה המקובלות משבע בבוקר ועד שלוש אחר הצהריים".

״ורדיה מול הים״. הדמיית הפרויקט
״ורדיה מול הים״. הדמיית הפרויקט

 

כידוע, הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות, וההחלטה על סלילת הכביש, החיוני כל כך לאיכות החיים של תושבי ורדיה, לא מיטיבה עם החברה. בטאן: "קונים פוטנציאליים לא מתלהבים. הם אומרים לי שקודם כל הם צריכים לראות את התשתית, ורק אחר כך יחליטו, ואני אומר: ככה קונים דירה עם איכות חיים ל-20 השנים הבאות בלי שאיכות החיים תיפגע. הערך של הכסף שלהם לא יירד, כמו שקרה בחביבה רייך ובשכונות נוספות, בהן מחיר הדירות ירד בגלל איכות החיים שנפגעה. אנשים רגילים להסתכל על הדירה שלהם, על גודל הסלון, על גודל המרפסת ועל הנוף היפה. הם לא מורגלים להסתכל מרחבית על מה שעתיד לקרות להם בתוך השכונה. לכן, 'ורדיה מול הים' מעניקה לרוכשים יתרון ענק. זוהי פנינה שרק תלך ותשביח את עצמה. הרוכשים מקבלים תשתית חדשה שתשרת אותם כשכונה חדשה בשילוב עם השכונה הישנה, לא כנספח".

״ורדיה מול הים״. הדמיית הפרויקט
״ורדיה מול הים״. הדמיית הפרויקט

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות