fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בתוכנית: תיירות, מסחר ותוספת של 30 אלף תושבים

מועצת העיר קרית ים אישרה את תוכנית המתאר החדשה, שעשויה להביא למהפכה, בעיר שתושביה מהווים 16 אחוז מתושבי הקריות, אולם בתי העסק שבה רק 4 אחוזים מהעסקים באזור
קרית ים
מלונאות, מסחר, הסעדה, פנאי ונופש. חוף קרית ים (צילום: נחום סגל, באדיבות עיריית קרית ים)

אחרי שנתיים של תכנון, אישרה מועצת העיר קרית ים את תוכנית המתאר החדשה של קרית ים. על פי התוכנית, המתייחסת ל-20 השנה הבאות, האוכלוסייה בעיר תגדל ב-30 אלף תושבים ושטחי המסחר יתרחבו בצורה משמעותית ותוקם תחנת רכבת סמוך לשכונת סביוני ים.

כל קריה והייעוד שלה
בשנות ה-50 תוכננו תוכניות מתאר לערים, וכבר אז היה מי חשב שמקומם של השיכונים הוותיקים מול חוף הים. על פי אותה תוכניות מתאר פועלות כל הערים בארץ עד היום.

ראש עיריית קרית ים שמואל סיסו
"התוכנית תחסל את שכונות העוני". שמואל סיסו (צילום: נתי קיי-זילברמן)

תוכנית המתאר הכללית של כל הקריות קבעה את ייעודה של כל קריה: את קרית ביאליק ייעדו לפיתוח התעשייה, את קרית מוצקין לעיר מסחר וקרית ים יועדה לתיירות בשל רצועת חוף הים שלאורכה. עברו יותר מ-60 שנה והתוכנית לא מומשה. לפני שנתיים, החליט ראש עיריית קרית ים, עו"ד שמואל סיסו, לקדם תוכנית אב חדשה לעיר, שתוכננה על ידי משרד האדריכלים "נעמה מליס בינוי ערים במע"מ". בשיתוף אגף התכנון במשרד הפנים, הוקם צוות היגוי שפעל במשך שנתיים. ישיבות על גבי ישיבות, מיטב המהנדסים ואנשי המקצוע שבחנו כל אבן וכל פינה בעיר שפניה לכיוון התיירות והגדלת אחוזי הבנייה. כל משרדי הממשלה שלחו את נציגיהם שישבו בוועדת ההיגוי: משרד הבינוי והשיכון, משרד הפנים, משרד הביטחון, משרד התחבורה, המשרד לאיכות הסביבה ועוד.

בשבוע שעבר אושרה פה אחד במועצת העיר תוכנית אב חדשה לעיר. סיסו הציג לחברי המועצה את החזון ואת היעד: קרית ים תגדל בכ-30 אלף תושבים בזכות 5000 יחידות דיור שייבנו בקריה וחוף הים ומרכז העיר יקבלו פנים אחרות. בקרוב תוצג התוכנית לציבור ותעבור לאישור במועצות התכנון.

הפתרון: התחדשות
קרית ים מדורגת באשכול סוציו-אקונומי 5. אמנם בעשור האחרון שכונת סביוני ים הביאה לעיר אוכלוסייה טובה ממעמד הביניים, אבל עדיין קרית ים ג' וד', שכונת שפירא, יוספטל, אג"ש ועוד נשארו במתכונת השיכונים. הפתרון: תוכניות התחדשות עירונית, פינוי-בינוי ותמ"א 38. סיסו, שמשמש גם יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מסביר: "כיום יש בקרית ים כ-14 אלף בתי אב, תוך שנתיים-שלוש ייגמרו עתודות הקרקע ורזרבות הבנייה. אין ספק שהקריה לא נבנתה באיזון כלכלי נכון ולא סיפקה מקום למסחר ותעשייה. שנתיים אני יושב בוועדת ההיגוי, מציגים תוכניות איך הופכים את פנייה. חשבנו על העתיד והבנו שהפתרון המוצע הוא בנייה לגובה".

אחת המלחמות שניהל סיסו בשנתיים האחרונות היתה מול המדינה, בעיקר מול שני גופים: רפא"ל ורשות שדות התעופה האזרחית. האחד לא הסכים לבנייה יותר משמונה קומות מחשש לביטחון מידע, האחר לא הסכים לבנייה של יותר מ-14 קומות בשל תקנות גובה. בשנת 2012, לאחר משא ומתן ארוך, רפא"ל הסכימו לפשרה לפיה אחוזי הבנייה יוכפלו ובוטלה ההנחיה לבנייה עד 14 קומות. למעשה נפתחו השמיים לבנייה, וכל השיכונים ייכנסו לתוכנית התחדשות עירונית.

צוות התכנון איתר 15 אזורים להתערבות והתחדשות עירונית, על פי מצבם הפיזי, צפיפות, מיקום אסטרטגי, מצב סוציו-אקונומי ומגבלות בנייה. תשעה אזורים סומנו כמתאימים, להעלאת ערך העיר. בשלב הראשון מציעים המתכננים להתחיל במבנים לאורך החוף.

 קרית ים
מלונאות, מסחר, הסעדה, פנאי ונופש. חוף קרית ים (צילום: נחום סגל, באדיבות עיריית קרית ים)

לא סוגרים את הים
יחד עם זאת, חשוב לציין, כי התוכנית ייחודית ותשמור על הסביבה הנופית. בעוד בשאר אזורי ערי החוף יש בנייה מפלצתית ואף מסיבית של רבי קומות, המתכננים הבינו כי המשאב של קרית ים הוא הים הפתוח."קרית ים לא תהיה עיר של מגדלים, כל הרעיון היה למצוא את האיזון. גם חוף הים יישאר של התושבים. החזון של המתכננים היה לחזק את הקשר בין מרכז העיר לחוף הים, כשבכל חצר בקרית ים יהיה זרוקים גלשן וזוג אופניים. חלק מהחזון הוא לפתח שבילי אופניים עירוניים עד הטיילת, זה יממש את הפוטנציאל, לא רק לתושבי קרית ים אלא לכל עמק זבולון. כל קריה תהנה מהמהפך", מסביר סיסו,

"מאחר שבתים רבים לא מחוזקים נגד רעידות אדמה, הוחלט להחיל את התוכנית ולהשאיר רקמה פתוחה ואוורירית. הובלנו בכל הקריות את מהפכת ההתחדשות העירונית. אנחנו העיר היחידה בארץ שאישרה פרויקט תמ"א 38 של שתיים וחצי קומות, ויהיו גם של ארבע קומות תוספת. לאורך רוברט סולד אנשים הוסיפו מרפסות לבתיהם, דבר שהעלה את ערך הנדל"ן באזור. בקריות, אנחנו הראשונים שנמצאים לקראת אישור תוכנית המתאר".

הכתבה המורחבת תפורסם ביום שישי במדור הנדל"ן של "הד הקריות

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות