fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לבד במערכה

הירוקים צלבו אותו, הוא התרוצץ בין ערוצי התקשורת השונים וניסה להסביר, חסם את בתי הזיקוק במשאיות, הוציא צווי סגירה למפעלים ואפילו זכה לדמות ב"ארץ נהדרת". ראש עיריית חיפה יונה יהב היה רוצה לשכוח את התקופה האחרונה, שהייתה עבורו קשה אפילו יותר ממלחמת לבנון השנייה . עכשיו הוא בא חשבון עם ראשי הרשויות ששתקו, מודה שיש עדיין בעיות של זיהום אוויר מבטיח לסגור כל מפעל מזהם
יונה יהב (צילום: זיו לסמן)
"חיפה עברה מהפכה חסרת תקדים בארץ". יהב (צילום: זיו לסמן)

בשבועות האחרונים רעשו הכותרות בעקבות נתוני התחלואה בנפת חיפה, שפרסם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו. ראש עיריית חיפה יונה יהב הועלה על המוקד ונצלב מכל הכיוונים, ואף אחד לא התייצב לימינו, גם לא, כשלאחר שבוע יצאה הודעה מתקנת ממשרד הבריאות, באמצע הלילה, בקול ענות חלושה. לפגישה עם יהב שהתקיימה בלשכתו, הצטרפו גם מהנדס העיר אריאל ווטרמן ויו"ר איגוד ערים חיפה של המשרד להגנת הסביבה ד"ר עופר דרסלר. זה לא שיהב צריך מי שידבר במקומו, אבל ווטרמן ודרסלר סיפקו תשובות מקצועיות על השאלות הקשות.

"לא עברתי שלושה שבועות קשים כאלה בחיים שלי", פתח דרסלר, "מצד אחד עובדות, וסיפורים אחרים מצד שני. זה התחיל בהודעה של משרד הבריאות, שלאחריה כתבו העיתונאים שבחיפה יש 50 אחוזים יותר ילדים חולים בסרטן. שמונה שנים אני מקבל דיווח ממשרד הפנים ומשרד הבריאות ממנו עולה שמספר הילדים החולים בחיפה הוא הנמוך במדינת ישראל. היה רק עיתונאי אחד, צפריר רינת, שפרסם בעיתון 'הארץ' שהנתונים האלו לא תואמים את מה שיש ברשותו. הוא פנה לשני מומחים מבית החולים הדסה, תמר פרץ ומיכה בר חנה, שאמרו לו מיד שזו טעות, כי אלו נתונים הסותרים את הנתונים שיש בידיהם במשך שנים".

יהב מבקש להדגיש נתון חשוב לא פחות: "בתי החולים בחיפה משרתים את כל האזור ולכן הם מדברים על נפת חיפה הכוללת 12 ישובים, אבל לכולם היה נוח להגיד חיפה". והוא צודק. יהב הצטייר בכלי התקשורת כאחראי הבלעדי לזיהום בחיפה, כשלצידו אמורים היו להתייצב 11 ראשי רשויות נוספים, שהעדיפו לשתוק. יממה לאחר הפרסומים ביקש יהב לכנס לישיבה דחופה את ראשי הרשויות הכלולים בנפת חיפה, מלבד שני ראשי הרשויות הדרוזים, אף לא אחד מראשי הרשויות האחרים הסכים להגיע. "לא היה לי שיתוף פעולה עם ראשי הערים בקריות. ברגע שהם ראו שכל העליהום עליי, למה שישתפו פעולה? אף אחד, למעט הדרוזים, לא הסכים להגיע, אז ביטלנו. התקשורת נפלה על יונה יהב, אז שהוא יישא בנטל".

השלושה שולפים טבלה, המראה דווקא את הירידה בזיהום האוויר בנפת חיפה, משנת 1992 ועד היום. יהב: "אני ראש העיר משנת 2003 ותראו מה קרה. נתוני הזיהום ירדו. אנחנו אמרנו מיד שיש בידינו מסמכים חתומים מפרופ' גרוטו, שמראים לאורך שנים את ההיפך, ועכשיו הוא הגיש מסמך הפוך, אז שיסביר. מה קרה? למשך שבוע משרד הבריאות ירד למחתרת, אי אפשר היה לקבל תשובות. במשך שבוע דפקו לנו בראש עם תמונות מזעזעות של ילדים קירחים חולי סרטן, והקהל עמד המום. איש רציני אחד לא התנגד, אבל מי כן יצא להגנתנו? אחרי שבוע משרד הבריאות הוציא את ההודעה המתקנת באחת בלילה. את חושבת שצלצלו לראש עיריית חיפה, ששבוע מככב בכל רשתות הטלוויזיה והעיתונים? לא, מה פתאום. ניהלתי את מלחמת לבנון השנייה פה, אבל לא היה לי דבר קשה כזה מעולם, כמו השבועות האחרונים".

הסיפור המלא יתפרסם מחר ב:"הד הקריות".

יונה יהב (צילום: זיו לסמן)
יונה יהב (צילום: זיו לסמן)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות