fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קרית חיים: תגידו יפה שלום לסלאמס

22 בנייני הרכבת הישנים ברחוב מח"ל בקרית חיים מערבית הולכים לעבור מתיחת פנים שלא תשאיר זכר לשכונה הקיימת. השבוע ניתן היתר הבנייה לבניין הראשון, ותוכנית ההתחדשות יוצאת לדרך. מח"ל סטייל
מתחם מח"ל המחודש [הדמיה: גבי גולדמן אדריכלים]
מתחם מח"ל המחודש [הדמיה: גבי גולדמן אדריכלים]

 

תוכנית הבנייה במסלול עיבוי-בינוי במתחם מח"ל בקרית חיים יוצאת לדרך. מ"מ ראש עיריית חיפה, חדוה אלמוג, חתמה השבוע על היתר בנייה לבניין הראשון בין ה-22 הכלולים בתוכנית ההתחדשות העירונית במתחם, הממוקם לאורך גבולה הצפוני של קרית חיים עם קרית ים בין שפת הים במערב לקרית שמואל במזרח.

"זוהי הסנונית הראשונה, ואחריה אנחנו כבר לא נצטרך לדחוף ולשכנע, כי גם תושבים וגם יזמים יראו לבד את השינוי", אמרה השבוע אלמוג, "התושבים מבקשים מאוד שנקדם את התוכניות, לאור העובדה שהבניינים שם ראויים להתחדשות. לנו יש אינטרס משותף, כדי שהתושבים יעברו מבתים ישנים ומטים ליפול לאיכות חיים חדשה, ושיתוף הפעולה הוא מאוד גדול. זהו הפרויקט הראשון שיוצא לדרך בקרית חיים וכפי שאנו רואים בכל מקום, כשהסנונית הראשונה מגיעה, כל השאר מגיעות בעקבותיו".

מתחם מח"ל כיום [צילום: באדיבות עיריית חיפה]
מתחם מח"ל כיום (צילום: באדיבות עיריית חיפה)
מתחם מח"ל משתרע על שטח של כ-68 דונמים ובו 22 מבני רכבת, שנבנו בשנות ה-50 ובהם דירות קטנות, ששטחן הממוצע עומד על כ-60 מ"ר בלבד. התוכנית המאושרת למתחם, שהוכרזה על ידי הממשלה ב-2003, מאפשרת להכפיל את המבנים הקיימים מ-412 דירות הקיימות לכ-800 באמצעות תוספת קומות על גגות הבניינים הקיימים.

התוכנית תכלול, בין היתר, חיזוק המבנים בפני רעידות אדמה, שיפוץ יסודי של החזיתות, הרחבת הדירות הקיימות שטח הדירות הקיימות ל-86 מ"ר לכל דירה, זאת על ידי הוספת חדר שיהווה מרחב מוגן ומרפסת שמש. בנוסף, יוחלפו התשתיות החיצוניות, ייבנה חדר מדרגות תקני חדש ותתווסף מעלית. השכונה כולה תעבור שיפוץ יסודי, החל מטיפוח החצרות, הגדלת מספר מקומות החנייה, פיתוח הגנים הציבוריים ושדרוגם של המגרשים ומתקני המשחק.

התוכנית היא חולייה ראשונה היוצאת לביצוע במסגרת תוכנית האב להתחדשות קרית חיים, אותה מובילה העירייה בשיתוף משרד הבינוי השיכון. לקראת יישום התוכנית, השקיעה העירייה בפיתוח תשתיות וקווי תחבורה ציבורית, כדי לאפשר נגישות מלאה ונוחה לחיפה ופרבריה.

תוכנית ההתחדשות במתחם מח"ל היא השנייה בארץ המתבצעת במסלול עיבוי-בינוי. התוכנית הראשונה במסלול זה מתבצעת בחביבה רייך בשכונת רמות רמז הסמוכה לטכניון.

בעלי הדירות המתגוררים כיום במתחם לא ישלמו עבור השיפוץ, ההרחבות ושאר התוספות והם יוכלו להמשיך ולהתגורר בבתיהם במהלך עבודות הבנייה.

מתחם מח"ל המחודש [הדמיה: גבי גולדמן אדריכלים]
מתחם מח"ל המחודש (הדמיה: גבי גולדמן אדריכלים)
מהנדס העיר אריאל ווטרמן: "תוכנית מתחם מח"ל היא הראשונה בין שמונה תוכניות שהעירייה מקדמת. מה שמעניין הוא, שבמשך הזמן קידמנו תוכניות ממשרד השיכון וכל הזמן כיוונו למקדמי הכפלה נמוכים של הדירות, אבל שעדיין יהיו מעשיים. לא רצינו להגזים בהגדלת מספר הדירות, כדי שעדיין תהיה איכות חיים. היו הרבה אנשים סקפטיים, שחשבו שאנו לא מכוונים למעלה. פרויקט מח"ל שיוצא לדרך הוא ההוכחה שאפשר לקיים התחדשות עירונית גם בלי להגדיל את מספר הדירות פי שישה כפי שנהוג".

בקרוב: עוד שני פרויקטים.
ווטרמן הוסיף, כי שני פרויקטים נוספים ייצאו לדרך בקרוב בקרית חיים – האחד מתחם מבוא חיים ברחוב שבטי ישראל, מה שהיה פעם קריית חשמל, והשני ברחוב דוב פרומר על גבול קרית שמואל. לדבריו, למרות שמתחם דגניה היה אמור להיות בין הפרויקטים הראשונים שהיו מועמדים לפרויקט כזה, נציגי העירייה בוחנים את הממשק, תוך שהם לוקחים בחשבון את חוות המכלים שאמורה להתפנות מהאזור.

"ברגע שפרויקט אחד יצא לדרך, המוטיבציה, גם של התושבים וגם של היזמים עולה, כי רואים שזה סביר להרחיב את הבניינים גם בלי להכפיל את מספר הדירות פי שישה", אמרה אלמוג. "מצד שני, הדיירים מקבלים הרחבה של הדירה, מעלית, שדרוג, חיזוק רעידות אדמה, והכל בלי לשלם פרוטה".

ראש העירייה יונה יהב: "חיפה מובילה בביצוע תוכניות התחדשות העירוניות. מתחם ההתחדשות במח"ל מהווה חולייה נוספת בתהליך ההתחדשות העירונית וחוליה ראשונה בתהליך ההתחדשות אותו אנו מובילים בקריית חיים. מתחם ענק ייבנה מחדש על פי הסטנדרטים הגבוהים שהצבנו לבנייה ברחבי העיר. קרבת השכונה לים והנוף המרהיב של הכרמל הופכים את השכונה ליעד מבוקש עבור זוגות צעירים ואוכלוסייה חדשה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות