fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מכת גז

אנשי הפורום הישראלי לשמירה על החופים חושפים מכתב רשמי של משרד התשתיות המציג, לטענתם, כוונה להקמת בית זיקוק חדש עבור תערובת חומרים בשם קונדנסייט, המיועד לאחסון זיקוק ויצוא כמויות אדירות של 'הנפט החדש'
האם יוקם בית זיקוק חדש? (צילום אילוסטרציה PantherMedia)
האם יוקם בית זיקוק חדש? (צילום אילוסטרציה PantherMedia)

הפורום הישראלי לשמירה על החופים חושף מכתב רשמי של משרד התשתיות המציג כוונה להקים במתחם "קרקעות הצפון", בית זיקוק חדש עבור תערובת החומרים קונדנסייט -ה"הנפט החדש" שיוזרם ממתקני קליטת הגז הטבעי בעמק ומתקן 'חגית' למפרץ חיפה. לדברי חנה קופרמן יו"ר הפורום, המכתב של משרד התשתיות נשלח לוועדת משנה במועצה הארצית לקראת הדיון בהתנגדויות לתכנית "קרקעות הצפון" אשר התקיים ב-19 לפברואר האחרון והופסק עקב מזג האוויר וסגירת הכבישים בירושלים. דיון המשך צפוי להתקיים ב-24 למרץ, לאחר הבחירות.

"המכתב  מאשש את הטענה שבמתחם 'קרקעות הצפון' במפרץ חיפה, יש כוונה להקים קריה פטרוכימית חדשה, המיועדת לאחסון, זיקוק ויצוא כמויות אדירות של "הנפט החדש"- הקונדנסייט, תוצר הלוואי של הפקת הגז הטבעי. במכתב כתוב שמדובר על מוצר אנרגיה לגיטימי אשר יכול לשמש את בית הזיקוק חיפה ויכול גם להיות מקור לייצוא ישראלי. במאגר לוויתן התגלו 39.4 מיליון חביות קונדנסייט מסתבר  וניתן לייצר ממנו דלקים ותזקיקים בכמויות מסחריות אדירות הצפויות לגלגל רווחים של מיליארדים- עובדה שלא פורסמה לציבור הרחב", מסבירה קופרמן.

האם יוקם בית זיקוק חדש? (צילום אילוסטרציה PantherMedia)
האם יוקם בית זיקוק חדש? (צילום אילוסטרציה PantherMedia)

"משרד התשתיות, יחד עם משרדי ממשלה רלוונטיים אחרים מוביל את פיתוח תעשיית ייצוא הנפט החדש תוך הסתרת מיידע לגבי הכוונה להפוך את ישראל למעצמת יצוא פטרוכימית עולמית", הוסיפה קופרמן,  "הכמויות בהן מדובר הנן סוד כמוס, דבר המאפשר להכין מבעוד מועד את תכניות הפיתוח עבור תעשיית הייצוא במספר תכניות עם שמות שונים, בלי שניתן יהיה לראות את התמונה הכוללת ובלי שתיוודע השפעתן על בריאות הציבור, ביטחונו וסביבתו. החשש של משרד התשתיות כמי שמוביל את המהלך שאם ייחשפו הכמויות בהן מדובר- ספק רב אם יעמדו בתקני חוק אוויר נקי, דבר שמאיים על מימוש הפרויקט".

האפידמיולוגית הסביבתית אלה נווה אומרת כי במכלי הקונדנסייט המתוכננים, כמות הזיהום שצפויה להיפלט בשנה גדולה יותר מכמות הזיהום הנפלטת מסך כל מכלי האחסון גם יחד במפרץ חיפה. "כדי שעובדה זו לא תפריע לאישור התכנית, המתכננים לא הציגו את פליטת המזהמים ממכלי הקונדנסייט, נתון אותו היו אמורים לבדוק בתסקיר הסביבתי בתכנית המתאר לקליטת מתקני הגז מהמאגרים.  איך אפשר לקדם תכנית ענק כזו ולהסתירה מהציבור? באמצעות קידומן של תכניות המספרות על יעוד אחר מהאמת, ועל ידי קשר של שתיקה בקרב הכוחות החזקים ביותר במשק".

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "הטענות אינן נכונות. משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים אחראי על אספקה סדירה, רציפה ואמינה של אנרגיה למשק הישראלי, תוך ניצול מיטבי של תשתיות קיימות. המשרד אינו מוביל פיתוח תעשיות ופועל לאפשר פתרונות הזרמה בטוחים ואמינים לכל המוצרים המשמשים את משק האנרגיה. בנושא הטיפול בקונדנסייט, עמדת המשרד הינה כי במידה שהדבר יידרש, ראוי שייעשה במקום שכבר משמש לטיפול בדלקים. המשרד פועל בשקיפות מלאה ומפרסם דוחות פעילותיו באופן שוטף".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות