fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זהירות, המדוזות הגיעו

מתרחצים הרוחצים בימים אלו בחופי חיפה והקריות, מדווחים למד"א על צריבות מדוזה. המכון לחקר ימים ואגמים בישראל מדווח על מדוזות מהמין "החוטית הנודדת" אשר נצפו לאורך החוף מאשקלון ועד אכזיב
חובש מדא נתקל במדוזה בחוף הים (צילום: דוברות מד"א כרמל)
חובש מדא נתקל במדוזה בחוף הים (צילום: דוברות מד"א כרמל)

בעת האחרונה מטלפנים מתרחצים מחופי חיפה והקריות למוקד מד"א ומבקשים הנחיות טיפוליות בעקבות מגע עם הפרשות המדוזה ותחושה של צריבה במקום. לאחרונה הוזעק צוות של מד"א לנער בן 16 אשר נצרב בחופי חיפה ממדוזה ברגלו, סבל מכאבים עזים ומתופעות נלוות לצריבה. הנפגע טופל במקום ועקב חומרתה של הצריבה הועבר לקבלת טיפול רפואי בבית החולים רמב"ם. ד"ר בלה גליל, מהמכון לחקר ימים ואגמים בישראל מדווחת כי המדוזות נמצאות מול חופי חיפה והקריות וכי כבר מתקבלים דיווחים על הימצאותן בחופים.

בשנה שעברה טיפלו צוותי מד"א בצעירה בת 18 שנצרבה ברגליה באופן משמעותי עת שרחצה בחוף הים של חיפה ונזקקה לפינוי לבית חולים. במד"א מספרים כי המפגש עם המדוזה והריר שהיא מפרישה גורם לצריבה קלה עד חמורה, ורק חלק קטן בלבד מן המתרחצים הללו זקוק לאשפוז כתוצאה מכך. לא צריך לבוא במגע ישיר עם המדוזה כדי לחוש צריבה, תאי הארס צורבים גם כאשר הם כבר לא על המדוזה עצמה.

חובש מדא נתקל במדוזה בחוף הים (צילום: דוברות מד"א כרמל)
חובש מדא נתקל במדוזה בחוף הים (צילום: דוברות מד"א כרמל)

הפרמדיק המפקח של מרחב כרמל, סמ"ג ארז גלר מדגיש כי לרוב עקיצת המדוזה איננה מסוכנת ומלווה רק בכאב ונפיחות. "חשוב להצטייד מראש באמצעים מתאימים לטיפול, כגון בקבוקון חומץ ביתי על מנת לשטוף את מקום הצריבה, ומיד לאחר מכן לשטוף את המקום במי ברז וסבון. באין חומץ, ניתן להגיע למרפאה הקרובה בחוף  או לשטוף את מקום הצריבה במי הים, רחוק ממקום המצאות המדוזות. יש לשים לב, כי שטיפת מקום הצריבה במים מתוקים ושפשופם בחול עלול לגרום להתבקעות התאים הארסיים ולהחמרתה של הצריבה".

במקרים חמורים בהם הצריבה מלווה בקשיי נשימה, נפיחות באזורים נרחבים בגוף, פריחה מפושטת, גרד וחנק באזור הגרון, יש להזעיק בדחיפות את מד"א בטלפון 101 בכדי לפנות את הנפגע במהירות למתקן רפואי קרוב.

מנהל מד"א כרמל, מגן שמעון ביטון :"למרות היערכותם ומוכנותם של צוותי מד"א, בים אורבות סכנות, לא רק צריבת מדוזה, אלא קיימת סכנת טביעה במים וכן גם מכת שמש והתייבשות. יש לרחוץ רק בחוף מוכרז עם שירותי הצלה, להימרח במקדם הגנה, לחבוש כובע ולשתות הרבה מים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות