fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

השר גבאי: "תמונת המצב במפרץ חיפה חייבת להשתנות"

עיקרי התכנית כוללים בין השאר, החמרת דרישות הפליטה ממפעלים באופן שיצמצם את השימוש בדלק המזהם וסל פעולות להפסקת השימוש ברכבי דיזל מזהמים. התכנית גובשה על ידי צוות מיוחד של אנשי משרד הגנת הסביבה ועיריית חיפה. מובילי המאבק בזיהום האוויר: "המצב עודנו חמור ביותר וכלל לא מרגיע"
האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)
האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, נפגש בסוף השבוע עם ראש עיריית חיפה יונה יהב וצוות המשימה שמינה להכנת תכנית חירום לצמצום זיהום אוויר וסיכונים סביבתיים במפרץ חיפה.

במהלך הפגישה הוצגו לשר עקרונות התכנית שגיבש הצוות אשר כוללת בין היתר, החמרת דרישות הפליטה ממפעלים באופן שיצמצם את השימוש בדלק המזהם מסוג מזוט ויעודד את השימוש בדלקים נקיים כגז טבעי. סל פעולות להפסקת השימוש ברכבי דיזל מזהמים בערי המפרץ באמצעות קידום טכנולוגיות הנעה ידידותיות לסביבה כגון הנעה בגז טבעי והנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.

האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה  (צילום: רותם כבסה)
האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)

בנוסף דובר על הפחתת הסיכונים לאוכלוסיה מחומרים מסוכנים במפרץ באמצעות הוצאת מיכל האמוניה מהמפרץ ופינוי חוות מיכלי הדלק בקרית חיים. הגברת סיורי הפיקוח ובדיקות הפתע בארובות המפעלים. הרחבת ניטור ודיגום איכות האוויר במטרה למדוד מספר רב יותר של מזהמים באתרים רבים יותר ברחבי המפרץ. ביצוע מחקרים וסקרים לאיתור זיהומי אוויר וקרקע ובחינת השפעתם על בריאות האוכלוסיה והנגשת מידע לציבור והגברת השקיפות במטרה לספק לתושבים את מלוא המידע הסביבתי באופן נגיש ומובן.

הוחלט כי הצוות יחלק את המשימות לביצוע בין הגופים האחראיים, המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה, איגוד ערים להגנת הסביבה חיפה ויגבש הצעת מחליטים לממשלה לנושאים כלל מערכתיים.

השר  גבאי: "תמונת המצב במפרץ חיפה חייבת להשתנות. אנחנו עובדים יחד עם משרד האוצר, משרד הבריאות והרשויות המקומיות למען מאות אלפי תושבים במטרופולין חיפה שזכאים לאיכות אוויר ואיכות חיים. בתוכנית העבודה ישנם רעיונות ישימים שבאמצעות שיתוף פעולה בין כל הגורמים יצליחו להביא לשינוי משמעותי במפרץ".

מנהלת אל"ס, ליאורה אמיתי: "עיקרי תכנית החירום כפי שהיא מוצגת כעת באתר, דומה יותר לתכנית עבודה לטווח הארוך ואין בה מהלך של חירום, וצעדים שעומדים להינקט ברמה המיידית: אין התייחסות לתכניות ההרחבה והוספת המתקנים לייצור שינוע ואכסון חומרים מסוכנים ודלקים במפרץ, אין התייחסות להכרזה על אזור מוכה זיהום אוויר על פי חוק אוויר נקי, אין התייחסות בכלל למסקנות והמלצות ועדת הפנים – שהמליצה להוציא עוד תהליכי ייצור מזיקים מהמפרץ ואף מישראל בכלל.

"אם זו הבשורה של הממשלה ועיריית חיפה לתושבי המפרץ – המצב עודנו חמור ביותר וכלל לא מרגיע. מאחר שקבלנו פניה מהצוות של המשרד להכין המלצות, כדי שהם יופנמו בתכנית. אנחנו עובדים על ההמלצות אולם מטילים ספק האם בכלל יש לזה טעם, כאשר הממשלה ועיריית חיפה ממהרות כהרגלן, "לטהר" את מפרץ חיפה באמצעות כותרת "חיפה ירוקה"

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות